Gå til innhold

HTPC/Media pc Kafèen


Anbefalte innlegg

Hei

 

Tenkte det kunne være kjekt med en liten plass der man kan snakke fritt om software, hardware og oppsett med HTPC'er. Mye av infoen man trenger finnes nok allerede rundt om på forumet, men det kan være greit med en tråd for å samle info og erfaringer.

 

 

(Kom gjerne med forslag til god programvare som kan være interessant, send gjerne en PM)

Programvare:

XBMC

Mediaportalen

MythTv

 

Førstepost vil bli bedre utfylt etterhvert.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte å lage en ny tråd, men hadde egentlig bare et lite spørsmål så da kan vel det passe i denne tråden.

 

Jeg ser rundt på HTPC, og tenkte å få XBMC med fjernkontroll til. Jeg har sett på dette kabinetter som aktuelt. Inkluderer USB 3, som kan være greit når man skal sette sammen HTPC i 2011, som skal vare en stund :)

Denne har altså ikke noe fjernkontroll og slikt inkulder, som f.eks Antec Fusion Remote. Klarer ikke helt å finne ut hva jeg trenger av hardware for å få til fjernkontroll til PC'en, må være noe form for IR mottaker som kobles på?

Hva synes dere forresten om det kabinettet?

Lenke til kommentar

Googlet litt rundt og fant en tråd på AVforum

 

http://avforum.no/fo...r-mottaker.html

 

 

Om du klarer å få det til å funke så vil nok Logitech Harmony være et godt valg.

 

Ellers ser kabinettet veldig bra ut, og jeg tviler på at du blir missfornøyd med Lian li.

 

 

Edit:

 

Fant denne for bruk av Logitech Harmony med playstation 3. Mulig man klarer å bruke den med en pc. Skal lete videre å se hva jeg finner ut.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Googlet litt rundt og fant en tråd på AVforum

 

http://avforum.no/fo...r-mottaker.html

 

 

Om du klarer å få det til å funke så vil nok Logitech Harmony være et godt valg.

 

Ellers ser kabinettet veldig bra ut, og jeg tviler på at du blir missfornøyd med Lian li.

 

 

Edit:

 

Fant denne for bruk av Logitech Harmony med playstation 3. Mulig man klarer å bruke den med en pc. Skal lete videre å se hva jeg finner ut.

 

Flott, skal se rundt jeg også, har ikke funnet noe som virker veldig enkelt. Avforum tråden begynner å dra på åra og er kanskje litt utdatert :p

Lenke til kommentar

En liten beskrivelse av mitt oppsett for bruk av Mediaportal

 

HARDWARE:

CHIEFTEC HT-01B KABINETT

ZOTAC IONITX-A INTEL ATOM N330/NVIDIA ION GRAFIKK/2GB RAM

OCZ VERTEX 2 60GB SSD SYSTEMDISK

TERRATEC H7 USB TV TUNER DVB-C/T

SONY OPTIARC DVD SPILLER/BRENNER

WESTERN DIGITAL 500GB HARDDISK

BUFFALO LINKSTATION LIVE 1TB NETTVERKSDISK

LOGITECH HARMONY ONE FJERNKONTROLL

 

SOFTWARE:

 

WINDOWS 7 PRO 64BIT SP1

MEDIAPORTAL 1.2 BETA

DAEMON TOOLS LITE

 

Har kjørt dette oppsettet i over et år nå uten store problemer, bruker kabel tv fra Canal Digital med Dilog Conax CAM i usb tuneren. Hadde litt problemer tidligere med dårlige drivere fra Terratec men den siste beta driveren fungerer bra.

 

En trenger ikke krafigere maskinvare for bruk av Mediaportal, fungerer perfekt på SD og HD kanaler og alt annet materiale jeg har foret den med.

Bruker de innebygde codecene i Win 7 for avspilling av tv.

 

Mediaportal er et meget bra program på godt og vondt, den gode siden er at det er meget fleksibelt, masse muligheter for tilpasninger, relativt raskt og har et meget bra forum for brukerne.

Den vonde siden er vel at det kan virke litt overveldende for nye brukere med alle valgmulighetene i oppsettet, med masse faner og underliggende menyer osv. Jeg har nå brukt Mediaportal i mange år nå og er blitt ganske kjent med oppsettet av programmet, har prøvd XBMC og andre programmer, men faller tilbake på Mediaportal hver gang.

1.2 Beta versjonen som er den nyeste er vel den beste til nå, har ikke hatt en eneste feil siden det ble innstallert.

 

Jeg er ikke noe ekspert på Mediaportal, men hvis noen har spørsmål så skal jeg svare så godt jeg kan.

Lenke til kommentar

Tenkte å lage en ny tråd, men hadde egentlig bare et lite spørsmål så da kan vel det passe i denne tråden.

 

Jeg ser rundt på HTPC, og tenkte å få XBMC med fjernkontroll til. Jeg har sett på dette kabinetter som aktuelt. Inkluderer USB 3, som kan være greit når man skal sette sammen HTPC i 2011, som skal vare en stund :)

Denne har altså ikke noe fjernkontroll og slikt inkulder, som f.eks Antec Fusion Remote. Klarer ikke helt å finne ut hva jeg trenger av hardware for å få til fjernkontroll til PC'en, må være noe form for IR mottaker som kobles på?

Hva synes dere forresten om det kabinettet?

 

Ta et søk på ebay: "MCE REMOTE" det ligger mange IR systemer for salg der, her er et eksempel:

http://cgi.ebay.com/New-HP-Microsoft-MCE-Media-center-IR-Remote-Control-Kit-/320684023734?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aaa41dfb6

 

Et annet alternativ er en intern løsning, men da må du lage et hull i kabinettet.

Se her: http://www.wesena.co.uk/product.php/18/0/rc260

Wesena har også et godt utvalg av kabinetter som ganske bra ut

Lenke til kommentar

Har kikket litt nøyere på kabinettene fra Wesena. De ser meget bra ut og de har alle sammen mulighet for innebygd IR mottaker.

Her er det faktisk mulighet for et godt kjøp nå som pundet er så lavt.

 

Liker spesielt denne modellen:

itx2black1.jpg

 

Med IR mottaker og fjernkontroll koster denne 112,93 Pund inkl. frakt som skulle bety ca. 995 blanke norske penger før Jensemann skal ha sitt.

 

Flere modeller:

itx7black1.jpg

 

 

e5silver3.jpg

 

e7tsilver3.jpg

Endret av qtek
Lenke til kommentar

Driver å forbereder meg litt til innkjøp av HTPC, og har begynt å eksprimentere med XBMC. Utrolig greit når du kommer inni det, har ikke hatt alt for mye problemer med å legge filmer og serier inn. Det jeg savner er PVR funksjon. Driver å leser på det men ser ut som man må kjøre det på linux for å bruke f.eks mythTV som PVR. Og ellers ser det ut som om de har holdt på å lage en PVR funksjon til Windows en stund nå.

 

Men en ting jeg kan anbefale er Android appen som styrer XBMC. Den er utrolig lett å få til å fungere og har mange funksjoner. Man kan f.eks se alt av media du har lagt inn i XBMC på mobilen.

Lenke til kommentar

Driver å forbereder meg litt til innkjøp av HTPC, og har begynt å eksprimentere med XBMC. Utrolig greit når du kommer inni det, har ikke hatt alt for mye problemer med å legge filmer og serier inn. Det jeg savner er PVR funksjon. Driver å leser på det men ser ut som man må kjøre det på linux for å bruke f.eks mythTV som PVR. Og ellers ser det ut som om de har holdt på å lage en PVR funksjon til Windows en stund nå.

 

Men en ting jeg kan anbefale er Android appen som styrer XBMC. Den er utrolig lett å få til å fungere og har mange funksjoner. Man kan f.eks se alt av media du har lagt inn i XBMC på mobilen.

 

Du trenger ikke kjøre XBMC PVR versjon på Linux, det er en versjon for windows der en kan bruke Mediaportal sin TV server. Har testet det, men det er ustabilt og tregt. Kan hende det har skjedd noe siden jeg prøvde det sist. Se her: http://www.scintilla.utwente.nl/~marcelg/xbmc/

Endret av qtek
Lenke til kommentar

Okey, så jeg har noen spørsmål angående TV-kort og CI til RiksTV. Jeg har allerede skaffet meg en CAM og et programkort fra RiksTV.

 

Jeg fant en veldig bra tråd på: mediaportal forumet og noe info på AVforum

 

En mulighet som blir anbefalt er en USB ting fra TeraTec. dette er vel bare en CI som man kan putter CAM i? Da må man ha tvkort i tilleg? Linker til hvor dette kan bli kjøpt for en fulstending løsning!?

 

PÅ mediaportal forumet blir det anbefalt Mystique CI til ca300kr + frakt og Mystique DVB-T kort til ca 350kr + frakt. Etter det jeg ser kobles disse sammen inni med en kabel som følger med. De er også anbefalt fordi de har drivere som støtter win7. Noen som har erfaringer med dette? Går det ann å installere CI modulene sammen med PCI kortene uten at det tar for mye plass? Som da gjør at man kan putte cam i bak på PC'en?

 

 

Med et slikt oppsett har man ikke mulighet for PVR etter det jeg har forstått. Med mindre tv kanalene er på samme frekvens!?

Etter det jeg har forstått, kan man da kjøpe 2 slike oppsett for å kode 2 kanaler samtidig, og dermed ta opp på en, og se på en annen kanal. Da må man også ha en ekstra CAM og et ekstra programkort fra RiksTV.

 

Men hva hvis man vil kjøpe slikt i norge? Hva er anbefalt da? Det finnes jo TV-kort til 1000kr. Hva er forskjellen med disse, og hvordan kan man få både CI og TV-kort bestillt fra Norge som passer bra sammen? Trenger virkelig noen erfaringer. Og ikke minst at det er fungerer sammen med diverse programmer som Mediaportal, mythtv osv.

 

Hvilke muligheter har man for å få til koding av to frekvenser samtidig?

Endret av Sindree1
Lenke til kommentar

Terratec H7 er TV kort og CI i samme boks og vil fungere helt fint med Rikstv, har to slike selv og de fungerer fint, må bare passe på og laste ned den siste beta driveren fra http//:www.terratec.de.

 

Har akkurat fått satt opp en softcam løsning her i heimen nå og hadde da ikke trengt H7, dan kan en gå for to stk Terratec H5 og oppnå full PVR funksjonalitet med kun et programkort fra Rikstv. Med softcam trenger du ikke CI og CAM men en kortleser(den en får fra Norsk Tipping fungerer bra)

Lenke til kommentar

Terratec H7 er TV kort og CI i samme boks og vil fungere helt fint med Rikstv, har to slike selv og de fungerer fint, må bare passe på og laste ned den siste beta driveren fra http//:www.terratec.de.

 

Har akkurat fått satt opp en softcam løsning her i heimen nå og hadde da ikke trengt H7, dan kan en gå for to stk Terratec H5 og oppnå full PVR funksjonalitet med kun et programkort fra Rikstv. Med softcam trenger du ikke CI og CAM men en kortleser(den en får fra Norsk Tipping fungerer bra)

 

Aha, da virker jo Terratec H7 som en god løsning, hvis det fungerer helt fint til diverse programmer.

 

Trodde ikke softcam fungerte med rikstv!? Har en kortleser fra Norsk Tipping. Var vel noe snakk om at kortet fra RiksTv er linka opp mot en CAM eller en mottakerboks?

 

Hva tror folket om Mystique løsninga? Fant en side der en har laget et oppsett med dette her.

Det koster akkurat 700kr for CI og TV-kort inkludert frakt til Norge.

Lenke til kommentar

H7 vil funke fint sammen med Mediaportal, win 7 MCE og sikkert flere andre programmer. Hva du enn gjør så ikke bruk det programmet som kommer sammen med Terratec kortene, det er rett og slett helt forferdelig. Gir deg gjerne noen tips vedr. oppsett av Mediaportal. Bruker det selv nå og her i huset funker det meget bra nå. Den siste versjonen 1.2 Beta er meget bra.

 

Rikstv og Softcam = No go! ser det ut til, var ikke klar over det når jeg skrev innlegget over.

 

Mystique vil sikkert funke fint det, bare husk at det kommer 25% MVA og tollbehandlingsgebyr på toppen av den prisen

Lenke til kommentar

H7 vil funke fint sammen med Mediaportal, win 7 MCE og sikkert flere andre programmer. Hva du enn gjør så ikke bruk det programmet som kommer sammen med Terratec kortene, det er rett og slett helt forferdelig. Gir deg gjerne noen tips vedr. oppsett av Mediaportal. Bruker det selv nå og her i huset funker det meget bra nå. Den siste versjonen 1.2 Beta er meget bra.

 

Rikstv og Softcam = No go! ser det ut til, var ikke klar over det når jeg skrev innlegget over.

 

Mystique vil sikkert funke fint det, bare husk at det kommer 25% MVA og tollbehandlingsgebyr på toppen av den prisen

Flott om H7! Da vet jeg i hvert fall et alternativ som skal fungere bra, er bare om USB passer bra å bruke... :p Mystique er også et alternativ, ser ut til å fungere, man må bare dille en del med drivere osv.

 

Skal spørre mer hvis jeg skal sette opp TV med Mediaportal. Har egentlig mest lyst å bruke XBMC, pga det utrolig fine grensesnittet. Så vil utforske mulighetene for å integrere TV i XBMC.

 

Hva synes folket forresten om disse 3 forskjellige HTPC opsettene? Er + og minus med alle oppsettene, og kanskje noen deler som burde byttes. HTPC'en skal være så stille som mulig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...