Gå til innhold

Junifest 2011 – bareanton – Retrohip?


Anbefalte innlegg

Brukernavn: bareanton

Deltakgernivå: Kandidat

Utfordring: retrohip?

Utstyr: Ja det har jeg.

Ekstra utfordringer: Nei det har jeg ikke.

 

Hva og hvorfor?

 

Jeg har lagt merke til at de hippe folka springer rundt og skal få alt til å se retro ut. Da tenker jeg først og fremst bilder som deles på sosiale medier som for eksempel facebook. Det er noen år siden jeg var ung og hipp men jeg gjør hva jeg vil uansett, så i juni skal jeg utforske retrolooken. Dette skal jeg selvsagt gjøre med å bruke moderne verktøy som digitalkamera og bildebehandling.

 

Ødelegger man bare bildene eller kan retroeffektene i noen tilfeller gjøre bilde mer interessant? Hva slags programmer osv. brukes og hvordan? Hva trenger jeg av utstyr? Dette er spørsmål jeg skal prøve å finne svarene på. Jeg er nok litt negativ innstilt, men prøver stille med et åpent sinn.

 

Hvis noen har tips osv. så tar jeg gjerne imot dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det så vanskelig å se hva det var?

 

Det er litt av et rødvinsglass....

 

Jeg fant jo ut at jeg jeg måtte laste ned et program som Vignette til mobilen, men det tok kanskje litt av når jeg skulle prøve det i kveld. Skal prøve å gjøre det litt mer figurativt i dagene som kommer.

:)

Lenke til kommentar

Takk for hyggelige kommentarer… jeg skal prøve å få tid snart til å kikke litt rundt på de andre sine tråder.

 

Dag 2. I går endte jeg opp med å få meg ny mobil. Det var mitt steg inn i android verden. Selvsagt måtte jeg bruke anledningen til å teste ut ting og det har jeg fortsatt med i dag. Gårsdagens ble litt abstrakt så målet i dag var å produsere noe som folk skjønte hva var.

Rett fra kamera kan man si! Jeg stilte inn effektene på forhånd og så tok bilde.

 

Kanskje en liten forklaring på hva og hvordan

- HTC Wildfire S

- Vignette (app som er brukt)

- Velvia (effekt i Vignette)

- Extra vignette (effekt i Vignette)

- Instant wide (ramme i Vignette)

 

2. juni

post-195799-0-35685200-1307037275_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk RandiA

 

og så over til dagens (eller gårsdagens i og med klokke har passert tolv)

I og med det er så mange som har macro som utfordring, så tenkte jeg at jeg måtte dra frem 100mm og ta et par bilder på f/2.8. Etterpå så dukket jo problemet opp, jeg skal jo holde meg til den helsikens utfordringen jeg har satt meg. Vi har jo kommet oss noen dager ut i måneden men jeg har enda ikke funnet ut hvordan jeg skal få til retrolooken på annet enn mobilen og s/h varianten jeg brukte i går. Jaja, jeg får vel improvisere tenkte jeg. Plukket ut et bilde fra i dag, beskar det 1:1 og lagret det. Etterpå overførte jeg det til mobilen og så la på et par effekter. Vips så var dagens bilde i boks også.

 

4. juni

post-195799-0-27547700-1307226321_thumb.jpg

 

Er det noen som vet om det går an å kjøre Android apps på en pc?

 

PS! Er det noen som ser hva slags fugl dette er? Jeg har endel andre bilder også av den, men jeg har ikke gått gjennom dem enda.

Lenke til kommentar

Erfaringen så langt er at jeg kan null og nada om etterbehandling av bilder, utenom raw behandling i DPP, resizeing og oppskarping i PS Elementes. Nå når jeg har tatt på meg en utfordring som innholder etterbehandling så sliter jeg litt. Det burde jo finnes et gratisprogram på nettet som hjelper meg med legge på slike effekter, men jeg klarte ikke finne noen i kveld. Jeg fant et greit men det var bare en prøveversjon i syv dager. Alternativet er jo å bruke mobilen resten av måneden…..

 

5. juni

post-195799-0-76421300-1307307171_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...