Gå til innhold

Bruke ide Harddisk på S-ata system?


Anbefalte innlegg

Hei, har en gammel harddisk fra min forrige Pc. Vet ikke helt hvorfor men jeg valgte å ta ut harddisken når jeg dumpet den gamle pcen i fjor.

 

Nå er jeg idag glad jeg beholdt harddisken fordi harddisken inneholder en del familiebilder av en slektning som er gått bort. Jeg trodde jeg hadde kopiert disse bildene men det har jeg tydeligvis glemt.

 

Men til saken

 

Finnes det et eller annet jeg kan putte i min nåværende pc som er s-ata, slik at jeg kan koble til en ide harddisk internt?

 

Hvis ja:

Er det dyrt?

Er det mye arbeid? Konfigurasjon og / eller montering?

Vil det lage kluss i filsystemet eller konflikter med s-ata diskene som hører til min pc?

 

Jeg kjører forøvrig Vista 64bit

 

 

Hadde satt pris på tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har en gammel harddisk fra min forrige Pc. Vet ikke helt hvorfor men jeg valgte å ta ut harddisken når jeg dumpet den gamle pcen i fjor.

 

Nå er jeg idag glad jeg beholdt harddisken fordi harddisken inneholder en del familiebilder av en slektning som er gått bort. Jeg trodde jeg hadde kopiert disse bildene men det har jeg tydeligvis glemt.

 

Men til saken

 

Finnes det et eller annet jeg kan putte i min nåværende pc som er s-ata, slik at jeg kan koble til en ide harddisk internt?

 

Hvis ja:

Er det dyrt?

Er det mye arbeid? Konfigurasjon og / eller montering?

Vil det lage kluss i filsystemet eller konflikter med s-ata diskene som hører til min pc?

 

Jeg kjører forøvrig Vista 64bit

 

 

Hadde satt pris på tilbakemeldinger :)

 

Om den ikke er robust, så er den i allefall billig --> link

 

Enkel å bruke også..men det finnes sikkert alternativer som er minst like gode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svarene :)

 

 

 

det finnes både IDE dockingstasjoner en kan koble til datamaskiner for å hente ut daya og overganger fra SATA til IDE som en kan bruke inni maskinen for å hente ut data. som tidligere nevnt synes jeg det er rart du ikke kan koble en IDE-basert HDD rett inn i HK.

 

Har dette hovedkortet http://www.foxconnchannel.com/product/Lookimage.aspx?/Upload/Mainboard/200907211052170562_200710151006110046_X38A.jpg

Litt usikker på om jeg kan koble direkte i HK

 

Uansett bestilte jeg meg denne hos netshop og får den tilsendt fraktfritt :)

 

 

http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Harddisk/Hardisk-tilbehør/Dockingstasjon/FreeCom-Drive-Dock-Pro-for-2,5-and-3,5-SATA-og-3,5-IDE-HDD-43974.aspx

Lenke til kommentar

Du har en pen blå IDE kontakt nært de SATA portene som er pen å bruke.

Bare husk å sette disken som MASTER før du kobler opp og gi den Molex strøm så skal det gå så bra så.

Null niks problemer å bruke SATA sammen med IDE, da disse er separate kontrollere og "kjenner" ikke hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har en pen blå IDE kontakt nært de SATA portene som er pen å bruke.

Bare husk å sette disken som MASTER før du kobler opp og gi den Molex strøm så skal det gå så bra så.

Null niks problemer å bruke SATA sammen med IDE, da disse er separate kontrollere og "kjenner" ikke hverandre.

 

 

Fant ut at jeg ville gå for docking uansett. Jeg har 2 ide harddisker. En på 80 gb og en på 12gb...

 

Fant ut at det ikke er noen vits i at de opptar plass i kabinettet der jeg 2 harddisker fra før og som har kapasitet på 1,25 TB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...