Gå til innhold

Dårlig batteri på mobiltelefon (Apple iPhone4 32GB)


Anbefalte innlegg

Hvordan er det med garanti og reklamasjon på batterier til mobiltelefoner? Har selv en Apple iPhone4 32GB kjøpt fra Telenor sine nettsider som jeg fikk i September 2010 og batteriet har nå blitt temmelig labert.

 

Vet at det er normalt at batteriet blir dårligere med tiden og at en "kalibrering" av batteriet kan bedre litt på tingene så jeg har tatt å ladet batteriet fullstendig ut, latt telefonen ligge tom i et par timer for så å lade det fullstendig opp og la den gå helt fullstendig tom igjen uten at dette har gjort noen merkbart forskjell.

 

 

Mulig det bare føles sånn men kan nesten sverge på at batterilevetiden er knappe 65% av hva den var for et par måneder siden, attpåtil så har telefonen begynt å oppføre seg rart ved lading da den lades opp til 100% og etter tja alt fra 10min til 1time senere (fremdeles med laderen koblet til) så spretter batteriet ned til 96% og kommer seg ikke opp igjen til 100% uansett om så laderen står i hele natten. Først når jeg bruker telefonen litt og kommer under 50% så vil den lade seg helt opp til 100% igjen men står laderen i litt for lenge (alt fra 10min --> 1time etter at den har nådd 100%) så skjer akkurat det samme med at batteriet bare spretter ned til 96% helt ut av det blå.

 

 

Normalt ville jeg bare kjøpt nytt batteri og byttet selv da slikt kan skaffes billig fra utlandet, men med iPhone4 så brytes jo garanti og det ene og det andre ved bytte av batteri og batteri er jo ikke spesielt lett tilgjengelig for utbytte av sluttbruker heller.

 

Så hvordan stiller garanti og reklamasjon seg på dårlig batteri når telefonen er 8mnd gammel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo komme med en liten oppdatering, jeg ladet altså telefonen fra i går til i dag så på "fult" batteri så har den gått ned til 30% på en dag hvor mobilen stort sett har lugget i standby. Sammenligner vi dette med det faktum at jeg normalt kunne ha den koblet til WiFi 24/7 og bruke den nokså aktivt tidligere og bare trenge å lade den hver andre til tredje dag så virker nesten batterilevetiden mer enn halvvert.

Lenke til kommentar

Kast iPhonen din og skaff deg en ordentlig mobil med ordentlig garanti.

 

Det er greit om vi holder oss en smule saklige.

 

har du aktivert 3g? det sluker batteri!

 

3G har alltid vært aktivert, så det skal jo ikke plutselig sluke dobbelt så mye strøm nå kontra før.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Dine rettigheter jamført med batteri er begrenset. Problemet er at Apple ikke er noe velvillige med hensyn til og gjøre kunden fornøyd. De selger sine produkter uansett - så enkelt individer betyr lite.

 

Dersom batteriet er helt dødt har du krav på nytt, men dersom det fortsatt er liv i det vil de mest sannsynlig mene at det er dårlig pga av lade rytmen din. Altså hvordan du har ladet telefonen. Det er nemlig slik at batteriet blir slitt raskere dersom det lades feil.

Lenke til kommentar

Kast iPhonen din og skaff deg en ordentlig mobil med ordentlig garanti.

Dette ville forsåvidt vært den enkleste løsningen. Det er hevet over enhver tvil at Apple er tidenes mest forbrukerfiendtlige produsent når det kommer til hva de godtar av garantifeil. At batteriet ikke kan byttes på en enkel måte ved å kun fjerne bakdekselet på telefonen sier jo også sitt, dette er en praksis som følges av svært få andre modeller på markedet, dog samtlige av Apple sine.

 

Dine rettigheter jamført med batteri er begrenset. Problemet er at Apple ikke er noe velvillige med hensyn til og gjøre kunden fornøyd. De selger sine produkter uansett - så enkelt individer betyr lite.

 

Dersom batteriet er helt dødt har du krav på nytt, men dersom det fortsatt er liv i det vil de mest sannsynlig mene at det er dårlig pga av lade rytmen din. Altså hvordan du har ladet telefonen. Det er nemlig slik at batteriet blir slitt raskere dersom det lades feil.

Ja, igjen, Apple er svært forbrukerfiendtlige i garantisaker. Likevel har du reklamasjonsrett iht. forbrukerkjøpsloven, og du retter da kravet ditt mot selger. Om selger videre velger å rette kravet mot produsent blir deres egen sak, så lenge forbrukerkjøpsloven overholdes. §15 sier at tingen skal "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper", og iht. §16 er det en mangel dersom tingen ikke innfrir dette kravet. §27 sier at du kan reklamere på produktet hvis det foreligger en mangel, og §29-30 regulerer avhjelpen selger plikter å gjennomføre. Reklamasjonssaker kan ifølge Telenors nettbutikk rettes mot Telekiosken eller en Telenorbutikk. Sørg for å ta med deg en utskrift av kjøpskvittering/ordrebekreftelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...