Gå til innhold

Telenor VDSL2, Nokab / GET eller NextGenTel ADSL?


Anbefalte innlegg

Da er tiden endelig inne til å bytte internettleverandør, vi har bestemt oss for å bryte med Homebase engang for alle etter elendig kundeservice og ikke minst en ustabil Internett og IPTV tjeneste som iløpet av de siste 6mnd har falt ut og inn som en jojo og spesielt typisk er det når ting faller ut på torsdag og kommer til bake natt til mandag.. Kundeservicen og oppfølgingen fra Homebase har vært noe av det svakeste vi har opplevd fra noe selskap så uansett hvor trist det er å gi slipp på dyrt investert fiber til heimen så har vi nå gått over til Canal Digital Parabol / Satelitt som ny TV-løsning og nå skal vi avgjøre hva vi gjør med Internett-biten.

 

Vi har i all hovedsak tre valg slik det står idag:

 

- Telenor ADSL eller VDSL

- Nokab (Norsk-Kabel-TV) som er GET sin forhandler og leverandør i Nittedal

- NextGenTel

 

 

Telenor er landsdekkende og er et slagkraftig og stort selskap, vi er godt fornøyd med dem på mobilfronten (alle hjemme har Telenor abonnement) og jeg vet at de har avtaler med TV2 angående bedre ytelse og kvalitet på TV2 Sumo som blant annet Homebase ikke har til tross for at vi kjørte 25/25mbit fiber. I det hele tatt så virker det som Homebase ikke hadde prioritert trafikk eller kvalitet på noe hold da alt fra lasting av YouTube til kvalitet på TV2 Sumo var dårligere enn jeg opplever på jobb med en nokså lusen 2/2mbit linje fra Telenor, noe jeg fant veldig snodig. Speedtest.net viste en hastighet på ca 23/23 - 25/25mbit men likevel føltes ting noe slapt i praksis bortsett fra torrent-nedlastinger.

 

Telenor kan tilby oss maksimalt 25/5mbit VDSL2 til vår adresse, som riktignok er noe slapt kontra 25/25mbit men det er overelevbart så absolutt. Dette til 449kr per mnd første året deretter 499kr per mnd.

 

 

Nokab / GET kan bare tilby oss 20/2mbit over coax og min generelle erfaring med Nokab fra ca 5år tilbake er så som så, men mye forandrer seg jo med tiden og nå har GET kjøpt opp Nokab så ting er nok garantert annerledes nå enn for ca 5år siden men selv har jeg hørt mye frem og tilbake rundt GET. Fordelen med Nokab er lokale kontorer i Nittedal og at vi omgår hele den trege GET supporten som tar en evighet og litt til.

 

Men de er nokså dyre når de tar betalt 479kr per mnd for 20/2mbit, de kan også tilby 20/5mbit men det til 518kr per mnd. De skal visstnok begynne å tilby disse nye superbredbåndhastighetene etterhvert men de har ingen dato på når dette skulle bli tilgjengelig og prisen er noskå stive med 759kr for 50/5 mbit eller vannvittige 1459kr for 100/10mbit eller enda mer absurde 2459kr per måned for 200/10mbit.

 

 

Sist ut har vi NextGenTel som stiller nokså svakt med å kun tilby ADSL2+ med 20/1mbit hastighet (en hastighet som de ikke kan garantere at blir høyere enn ca 16/0.768mbit til 399kr per måned.

 

 

 

Hva ville dere valgt og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oppfølgingen fra Homebase har vært noe av det svakeste vi har opplevd fra noe selskap så uansett hvor trist det er å gi slipp på dyrt investert fiber til heimen

 

Det er jeg enig er veldig leit, nå har jeg ikke noe langvarig erfaringer med verken VDSL2/ADSL.

Men hørt at fiber skal være det beste man kan få tak i.

 

Men jeg personlig hadde ikke gitt slipp på fiber hvis det er flere internetlevandører som tilbyr dette til din bolig.

 

Hvilken området bor du i? Oslo, bergen, stavanger etc?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Trenger du en midlertidig løsning er jo kabel-TV kanskje litt mindre styr? Du trenger neppe montør, og det er ingen overraskelser ift. avstand på kabel oa.

 

MEN: Timingen da! Det skjer jo ting med Nittedalsnettet akkurat i disse dager! Get ønsker nok fornøyde FTTH-kunder, det er jo tross alt fremtiden deres - og de tar konsekvensene av at dette nettet er bygget ut etter innfallsmetoden.

 

De skifter derfor nå ut _alt_ utstyr, fikser ødelagte kabelstrekk, bygger skikkelige nodeskap og sørger for et nytt redundant nett. De baserer seg GPON fra Huawei for å få ned mengden aktiv elektronikk som kan feile. De er godt på vei og skal være helt klare over sommeren.

 

Blir rent misunnelig. :)

 

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke tegnet noen langsiktig kontrakt med noen andre akkurat nå.

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

Nextgentel skal i utgangspunktet kunne levere VDSL2 på de samme stedene som telenor, du kan ringe og høre med dem. De leverer billigere VDSL2 enn telenor.

 

Men jeg tror jeg uansett ville valgt Get, fordi kabelnett generelt er bedre greier enn xDSL, både på hastighet og latency. Kabel har mye høyere kapasitet, og leverer TV over samme kabel uten at det går utover ytelsen på internettlinjen.

Skal du ha TV over DSL, mister du mye kapasitet. Da bør du kanskje tenkte på å skaffe parabol til TV slik at du beholder hastigheten på internettlinjen, og da blir det mye styr.

Uten at jeg kjenner så mye til prislistene til Get, regner jeg med at de har totalpakker med både internett og TV, som da sikkert både blir billigere og mer praktisk enn DSL.

Lenke til kommentar

Trenger du en midlertidig løsning er jo kabel-TV kanskje litt mindre styr? Du trenger neppe montør, og det er ingen overraskelser ift. avstand på kabel oa.

 

MEN: Timingen da! Det skjer jo ting med Nittedalsnettet akkurat i disse dager! Get ønsker nok fornøyde FTTH-kunder, det er jo tross alt fremtiden deres - og de tar konsekvensene av at dette nettet er bygget ut etter innfallsmetoden.

 

De skifter derfor nå ut _alt_ utstyr, fikser ødelagte kabelstrekk, bygger skikkelige nodeskap og sørger for et nytt redundant nett. De baserer seg GPON fra Huawei for å få ned mengden aktiv elektronikk som kan feile. De er godt på vei og skal være helt klare over sommeren.

 

Blir rent misunnelig. :)

 

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke tegnet noen langsiktig kontrakt med noen andre akkurat nå.

 

 

 

Parabol er ikke noe ekstra styr for vår del da vi hadde Parabol før vi gikk over til Nittedalsnettet for ca 3år siden, så alt fra antenne til det meste av kabling ligger fremdeles igjen fra den gang så det er bare snakk om 1-2timer arbeid en kveld så er alt oppe. Vi liker også godt Canal Digital da vi har personer som ytrer veldig god kundeservice der og når det kommer til bildekvalitet så er erfaringene våre og til de fleste på AVForum.no at Canal Digital gir noe av det beste bildemateriale i Norge sammenligner vi med hva Homebase gir oss per idag så er det vanskelig å se forskjellen på oppskalert SD fra Canal Digital og HD-materiale (720P) fra Homebase.

 

Vi liker også parabol av den enkle grunn at vi blir våre egne herrer, vi avhenger ikke da av en tredje part (Homebase) i samme grad som vi gjør idag så er det problemer så slipper vi å måtte sitte dagevis uten noen TV-løsning uten at vi føler vi gjør noe som helst.

 

 

 

Så på TV-biten har vi alt bestemt oss for Canal Digital Parabol, det er Internett-biten som gjenstår og til tross for at vi vet at det skal skje store forandringer / forbedringer i infrastrukturen til Nittedalsnettet så har vi fått så forsvinnende dårlige kundebehandling at vi ikke ønsker å gå videre med Homebase uansett. Så får vi heller vurdere om vi skal ta opp igjen Internett-biten fra dem (eller eventuelt det firmaet som drifter om 1års tid) når den tid kommer.

 

 

Vi vet jo at i utgangspunktet så vil jo både VDSL2 over telenettet eller Nokab / GET over coax bli en mer utsatt og på papiret dårligere løsning enn hva vi har idag iform av fiber. Det er mer utsatt for alt fra crosstalk, til jitter, høyere latency osv.. osv så det er jo ikke bare lavere opplastningshastighet og dårligere muligheter for høyere hastigheter i fremtiden blir begrensningen.

 

Men når sant skal sies så har våre tre år med fiber fra Homebase (Nittedalsnettet) vært mer ustabilt enn vi opplevde med nesten 8år ADSL fra Telenor før vi byttet over til fiber. Så vi vet potensiale og fordelene men kan ikke akkurat si at vi har følt stort av dem i praksis når alt kommer til alt og dette kombinert med dårlig TV-løsning og veldig dårlig kundeservice fra leverandøren gjør at vi for en periode hvertfall bytter til annen leverandør så får Homebase gjøre sitt for at Nittedalsnettet og løsningen deres skal bli bedre så kan vi vurdere dem igjen om 1års tid.

 

 

 

Så spørsmålet nå er jo hvorvidt VDSL2 fra Telenor over telenettet eller Bredbånd fra Nokab / GET over coax vil være den mest stabile og fordelaktige løsningen med tanke på crosstalk, jitter, latency osv..

Lenke til kommentar

Som jeg sa, er kabel fra Get (coax) et bedre alternativ, både med tanke på hva som kan leveres nå, og i fremtiden. Det har mye større kapasitet enn ADSL/VDSL. Get leverer jo opptil 200Mbit nedlastning på kabel idag, og teknologien kan såvidt jeg vet levere enda mer enn dette (imotsetning til VDSL som maksimalt klarer 50, og leverandører som ikke leverer mer enn 40Mbit). De kobler jo masse kunder på samme coaxen, fordi den har så høy kapasitet. VDSL kjører over et uskjermet kobberpar (telefonlinjen) som aldri var beregnet på signaler på så høye frekvenser. DSL kjører med veldig små marginer, og med ingen kapasitet til overs, så det vil ikke være muligheter for oppgradering i fremtiden.

Man kan vel tenke at kobberlinjene er første generasjons bredbånd, mens coax er andre generasjons, og fiber er tredjegenerasjons internett.

Lenke til kommentar

Nokab / GET blir utelukket da de krever TV itillegg til Internett, så vi har kommet fram til vi terminerer TV-løsningen og går over til Canal Digital Parabol og beholder Homebase (fiber) på Internett biten inntil videre til vi ser hvordan Nittedalsnettet blir etter renoveringen i sommer.

Lenke til kommentar

Som jeg sa, er kabel fra Get (coax) et bedre alternativ, både med tanke på hva som kan leveres nå, og i fremtiden. Det har mye større kapasitet enn ADSL/VDSL. Get leverer jo opptil 200Mbit nedlastning på kabel idag, og teknologien kan såvidt jeg vet levere enda mer enn dette (imotsetning til VDSL som maksimalt klarer 50, og leverandører som ikke leverer mer enn 40Mbit). De kobler jo masse kunder på samme coaxen, fordi den har så høy kapasitet. VDSL kjører over et uskjermet kobberpar (telefonlinjen) som aldri var beregnet på signaler på så høye frekvenser. DSL kjører med veldig små marginer, og med ingen kapasitet til overs, så det vil ikke være muligheter for oppgradering i fremtiden.

Man kan vel tenke at kobberlinjene er første generasjons bredbånd, mens coax er andre generasjons, og fiber er tredjegenerasjons internett.

Bob-bob. VDSL2 klarer langt høyere hastigheter enn 50 Mbps og med utviklingen som pågår nå vil du kunne oppnå mer enn dagens Docsis 3.0 standard om 1-2 år men det er jo uvesentlig mot fiber. Videre så overbookes kabel-produktene ganske tungt pga kapasitets-begrensningene med shared medium (dette vil selvsagt variere med penetrasjonen i området).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...