Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er Nyno lov på nynorskeksamen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herregud, hvis du blir trukket opp til nynorsk, da heter det nynorsktentamen. Nynorsk, er for de som ikke har dette som førstespråk, et trekkfag. Jeg kaller ikke matteeksamen for sidefagseksamen.

Men du tek jo feil på, vel, alle punkta. «Nynorskeksamen» gjev faktisk inga meining. Det er fullstendig feil nemning for dei 14 prosentane av elevane som skal ha bokmål på sidemålseksamenen og halvsant for dei andre elevane. Nynorsk er for øvrig heller ikkje eit fyrstespråk; fyrstespråket til elevane er norsk.

 

Føremålet med sidemålseksamenen er for øvrig ikkje det å testa ein i nynorsk. Han er til for å testa kor godt ein elev uttrykkjer seg på sidemålet sitt, medan hovudmålseksamenen er til for å testa kor godt eleven uttrykkjer seg på hovudmålet sitt. Dette er tilfelle uavhengig av kva som er sidemålet og kva som er hovudmålet til eleven.

 

Eg veit at du bryr deg fint lite om slikt, men rett skal vera rett. Nynorsk er ikkje eit skulefag, men ei levande målform som har vori brukt i over 100 år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Går du på skole? Kan du reglene i dag? Det eneste faget du er sikret å komme opp i er "hovedmål". Derfor er resten (3 eksamener) helt tilfeldig. Om du trekker bokmål, nynorsk, kjemi, samfunsøkonomi etc. hva så? Ingen går rundt å sier, "Eeh, jeg kom opp i sidemålseksamen". Man kaller det gjerne nynorsk/bokmålsekasamen.

 

Skjønner godt at sånne grinebitere vestlandsfi**er synes det er svært vanskelig å representere de mest forhatte personene her i Norge. Men kan ikke gjøre annet enn å le når du kommer med sånne totalt unødvendige innlegg: "Dessutan meiner du "sidemålseksamen", ikkje "nynorskeksamen"." - Hvor mye hjelper det eleven, og spørsmålet hans/hennes?

 

Fin måte å representere minoritetsspråket ditt på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke lov til å bruke oversettelsesprogram. På den videregående skolen jeg har erfaring med, så ville det ikke blitt funnet ut av uansett, men jeg anbefaler nok ikk e å bruke det. Nynorsk er uansett veldig enkelt, og med litt hjelp av ordboka tror jeg det går fint, både med og uten NYNO.

 

Langdon :)

Lenke til kommentar

NYNO er jo som smurt til eksamen! Bare pass på å bruke et program som kan bytte "skrivebord", kan være praktisk når eksamensvakten kommer bort og skal se hva du driver med! ;)

 

Ingen trenger å ha dårlig samvittighet for å ha jukset når det gjelder nynorsk..

Lenke til kommentar

NYNO er jo som smurt til eksamen! Bare pass på å bruke et program som kan bytte "skrivebord", kan være praktisk når eksamensvakten kommer bort og skal se hva du driver med! ;)

 

Ingen trenger å ha dårlig samvittighet for å ha jukset når det gjelder nynorsk..

 

Har du noe erfaring med det? :)

 

Hvordan sitter man plassert med dataskjermene i forhold til eksamensvaktene?

 

Er eksamensvaktene bare noen gamle damer som ikke ser forskjell på nyno og word?

Lenke til kommentar

NYNO er jo som smurt til eksamen! Bare pass på å bruke et program som kan bytte "skrivebord", kan være praktisk når eksamensvakten kommer bort og skal se hva du driver med! ;)

 

Ingen trenger å ha dårlig samvittighet for å ha jukset når det gjelder nynorsk..

 

Ikke det? Det er det største pisspreiket jeg har hørt. Sidemål er et fag på lik linje med samtlige andre fag, og er en karakter på vitnemålet på lik linje med alle andre karakterer. Hvorvidt faget er interessant eller nyttig er en helt annen diskusjon, men så lenge faget belønnes med en karakter på lik linje med andre fag, så er det ikke noe mindre umoralsk å jukse i dette faget enn i et hvilket som helst annet fag. Oversettelsesprogrammer er ikke tillatt på eksamen.

 

Skulle dere bli tatt for juks på en eksamen, kan dere kose dere med en aldri så liten merknad på vitnemålet, ingen standpunktkarakter i faget og en karantene på ett år før ny eksamen i faget kan avlegges. Ha en fortreffelig aften videre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

NYNO er jo som smurt til eksamen! Bare pass på å bruke et program som kan bytte "skrivebord", kan være praktisk når eksamensvakten kommer bort og skal se hva du driver med! ;)

 

Ingen trenger å ha dårlig samvittighet for å ha jukset når det gjelder nynorsk..

 

Ikke det? Det er det største pisspreiket jeg har hørt. Sidemål er et fag på lik linje med samtlige andre fag, og er en karakter på vitnemålet på lik linje med alle andre karakterer. Hvorvidt faget er interessant eller nyttig er en helt annen diskusjon, men så lenge faget belønnes med en karakter på lik linje med andre fag, så er det ikke noe mindre umoralsk å jukse i dette faget enn i et hvilket som helst annet fag. Oversettelsesprogrammer er ikke tillatt på eksamen.

 

Skulle dere bli tatt for juks på en eksamen, kan dere kose dere med en aldri så liten merknad på vitnemålet, ingen standpunktkarakter i faget og en karantene på ett år før ny eksamen i faget kan avlegges. Ha en fortreffelig aften videre.

 

Nynorsk skulle blitt forkastet av det norske skolesystemet for lengst. Å jukse i nynorsk er ihvertfall ikke mye umoralsk etter min mening. Heller tvert om!

Lenke til kommentar

Men du tek jo feil på, vel, alle punkta. «Nynorskeksamen» gjev faktisk inga meining. Det er fullstendig feil nemning for dei 14 prosentane av elevane som skal ha bokmål på sidemålseksamenen og halvsant for dei andre elevane. Nynorsk er for øvrig heller ikkje eit fyrstespråk; fyrstespråket til elevane er norsk.

 

Eg veit at du bryr deg fint lite om slikt, men rett skal vera rett. Nynorsk er ikkje eit skulefag, men ei levande målform som har vori brukt i over 100 år.

Først og fremst vil jeg tro at de 86 prosentene som ikke bruker nynorsk bryr seg fint lite om det kalles sidemål eller nynorsk. For det er og blir nettopp nynorsk. De 14 prosentene kan gjerne kalle det for bokmål for min del. Har det virkelig noen betydning?.

 

Forøvrig er nynorsk et skolefag, for de 86 prosentene som ikke bruker det til stort annet enn å lese tekster skrevet på nynorsk.

At det er et levende skriftspråk er det jo liten tvil om, og det er det vel ingen som betviler. Men er det virkelig nødvendig å kunne noe mer enn å lese sidemålet?. Når ~86 prosent av befolkningen ikke er interessert i å verken lære nynorsk eller å bruke det, er kanskje på tide å begynne å handle deretter også.

 

NYNO er jo som smurt til eksamen! Bare pass på å bruke et program som kan bytte "skrivebord", kan være praktisk når eksamensvakten kommer bort og skal se hva du driver med! ;)

 

Ingen trenger å ha dårlig samvittighet for å ha jukset når det gjelder nynorsk..

 

Har du noe erfaring med det? :)

 

Hvordan sitter man plassert med dataskjermene i forhold til eksamensvaktene?

 

Er eksamensvaktene bare noen gamle damer som ikke ser forskjell på nyno og word?

Protip:

Hvorfor ikke bare bruke ordboka i Word?. Det tar 5 sek. å stille den inn til ønsket språk. Dette er jo da underforstått at ikke alle språkene er fjernet fra lista. Det er i alle fall mye smartere enn å tukle med en USB-stick eller hva det nå skulle være.

Lenke til kommentar

Nynorsk skulle blitt forkastet av det norske skolesystemet for lengst.

 

Eg synest det er vanskeleg å sjå for meg noko slikt gjennomført i praksis. Korleis ser du for deg at forkasting av nynorsk i det norske skulesystemet skal gå føre seg? Nynorsk språk er faktisk ekstremt godt integrert i heile skulesystemet, skal du veta. Eller meiner du sidemålsfaget? Det er det kanskje litt lettare med.

 

Å jukse i nynorsk er ihvertfall ikke mye umoralsk etter min mening. Heller tvert om!

Tvert om? Kvifor, nøyaktig? Eg er oppriktig nysgjerrig på korleis du kom fram til den konklusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker vi fikk ha alle hjelpemidler på eksamen. Inkludert notater på usb. Kan ikke se at et program lastet fra usb skulle være alt for langt ut i gråsonen (med mindre de presiserer det ved eksamensstart).

 

Når jeg tenker etter er det ganske ok å ikke skulle ha en eksamen/tentamen på nynorsk igjen ;)

Lenke til kommentar

 

 

Eg synest det er vanskeleg å sjå for meg noko slikt gjennomført i praksis. Korleis ser du for deg at forkasting av nynorsk i det norske skulesystemet skal gå føre seg? Nynorsk språk er faktisk ekstremt godt integrert i heile skulesystemet, skal du veta. Eller meiner du sidemålsfaget? Det er det kanskje litt lettare med.

 

Nynorsk er ikke integrert, det er indoktrinert. Integrering kommer av frivillig handling, indoktrinering er omtrent det stikk motsatte.

Lenke til kommentar
Først og fremst vil jeg tro at de 86 prosentene som ikke bruker nynorsk bryr seg fint lite om det kalles sidemål eller nynorsk.

Det endrar ikkje det uomtvistelege faktumet at faget i skulen heiter sidemål. Dette er den korrekte nemninga.

 

Har det virkelig noen betydning?

Eg vil tru at sensoren som skal sitja og retta sidemålseksamenen din vil lata seg imponera av korrekt språkbruk. Er det fullstendig utenkeleg?

 

Men er det virkelig nødvendig å kunne noe mer enn å lese sidemålet?. Når ~86 prosent av befolkningen ikke er interessert i å verken lære nynorsk eller å bruke det, er kanskje på tide å begynne å handle deretter også.

Eg har aldri støtta sidemålsundervisinga vi har idag. Faktisk gjer nesten ingen det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nynorsk er ikke integrert, det er indoktrinert. Integrering kommer av frivillig handling, indoktrinering er omtrent det stikk motsatte.

Hm. Frå ordboka:

 

indoktrinere: påverke systematisk og einsidig til eit visst syn

 

Eg ser ikkje heilt korleis «indoktrinering» kan passa for å skildra posisjonen til ei målform i eit skulesystem, og dette er den fyrste gongen eg har høyrt om at «indoktrinering» og «integrering» er antonym. Faktisk trur eg at du tek heilt feil, men eg er open for retting på dette. :hmm:

 

Dessutan svara du ikkje på spørsmåla mine. Var det med vilje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Mosleth

 

Altså, vil nå stille spørsmålstegn til hva du definerer sidemål er. Som du selv sier kan sidemål kan være nynorsk og bokmål, det kommer nemlig ann på hvem du spør og hvor de bor i landet. Det du sier ved å si at "nynorskeksamen" er feil og at man skal bruke "sidemålseksamen" istedet blir jo litt rart når sidemålseksamen kan være både bokmål og nynorsk. Blir det feil å si norskeksamen også da? Må man si hovedmålseksamen? Vil annse dette som noe av den mest spesielle "språkrettinga" jeg har sett på lenge.

Lenke til kommentar

@Mosleth

 

Altså, vil nå stille spørsmålstegn til hva du definerer sidemål er. Som du selv sier kan sidemål kan være nynorsk og bokmål, det kommer nemlig ann på hvem du spør og hvor de bor i landet. Det du sier ved å si at "nynorskeksamen" er feil og at man skal bruke "sidemålseksamen" istedet blir jo litt rart når sidemålseksamen kan være både bokmål og nynorsk. Blir det feil å si norskeksamen også da? Må man si hovedmålseksamen? Vil annse dette som noe av den mest spesielle "språkrettinga" jeg har sett på lenge.

«Sidemål» er den nemninga på eit obligatorisk fag i den norske skulen. «Nynorsk» er nemninga på det eine av to offisielle målformer i Kongeriket Noreg. Verre er det ikkje.

 

Eksamenen i sidemål er faktisk heilt lik på alle skulane, visste du det? På same dato. Difor er det slik at det som for ein elev var «nynorskeksamen», var «bokmålseksamen» for ein annan. Det er feil å kalla det både det eine og det andre. Dei to elevane hadde «sidemålseksamen».

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...