Gå til innhold

Eksempel på kostholdsdagbok


Anbefalte innlegg

I og med at typen jobber freelance som personlig trener og fysioterapeut/sportsmassasje gjør han også kostholdsforslag til de som ønsker det. Med "level 3" kvalifikasjon som PT kan man ikke skrive en diettPLAN til folk (da må man ha bachelor eller tilsvarende og kommer faktisk under en beskyttet tittel!), men man kan gi generelle tips og råd.

Jeg har samme kvalifikasjon så hvis han har litt mye å gjøre så leser jeg gjennom en dagbok eller to og skriver kommentarer på dem. Det er sjokkerende hva slags mat folk spiser! Eller ikke spiser :p hehe. Tror også kulturen her i England er litt annerledes i forhold til hvor mye folk lager mat hjemme vs kjøper take away.

 

Tenkte jeg kunne gi eksempel på en av dem her (personen har allerede fått tilbakemelding, men er interessert i å se hva dere ville sagt). Husk at dette er en person som kan veldig lite om trening og kosthold i det store og hele og trenger hjelp til å gjøre endringer gradvis.

Så dette er en reell dagbok og problemstilling, og kanskje annerledes enn den typiske gutt/mann som sier de vil gå ned i vekt men ikke kommer med noe informasjon egentlig.

 

OBS: Har fått lov til å legge den ut, før noen begynner å mase om det ;)

 

 

 

Monday

Cheerios + milk

Picnic: egg, mayonnaise brown sandwich, pork pie, sausage roll, 2 choc chip cup cakes

Home made chicken curry and popadrons

Drinks: Tea, milk, 3 coke

 

Tuesday

2 toast

Big mac meal

6 tea

1 Coke

1 Milk

 

Wednesday

Honey roasted peanuts

Home made spaghetti bolognese

½ pack of biscuits

6 tea

1 water

1 coke

 

Thursday

2 brown toast with butter

Cheese sandwich

Home made chicken curry and popadrons

5 tea

1 water

 

Friday

Ham, lettuce, mayonnaise, onion, brown bread sandwich

2 scrambled eggs on toast

Maltesers + salt & vinegar crisps

1 tea

4 water

 

Saturday

1 slice of toast, butter

Bacon, lettuce, mayonnaise baguette + salt & vinegar crisps

McDonalds quarter pounder + chips

4 water

1 coke

3 tea

 

Sunday

1 slice of brown toast flor

Jacket potatoe with cheese and coleslaw

Roast beef, roast potatoes, broccoli, butternut squash, carrot, yorkshire pudding, gravy

3 tea

1 coke

1 WKD Blue 1

2 biscuit

1 cherry muffin

 

Monday

2 all grain brown toast with butter

Banana

2 scrambled egg on toast

Chicken curry & popadrons

Strawberries

5 tea

2 coke

3 water

 

Tuesday

Chicken salad wraps

Chicken BBQ pizza

Ice lolly

2 tea

2 coke

1 water

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med de som gjør "alt" feil er at det er så mye å ta tak i at man må gå frem litt forskjellig for å ikke skremme dem helt vekk :p

Har bare engelske kunder forresten, så norsk litteratur blir litt vanskelig å dele ut!

 

Fiberbabe: om du vil ha en plan hvor du får skreddersydd måltider osv, så ville jeg vært nøye med hvem jeg valgte. Jeg vet ikke hvordan det er i Norge, men her i England er det hvertfall sånn at man må ha bachelor eller samme nivå for å kunne skrive PLANER til folk.

Eks. meg selv som har tatt PT-kurs er kvalifisert til å komme med forslag til endringer og slikt, men ikke til å lage en konkret plan. "Dietician" er beskyttet tittel, syns det er ganske bra forsåvidt :)

Det er jo bare å høre med din PT eller PT der du trener hva slags kvalifikasjoner han eller hun innehar. Å få tilbakemelding på kostholdet kan noen ganger være nok. Hadde jo en dame som mente at den ene dagen hennes var nokså sunn, og hun spiste ketchup og majones til alle måltider.

Lenke til kommentar

Skjønner.. Kan høre hva slags kompetanse/utdanning de sitter på jeg :) Hadde vært greit å hat en "plan" å holde seg til da jeg har svært lett for å skeie ut..

 

Jeg vet jo forsåvidt hva som er bra og ikke og spiser ganske så sunt (i think) men det hjelper ikke når jeg er en sucker for smågodt og sjokolade og spiser så mye at jeg blir fysisk (og psykisk) dårlig.. :sick:

 

Har fått med meg at du har gått ned ganske mange kilo via en annen tråd, du har ikke lyst til å dele litt om hva du spiser da? :whistle:

Lenke til kommentar

Det er nok mange her som spiser bedre enn meg atm :) Tror at noe av grunnen til at jeg har lykkes samt klart å holde vekta er fordi jeg er ganske flink til å ikke småspise på usunne ting gjennom dagen. F. eks når jeg er på jobb har jeg vannflaske som jeg drikker av stort sett hele tiden.

Jeg begynte i det små, byttet ut ting med sunnere varianter og fant ting jeg trivdes med. Sluttet å kjøpe brus f. eks. Alle de kjedelig rådene man får hele tiden, dessverre :!:

Laget all maten selv, prøvde å spise MYE grønnsaker, i og med at du kan spise ganske store mengder og det er fortsatt ikke særlig høyt på kaloriene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, ja de kjedelige rådene ja.. :p

 

Jeg drikker ikke brus og spiser generelt lite brød/ris/pasta. Det går i havregrøt/frokostblanding til frokost, kjøtt/fisk og grønnsaker til middag og frukt og cottage cheese eller noe ellers. Problemet mitt er godteri og overspising! :roll:

 

Jeg tenker sterkt på å innføre godteavtale med typen i helga! No more candy for me, hehe :grin:

Endret av Fiberbabe
Lenke til kommentar

Usj, kutt ut alle prosseserte matvarer + colaen, så er hu der kommet langt. Spørs og hva hu har i teen sin hver dag, om det er 2 ts sukker blir det noen skjeer dagen det og gitt.

 

Faktisk er jeg blitt relativt "immun" mot junkfood av mcdonalds/burger king kvalitet. Det smaker rett og slett fælt. Til og med i fylla ordner jeg meg heller mat når jeg kommer hjem, enn å dra på burger king xD Skal jeg ha "junk" blir det fra den lokale benzerten som faktisk har ok burger til en grei pris.

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-1432

Men det er jo ikke vits i å spise så store mengeder grønnsaker, hvis hensikten er og bli mett hvertfall. Jeg blir ikke mett av grønnsaker, men spiser kansje en halv brokkoli i slengen. :)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mente? :p

Annet enn at jeg er dårlig til å drikke når jeg er hjemme, så er det jo bare bra. Gjør meg ingenting at vanninntaket er bra mens jeg er på jobb (bortsett fra når jeg må tisse midt i en time med noen).

Fordi mange jenter på VGS konstant måtte ha en flaske og nippe til. Kroppen var så vant til konstant væskeinntak at med en gang de var borte fra deres kjære flasker krasjet kroppen helt. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...