Gå til innhold

[Løst] Ny pc med 2 prosessorer?


Anbefalte innlegg

Heihei HW!

Jeg fikk ett innfall for noen dager siden. PCen min sliter stygt, tregheten er til å ta å føle på.

 

Så, jeg surfet litt rundt å kiket på spennende nye deler å trykke i den, men så fikk jeg ferten av å lage en "mac pro -ish" pc, og fann fort EVGA's Classified SuperRecord-2, da begynnte det å knitre det i hodet på meg. Så lette jeg etter en prosessor og landet på Intel's Xeon E5620 2,4GHz.

Tenker at to slike prosessorer vil være gøy! regner med å lande på 24gb ram fra Corsair, lagringen blir vel noe rundt en OS ssd og ett par 2tb disker. Skjermkort har jeg ikke snøring på, jeg har aldri vært borti en PC med 2 prosessorer, og vet dermed ikke om gaming blir ett tema! (Om noen har erfaring eller lest noe her så sleng inn en comment!)

 

Men det første problemet er størrelsen på kortet, det er ikke høyden som er skummel, siden det er ca like høyt som ett vanlig kort men at det like bredt som høyt ! (Om det blir custom kabinett tror jeg at jeg legger ut en worklog om noen er interessert!)

 

Men ja, setter veldig pris på om noen slenger inn en comment!

 

-Lars

 

 

Leenkz:

 

HK:

Trykketrykk

 

Pross:

Link

 

Ram:

zelda

 

Hd:

??

 

PSU:

profit

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei jeg har 2 stk SR-2 oppsett og har dermed litt erfaring med dual CPU oppsett.

Ta en titt i denne tråden så får du litt inntrykk av hva ett slikt oppsett kan få til på flertråd programmvare.

EVGA SR-2 og Radeon HD6970 CF testes

 

Når det gjelder kabinett så finnes det ett par stk fra Lian Li som passer til SR-2 med minimal modding.

 

Her ser du det ene vannkjølte oppsettet mitt i et Lian Li PC80B,

 

 

019iy.jpg

 

Og her ett oppsett kjapt satt sammen på luft uten kabinett :p

 

001cgp.jpg

Endret av minhund
Lenke til kommentar

Nydelig!

Spennende lesing det der altså! Men lurer litt på om du har støtt borti noen programmer som ikke vil kjøre med 2 prosessorer?

Vannkjøling er jeg litt nervøs til, hadde ett sett en gang i tiden men fikk det aldri til å fungere sikkelig :/

Lenke til kommentar

Det eneste programmet jeg har vært borti til nå som ikke ville kjøre med 2 stk CPUer MED HT på er 3DMark Vantage men det er det kommet en oppdatering til som fungerer. Nå kjører jeg riktig nok med 2 stk 6-kjernes CPUer og Vantage skalerer ikke over 12 kjerner/tråder og jeg har jo 24 tråder tilgjengelig i mitt oppsett.

 

Vann- eller luftkjøling?

Jeg liker å klokke oppsettene mine høyt og da er vann best men på SR-2 som nybegynner ville jeg nok valgt luft først ja.

 

Vær klar over at både SR-2 og ikke minst CPUene som passer til det er dyre, Xeon X5690 ligger vel på rundt 12.000,-++ pr stk.

Du må ha Xeon CPUer i seriene E, L eller X 55xx eller 56xx til SR-2. Disse CPUene har dual-QPI link, en til minnet og en til kommunikasjon mellom CPUene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...