Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Løst ribbein, hva kan gjøres?


Anbefalte innlegg

http://www.wisegeek.com/what-is-a-floating-rib.htm

 

Tror jeg har noe slikt, ihvertfall kan jeg presse inn det nederste ribbeinet og _høre_ at det "knepper".

Vondt gjør det også.

 

Har hatt dette sånn på og av i noen år, det pleier å komme av å falle på sykkel eller forstrekkning på trening.

 

Er det mulig å få en lege med på å bare å kirurgisk fjerne det, tror dere?

Endret av Hippocleides
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har kjemi eller forståelse fra fastlegen din så anbefaler jeg at du bytter.

 

https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do

 

Du kan også sjekke hvem som har ledig liste her uten å bruke MinID:

 

https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/fastlegesokikkepalogget.do

 

Det nederste ribbenet er ikke koblet sammen med andre ribben slik de over er så derfor er det mer sårbart strukturelt.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har kjemi eller forståelse fra fastlegen din så anbefaler jeg at du bytter.

 

Jadda, og det kan vi gjøre MANGE ganger, helt opp til de to av hundre som har ledig kapasitet.

Fastlåst-ordningen er noe forbaska NSB-aktig herk.

 

Det nederste ribbenet er ikke koblet sammen med andre ribben slik de over er så derfor er det mer sårbart strukturelt.

 

We know. De TO nederste, elleve og tolv, noen har også tretten.

 

Hadde det ikke vært for at jeg leser at det er så mye fint-følende støtte-muskulatur koblet mot det hele og det krever sentral-bedøvelse, hadde jeg vurdert å fått det ut selv.

 

Tror bare jeg skal få meg biteskinne, og ta med klenex på trening.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har kjemi eller forståelse fra fastlegen din så anbefaler jeg at du bytter.

 

Jadda, og det kan vi gjøre MANGE ganger, helt opp til de to av hundre som har ledig kapasitet.

Fastlåst-ordningen er noe forbaska NSB-aktig herk.

 

Du kan besøke ANDRE leger enn fastlegen, er bare å bestille time og fortelle at det er pga manglende kjemi med fastlegen din, og så kan man spør den legen man går til om å "overta" deg som pasient, for det er i teorien fritt legevalg her til lands, har gjort dette selv, for å få en bedre lege, (som snakket norsk da min tildelte var tysk og sankket 75% tysk til meg), funket fint.

 

-frank

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for at jeg leser at det er så mye fint-følende støtte-muskulatur koblet mot det hele og det krever sentral-bedøvelse, hadde jeg vurdert å fått det ut selv.

 

Tror bare jeg skal få meg biteskinne, og ta med klenex på trening.

 

Tja. Vet ikke hvor lurt det er å prøve og løse dette spaghetti-western style.

Du har også krav på en second opinion fra en annen lege. Jeg ville vel brukt den muligheten hvis jeg var deg.

 

http://nhi.no/livsstil-og-helse/helsetjenesten/den-feilbarlige-medisinen/fornyet-vurdering-second-opinion-18194.html

Lenke til kommentar

Joda, har dette vært noe greier som har ført til litt ubehag i et par år, så kan jeg sikkert preike vedkommende litt til rette.

 

Skal inn til full røntgen av ryggen, skjønt da det er ribbbein med mye brusk og det også er litt fleksibelt i utgangspunktet ("_floating_ rib") så er det bekrenset hva akkurat det vil vise.

 

Er bare sånn småsur, fordi jeg har hørt at det er flere som har problemer med ribbbeins brudd og brist som ikke gror, og for de to nederste er det ifølge det jeg leser meg frem til, bare å ta halve forkanten av disse, uten problemer.

 

Men det blir ikke gjort, fordi, nei, "ikke naturlig".

 

*irritert*.

 

EDIT:

Men flott da gutter, har vel egentlig fått greie svar.

Endret av Hippocleides
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...