Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Informasjonsteknologi 2-eksamen 23. mai 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har kommet opp i det samme som deg. Jeg ser for meg at vi må programmere en animasjon der vi kan stoppe og starte en isbre osv, i alle fall en animasjon med start og stopp mulighet. Jeg tror også at vi vil få en omregner, av co2 utslipp osv. Hvis det er noen som er veldig flinke med bruken av flash, er det mulig at noen av dere har en slik omregner, eller tilsvarende? Mulighet for å laste opp kodene?

 

Er det også noen som vet om hvor man kan laste opp tidligere løsningsforslag, med tilsvarende koding?

 

Tusen takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har kommet opp i det samme som deg. Jeg ser for meg at vi må programmere en animasjon der vi kan stoppe og starte en isbre osv, i alle fall en animasjon med start og stopp mulighet. Jeg tror også at vi vil få en omregner, av co2 utslipp osv. Hvis det er noen som er veldig flinke med bruken av flash, er det mulig at noen av dere har en slik omregner, eller tilsvarende? Mulighet for å laste opp kodene?

 

Er det også noen som vet om hvor man kan laste opp tidligere løsningsforslag, med tilsvarende koding?

 

Tusen takk på forhånd :)

 

Ligger en en zip-fil i et tidligere innlegg i denne tråden med mange løsningsforslag fra tidligere eksamner. Veldig nyttig :)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har kommet opp i det samme som deg. Jeg ser for meg at vi må programmere en animasjon der vi kan stoppe og starte en isbre osv, i alle fall en animasjon med start og stopp mulighet. Jeg tror også at vi vil få en omregner, av co2 utslipp osv. Hvis det er noen som er veldig flinke med bruken av flash, er det mulig at noen av dere har en slik omregner, eller tilsvarende? Mulighet for å laste opp kodene?

 

Er det også noen som vet om hvor man kan laste opp tidligere løsningsforslag, med tilsvarende koding?

 

Tusen takk på forhånd :)

 

Ligger en en zip-fil i et tidligere innlegg i denne tråden med mange løsningsforslag fra tidligere eksamner. Veldig nyttig :)

 

Takker, jeg fant den! :) Men hvis noen har løsningsforslag av nyere dato, i forberedelsesdelen til eksamen vår 2011, så tas den gjerne i mot :)

Lenke til kommentar

Da skulle du sett den før jeg endret den. DET så horribelt ut det. Men, så er det ment som en template du bare skal sette inn dine egene spørsmål og svar. Trenger det da å være så veldig oversiktlig? :-)

 

Fin Quiz som kan komme til nytte! Ser at spørsmålene ikke blir stilt i rekkefølge. Hvordan kan man skifte på dette? :)

 

Da må du bytte ut en del av koden som gjør at spørsmålene kommer i tilfeldig rekkefølge. Har ikke koden her nå, men det er vel noe med math.random du kan bytte ut da.

 

Det at man har med sortering viser jo bare at man kan mer kode enn forventet, og det er vel ingenting galt i det? :)

 

edit: Akamlinn, kan du sende meg den? :)

Endret av empetre
Lenke til kommentar

Min har bedre kode, men krever mer av den som skal lage løsningen. Utfordrer dere til å sette den opp skikkelig. Her en en bugfri versjon (tror jeg):

 

 

import fl.controls.*;

stop();

svar.addEventListener(MouseEvent.CLICK, onSvar);
svar.label = "Svar";

startOver.addEventListener(MouseEvent.CLICK, onStartOver);
startOver.label = "Start på nytt";
startOver.visible = false;

var quiz:Array = [["Hovedstaden i Norge?","Oslo","Bergen","Trondheim","Stavanger","Oslo"],
			  ["Hovedstaden i England?","Manchester","London","London"],
			  ["Hovedstaden i Tyskland?","Berlin","Düsseldorf","Hamburg","Berlin"],
			  ["Hovedstaden i USA?","New York","Maryland","Washington DC","Washington DC"]
			 ];
//Vars
var index:int = 0;
var notFirstTime:Boolean = false;
var radioButtons = [];
var rbg:RadioButtonGroup = new RadioButtonGroup("group1");
var points:int = 0;
var radioSelect:RadioButton;

//Init
createRB(quiz[index]);

function onStartOver(evt:MouseEvent):void {
index = 0;
points = 0;
createRB(quiz[index]);
startOver.visible = false;
svar.visible = true;
}

function onNext(evt:MouseEvent):void {
index++;
radioSelect == null;
trace(radioSelect.label);

if(index < quiz.length) createRB(quiz[index]);
else if(index == quiz.length) {
	trace(points);
	nextFrame();
	svar.visible = false;
	startOver.visible = true;
	nextFrame();
}
}

function onSvar(evt:MouseEvent):void {
radioSelect = rbg.selection;
if(radioSelect == null) {
	trace("Velg et alternativ");
}
else {
	if(radioSelect.label == quiz[index][quiz[index].length - 1]) {
		trace("Korrekt!");
		points++;
		onNext(evt);
	}
	else {
		trace("Feil");
		points--;
		onNext(evt);
	}
}
}

function createRB(arr:Array):void {

var index2:int = 0;
quest.text = arr[0];

if(notFirstTime) {
	for each(var rb2 in radioButtons) {
		removeChild(rb2);
	}
	radioButtons.splice(0,radioButtons.length);
}

while(index2 < (arr.length - 2)) {
	var rb:RadioButton = new RadioButton();
	rb.group = rbg;
	radioButtons.push(rb);
	addChild(rb);
	rb.label = arr[index2 + 1];
	rb.y = 100 + index2 * 50;
	rb.x = 20;
	index2++;
}
notFirstTime = true;
}

 

quiz.fla.zip

Endret av masb
Lenke til kommentar

For søylediagram pleier jeg å kode i C#, og bruke såkalte Charts. Blir som regel veldig pene resultater :)

 

Igjen, for at dette skal gå flytende og enkelt må en beherske array og løkker ;)

Kunne du lagt ut en oppgave hvor du har laget søylediagram? :)

 

Here comes.

 

Det programmet gjør er å kjøre en Math.Random-generator tusen ganger, før den viser resultatene grafisk i et søylediagram.

 

Tviler på at det er noe særlig til gode kommentarer i koden, da det var et lite prosjekt gjort på en enkeltime, og ganske forståelig av å se på koden. Merker dog at det en plass står "Skriv ut minste element i arrayet", selv om det skal stå største. Annet enn det er nok det meste forståelig. :)

 

Er det ting du lurer på med koden her, bare si fra så kan jeg prøve å forklare det.

Soylediagram.zip

Endret av Araho
Lenke til kommentar

Fint med en tråd på dette. Kom selv opp, og tror det kommer til å gå greit. Fikk 6 på tentamen, så satser på 4 eller 5 på eksamen.

 

Har en litt omfattende quiz jeg kan laste opp, hvor antall svar og antall riktige svar er grafisk framstilt under quizen.

 

Send PM dere som er interessert :-)

 

Er quizen programmert i flash?

 

Ja! Koden er også ganske ryddig, men er blitt brukt litt rare variabelnavn, men den er veldig fin å bruke som mal. Bare skifte ut spørsmål og svar i starten av koden (array). :-)

 

EDIT: Lastet den opp HER for de som er interessert.

 

Verdt å merke: Når du bytter ut spørsmål og svar, så husk å ha fasitsvaret for alt1. Det er alltid alt1 som er fasitsvaret. Koden stokker om på svarene, så no worries for at fasitsvaret alltid kommer på samme sted, for det har jeg fikset :-))

 

hvor i koden finner man at "Alt1" skal være det riktige svaret?

Lenke til kommentar

Fint med en tråd på dette. Kom selv opp, og tror det kommer til å gå greit. Fikk 6 på tentamen, så satser på 4 eller 5 på eksamen.

 

Har en litt omfattende quiz jeg kan laste opp, hvor antall svar og antall riktige svar er grafisk framstilt under quizen.

 

Send PM dere som er interessert :-)

 

Er quizen programmert i flash?

 

Ja! Koden er også ganske ryddig, men er blitt brukt litt rare variabelnavn, men den er veldig fin å bruke som mal. Bare skifte ut spørsmål og svar i starten av koden (array). :-)

 

EDIT: Lastet den opp HER for de som er interessert.

 

Verdt å merke: Når du bytter ut spørsmål og svar, så husk å ha fasitsvaret for alt1. Det er alltid alt1 som er fasitsvaret. Koden stokker om på svarene, så no worries for at fasitsvaret alltid kommer på samme sted, for det har jeg fikset :-))

 

hvor i koden finner man at "Alt1" skal være det riktige svaret?

Man ser bare deler av teksten i quizen din. ser hverken hele spørsmålet eller hele svaret? kommer heller ikke opp resultat på slutten av hvor mange riktige og gale man har?

Lenke til kommentar

Fint med en tråd på dette. Kom selv opp, og tror det kommer til å gå greit. Fikk 6 på tentamen, så satser på 4 eller 5 på eksamen.

 

Har en litt omfattende quiz jeg kan laste opp, hvor antall svar og antall riktige svar er grafisk framstilt under quizen.

 

Send PM dere som er interessert :-)

 

Er quizen programmert i flash?

 

Ja! Koden er også ganske ryddig, men er blitt brukt litt rare variabelnavn, men den er veldig fin å bruke som mal. Bare skifte ut spørsmål og svar i starten av koden (array). :-)

 

EDIT: Lastet den opp HER for de som er interessert.

 

Verdt å merke: Når du bytter ut spørsmål og svar, så husk å ha fasitsvaret for alt1. Det er alltid alt1 som er fasitsvaret. Koden stokker om på svarene, så no worries for at fasitsvaret alltid kommer på samme sted, for det har jeg fikset :-))

 

hvor i koden finner man at "Alt1" skal være det riktige svaret?

Man ser bare deler av teksten i quizen din. ser hverken hele spørsmålet eller hele svaret? kommer heller ikke opp resultat på slutten av hvor mange riktige og gale man har?

 

joda, alt fungerer fint her. vil bare vite hvor det står at Alt1 skal være det riktige svaret, sånn at jeg kan skrive kommentar

Lenke til kommentar

Fint med en tråd på dette. Kom selv opp, og tror det kommer til å gå greit. Fikk 6 på tentamen, så satser på 4 eller 5 på eksamen.

 

Har en litt omfattende quiz jeg kan laste opp, hvor antall svar og antall riktige svar er grafisk framstilt under quizen.

 

Send PM dere som er interessert :-)

 

Er quizen programmert i flash?

 

Ja! Koden er også ganske ryddig, men er blitt brukt litt rare variabelnavn, men den er veldig fin å bruke som mal. Bare skifte ut spørsmål og svar i starten av koden (array). :-)

 

EDIT: Lastet den opp HER for de som er interessert.

 

Verdt å merke: Når du bytter ut spørsmål og svar, så husk å ha fasitsvaret for alt1. Det er alltid alt1 som er fasitsvaret. Koden stokker om på svarene, så no worries for at fasitsvaret alltid kommer på samme sted, for det har jeg fikset :-))

 

hvor i koden finner man at "Alt1" skal være det riktige svaret?

Man ser bare deler av teksten i quizen din. ser hverken hele spørsmålet eller hele svaret? kommer heller ikke opp resultat på slutten av hvor mange riktige og gale man har?

 

joda, alt fungerer fint her. vil bare vite hvor det står at Alt1 skal være det riktige svaret, sånn at jeg kan skrive kommentar

 

rart, her kommer ikke teksten alle teksten som man skriver som spørsmål og svar opp, og det er heller ingen resultat på slutten av antall riktige og antall feil:/

Lenke til kommentar

Da skulle du sett den før jeg endret den. DET så horribelt ut det. Men, så er det ment som en template du bare skal sette inn dine egene spørsmål og svar. Trenger det da å være så veldig oversiktlig? :-)

 

Fin Quiz som kan komme til nytte! Ser at spørsmålene ikke blir stilt i rekkefølge. Hvordan kan man skifte på dette? :)

 

Da må du bytte ut en del av koden som gjør at spørsmålene kommer i tilfeldig rekkefølge. Har ikke koden her nå, men det er vel noe med math.random du kan bytte ut da.

 

Det at man har med sortering viser jo bare at man kan mer kode enn forventet, og det er vel ingenting galt i det? :)

 

edit: Akamlinn, kan du sende meg den? :)

 

Versågod=)

Endret av akamlinn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da skulle du sett den før jeg endret den. DET så horribelt ut det. Men, så er det ment som en template du bare skal sette inn dine egene spørsmål og svar. Trenger det da å være så veldig oversiktlig? :-)

 

Fin Quiz som kan komme til nytte! Ser at spørsmålene ikke blir stilt i rekkefølge. Hvordan kan man skifte på dette? :)

 

Da må du bytte ut en del av koden som gjør at spørsmålene kommer i tilfeldig rekkefølge. Har ikke koden her nå, men det er vel noe med math.random du kan bytte ut da.

 

Det at man har med sortering viser jo bare at man kan mer kode enn forventet, og det er vel ingenting galt i det? :)

 

edit: Akamlinn, kan du sende meg den? :)

 

Versågod=)

 

Takker på andres vegne også, den var utrolig fin, og kommer til stor hjelp i morgen :)

Lenke til kommentar

Da skulle du sett den før jeg endret den. DET så horribelt ut det. Men, så er det ment som en template du bare skal sette inn dine egene spørsmål og svar. Trenger det da å være så veldig oversiktlig? :-)

 

Fin Quiz som kan komme til nytte! Ser at spørsmålene ikke blir stilt i rekkefølge. Hvordan kan man skifte på dette? :)

 

Da må du bytte ut en del av koden som gjør at spørsmålene kommer i tilfeldig rekkefølge. Har ikke koden her nå, men det er vel noe med math.random du kan bytte ut da.

 

Det at man har med sortering viser jo bare at man kan mer kode enn forventet, og det er vel ingenting galt i det? :)

 

edit: Akamlinn, kan du sende meg den? :)

 

Versågod=)

 

Takker på andres vegne også, den var utrolig fin, og kommer til stor hjelp i morgen :)

 

Bare hyggelig=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...