Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Informasjonsteknologi 2-eksamen 23. mai 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags programeringsoppgaver kan vi få da? Jeg tenkte på blant annet:

 

- Kelvin/Celsius omgjøring

- quiz / riktig-galt

- temperaturforandring

- noe med plateforskyving?

- hente fram data og bilder v.h.a combobox?

 

noen som kanskje har noen andre ideer? :)

Lenke til kommentar

Står applikasjoner med beregninger og grafiske fremstillinger av tallmateriale i heftet.. hvordan skal man tolke grafiske fremstillinger? Kanskje man må kunne lage grafer ut i fra verdier man putter inn? Det er i så fall noe jeg aldri har vært gjennom.

 

Dersom vi skal fremstille noe grafisk, tipper jeg det blir en eller annen form for søylediagram.

 

Filflu: Combobox er i Flash det <select> er i HTML, altså en dropdown.

 

Det er dette jeg lurer på hvordan man gjør i C#/Silverlight. Ingen som kan det?

Endret av Ferd!s
Lenke til kommentar

Her på min skole er det C# det har gått mest i, med litt Flashprogrammering innimellom, blant annet for å få interaktive bildeserier osv.

 

Btw noen som vet hvordan man programmerer med "Tabeller" i C#? Alt jeg kan til nå er å deklarere en tabell:

 

string[] navn = new string[10];

I dette tilfellet skal brukeren kunne registrere 10 navn som etterpå skal hvises.

 

Dette kalles et "array". For å effektivt jobbe med arrayer, burde du kunne å bruke loops (løkker). Da kan du loope gjennom et array, som navnet tilsier, på følgende måte:

 

For å skrive ut alt i et array:

for (i=0; i<10; i++) 
{
  labText.Text = navn[i]; // Skriver ut det navnet som befinner seg på plass [i]i[/i] i arrayet.
}

 

Hvis en vet all informasjonen som skal stå i arrayet når du lager det, kan du fylle det slik:

 

string[] navn = { "Per", "Ole", "Lars", "John" };

 

For å legge til noe i et array, velger du hvilken plass i arrayet du vil lagre på, og bruker dette som en vanlig variabel :)

 

Ofte kan det lønne seg å benytte seg av en "ledig-plass-sesjons-variabel", der du lagrer tallet på plassen du sist brukte, og legger til 1. Dette hvis du skal legge til ett og ett navn via en webside, f.eks.

 

Ellers har læreren vår brukt en del tid på å lære oss multidimensjonale arrayer, som i grunnen ikke er så innmari vanskelig.

Lenke til kommentar

Er det noen som har CS5 boken som PDF.fil og kunne lagt denne ut her. Hadde vore til stor hjelp.

 

Ingen?

 

Om noen har den, så er det vel praktisk talt ikke lov å legge den ut på internett :)

 

Nå ligger det masse som praktisk talt ikke er lov på internett! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...