Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg driver og titter rundt på nett og har fått et par tilbud på server.

 

Vi skal kjøre Windows Small Buisness server på den.

 

Men jeg ser og på finn at det er mye servere til salgs der med bedre specs en hva de jeg har fått tilbud om.

 

Er det et sjangsespill og kjøpe en brukt 2U server f.eks

 

2U HP Proliant DL380 G4

4GB Ram

HP Smart Array 6i Raid (192MB Ram)

Raid: RPM 10K 6 x 146.8 GB

CPU0: Xenon 3.60Ghz

CPU1: Xenon 3.60Ghz

iLO Fjernadminstrasjon over nettverk

2xStrømforsyninger

 

Det er jo og her snakk om enorme summer å spare ved å kjøpe brukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En server kan vare lenge - den står stort sett i ro og putler for seg selv.

Jeg har tatt ned servere på 90-tallet som så ut som om det var satt opp på 70-tallet - fullt fungerende ennå, og byttet ut med nye som gjorde akkurat samme jobben - bare kosta mer og så penere ut.

 

Om ikke bruken av serveren endrer seg, så går den vel strengt tatt ikke ut på dato.

 

Så jeg ser få problemer med å kjøpe brukt med mindre oppetid er kritisk - og selv da er man jo ikke garantert noe som helst med nytt heller.

 

Har dere it-personale, eller må alt leies inn?

Det er vel det som er det viktigste - er du ikke oppdatert selv, hadde jeg vært forsiktig med å gå alene. Blir bare bli en ekstrakostnad om du kjøper noe skrap.

 

Jeg kjøpte min siste server på ebay. Betalte vel 4-5000 kr (ta det med en klype salt) for en 4-5u 20 disks m/ hovedkort, prosessor og to raidkontrollere - ikke satt opp redundans på den, men det koster ikke skjorta heller.

Jeg valgte SATA, så da er jo ikke diskene så dyre heller.

Må nevnes at dette ble kjøpt i deler fra mer enn en selger, og satt opp her hos meg.

 

 

Dollaren er lav, og prisene er stort sett mye høyere i Norge enn andre plasser, så det kan fort svare seg å handle brukt. Har vært å kikket på en server til, og finner jo priser nedi 99 dollar (og sikkert lavere) for fullt fungerende servere m/alt på.

 

Det er jo klart det er greit å ha det siste nye, men ofte er det bare overkill.

På den andre siden er en server noe man ikke bryr seg om så lenge den virker - så man kan nok finne noe ræl om man ikke passer litt på.

 

Du må selv se om den brukte tilfredstiller dine krav.

Lenke til kommentar

Forskjellen på brukt utstyr og nytt utstyr er serviceavtale, reservedeler og oppetid.

 

Om det ikke gjør noe om at tjenesten er nede i to-tre dager mens du skaffer til veie ny server så lar det seg fint gjøre å gå for brukt. Evnt kjøpe to.

 

Problemet med å kjøpe brukt er derimot tilgjengeligheten på deler. Om man for eks har en HP DL360 G2 hvor raid kortet ikke lenger fungerer så må du enten skaffe uoriginale deler eller kjøpe ny server(evnt ny brukt). Likt kort får du sannsynligvis ikke tak i lenger hos HP.

 

Serviceavtale vil du heller ikke kunne få på brukt utstyr. Kjøper du nytt utstyr og inngår en serviceavtale med HP så vil du enten ha reservedeler eller servicetekniker på plassen i løpet av en gitt tidsperiode.

 

Men alt beror på oppetid vs kostnad.

Lenke til kommentar

Nå står det ikke noe om antall brukere og applikasjoner ut over SBS-en, men på generell basis vil jeg si at ny server bare er en brøkdel av totalprisen når vi leverer SBS-løsninger. Oppsettjobben, tilleggstjenester og ikke minst kostnader ved 3. partsapplikasjoner utgår mer enn serverboksen. Skal du ha inn folk til å gjøre jobben så kjøp nytt og få med garanti og service fra de samme.

 

Skal du gjøre det selv og er kompetent på både maskinvare og programvare så er det nok en del å spare, men da har du sikkert erfaring nok til å gjøre en liten risikovurdering opp mot deres behov :)

Lenke til kommentar

Vi skal primært kun kjøre Post/EDI consignor, Office sammen med exchange og mamut.

Alle brukerne skal kjøre remotedesktop via tynnklienter.

 

Vi er pr dags dato kun 5 brukere.

 

Så er ikke noen kjempe vi trenger.

 

Men var litt å tenke over i forhold til service/vedlikehold da.

Lenke til kommentar

Det høres ut som om dere må leie inn it-hjelp slik du formulerer deg.

Jeg hadde ikke begynt å knote med det selv om jeg ikke var trygg på det slik som i ditt tilfelle.

 

Exchange og slikt kunne være noe herk når det knelte (vet ikke om det har blitt bedre nå).

Jeg stod to dager for å få opp igjen profdoc (eller det andre) hos en lege som hadde 'ordna' det selv - fredag og lørdag til 00-01-tiden. Hun lærte på den tunge måten at enkelte ting hører hjemme hos dem som vet hva de driver med. Det koster mindre i det lange løp - både i kronasje og håravfall.

 

Jeg fikk selv se mange ganger hvor takknemlige kunder var når jeg kom ut for å fikse serveren/telefonsentralen deres - det er visse ting man ikke klarer seg uten når resten av verden er lagt opp til at det skal være fungerende.

 

I en moderne bedrift idag vil jeg anta at mailservers oppetid er kritisk, og dermed ville jeg investert for oppetid.

Prøv selv å dra ut nettkabelen på kontoret i to dager.. Er ikke mye kjekt, men går det smertefritt vet du selv hvordan du ligger an ved et evnt serverkrasj.

Lenke til kommentar

Jeg driver og titter rundt på nett og har fått et par tilbud på server.

 

Vi skal kjøre Windows Small Buisness server på den.

 

Men jeg ser og på finn at det er mye servere til salgs der med bedre specs en hva de jeg har fått tilbud om.

 

Er det et sjangsespill og kjøpe en brukt 2U server f.eks

 

2U HP Proliant DL380 G4

4GB Ram

HP Smart Array 6i Raid (192MB Ram)

Raid: RPM 10K 6 x 146.8 GB

CPU0: Xenon 3.60Ghz

CPU1: Xenon 3.60Ghz

iLO Fjernadminstrasjon over nettverk

2xStrømforsyninger

 

Det er jo og her snakk om enorme summer å spare ved å kjøpe brukt.

 

Jeg ville ikke gått for brukt server.

1: Den serveren er for liten i forhold til SBS 2008/2011, Du er helt på smertegrensen av minne, den kommer til å bli treig som fy. (minimum jeg vil anbefale på en standard 2008 installasjon er 8Gb)

2: Ikke se deg blind på innkjøpspris, husk det skal holde i ett par år.

3: _IKKE_ kjør terminalserveren på SBS serveren.

 

Det jeg vil anbefale deg er følgende: Bruk de ekstra 10-15K kjøp en ny sever, legg inn virtualisering, jeg vet at MS sin sikkert fungerer godt. Men jeg har ingen erfaring med den og kan dermed ikke anbefale den. Det du gjør er å legge inn VMware ESXi (gratisversjonen) i bunn på serveren, deretter så kjøper du PREMIUM verjsonen av SBS server 2008 eller 2011 (NB! Jeg vil anbefale deg å ha 16-20Gb med minne på serveren)

 

Grunnen til at du vil ha premium er at da får du med en ekstra windowsversjon som du kan sette opp som terminalserver. Sett av 12-16Gb med minne til SBS serveren og 4Gb med minne til terminalserveren (gitt at du kjører terminalserveren som 32bit 2008 server)

 

 

 

Når det er sagt, slik du spør. Så ville jeg anbefalt deg å leid inn folk til å sette opp dette systemet til deg.

 

og hva legger du i enorme summer?? Hvis det er snakk om 30-40K i forskjell, så er ikke det en enorm sum, iallefall hvis du fordeler den over ett par år. Hvis det er innkjøpssummen som er problemet, så har flere leverandører mulighet til å la deg betale ned HW over flere år.

 

Hvis jeg i full fart tar og speccer opp en Dell Poweredge med råere specs enn det du har, 24Gb minne, 4x600Gb SAS 15K disker SBS 2008 premium inkludert, så kommer den på ca 43K noe jeg egentlig ikke synes er ille, men hvor mye hadde du tenkt å bruke på dette. Siden det virker som om du er litt vel opphengt i pris. Du kan jo også leie denne fra dell for ~1500.-/mnd i 36 mnder hvis det er for mye å betale på en gang. Bare ett tips

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du gjør er å legge inn VMware ESXi (gratisversjonen) i bunn på serveren...

 

Denne hørtes meget interresant ut - har du personlig erfaring med bruk av denne?

Ja, bruker den til de fleste nye installasjoner. Ett lite appropo er hvis du ønsker full overvåkning av serveren via ESXi, så kan det være greit å sjekke at selve serveren er støttet i ESXi (temperaturovervåkning,harddiskovervåkning etc.)

 

Det gjør det også betraktelig enklere hvis du senere skulle ønske å gå over til betalversjonen av VMware ESXi. (stort sett bare betale, få lisensfilene og installere dem, så åpner du den ekstra funksjonaliteten.)

 

Det er enkelt å installer og få i gang, jeg tror jeg brukte 2 dager på å sette meg inn i det første gangen og en måned før jeg fikk sånn høvelig kontroll på det.

 

Bare spørr hvis det er noe mer du lurer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som beskrevet i flere innlegg her er Hardware veldig ofte bare en liten del av TCO (Total Cost of Ownership).

Risikoanalyse er ofte komplekse saker, men den enkleste formen er ganske enkel.

"Hvor lenge kan vi være nede på IT". Ryker raid controller på en gammel server, så koster det ofte skjorta + at det tar 1 uke å komme online igjen. (og det er om du er heldig). Prøv å få tak i 18,2 gb scsi disker utenfor enterprise markedet og se hvor lett det er og hva de koster. Eller sett inn en 72Gb disk i din gamle controller og se hva som skjer når den forsøker å rebuilde på en disk som ikke fantes når kontrollern gikk ut av produksjon :)

 

Sier sjefen at 2 uker nedetid er no problem, så kan du spare penger. Sier sjefen max 5 arbeidsdager fra totalhavari, så ville jeg tenkt meg om 2 ganger.

Sier sjefen mindre enn 5 dager, så har du ett problem :)

(når jeg regner dager tenker jeg man-fre 0800-1600. Overtid vil selvfølgelig justere dette, men posten går i den farten posten går om du må ha tak i deler eller ny server)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...