Gå til innhold

Bok til Photshop Elements 9


Anbefalte innlegg

Hallo i natten :)

 

Lurer på om noen kan hjelpe meg med en anbefaling til en god tutorial til Photoshop Elements 9?

Kunne gjerne tenke meg å kjøpe en god grunnbok som tar for seg det meste, men har en tilnærming hvor brukeren er blank. ("Dummy-boken" høres jo ut som et opplagt valg :blush: - likevel lurer jeg på om dere har noen klare anbefalinger).

 

Er fullstendig klar over at smak og behag er svært subjektivt :)

Til nå har jeg stort sett lest bøker om fototeknikk. Favorittitlene er "Naturfoto" av Lieodden og boka "Fotoglede". Likte oss godt Magnar Fjørtoft. Har ikke helt sansen for Scott Kelby sin humor, men synes de er greie til sitt bruk. Leser også mye her på forumet :D

 

For å spisse dette litt inn; jeg har nær sagt aldri redigert noe særlig, men er ok datakyndig. Jeg har tatt noen titusener bilder og konsentrert meg om komposisjon og teknikk. De beste printer jeg ut direkte, men sitter på en haug med bilder jeg tror kan gå fra ok til bra ved litt fiksing. Paradoksalt skytere jeg i jpeg + raw, men raw filene er foreløpig bare harddiskfyll :cry:

 

Planen er altså å lære meg litt grunnleggende redigering og å skjønne "konseptet", og deretter også ta i bruk Lightroom (derfor valget om PSE slik at jeg holder meg på samme plattform).

 

Uff, dette blir et langt innlegg..

Altså har dere et forslag til en (eller flere) gode forfattere som presenterer PSE på en pedagogisk og engasjerende måte? Gjerne med trinn-for-trinn eksempler og gode forklaringer på alle de "mystiske" begrepen".

 

Er glad i bokformatet, men gode linker tas også i mot med stor takk.

Vet ikke om det finnes noen (gode) bøker på norsk ennå, men engelsk er også helt ok.

 

Anbefalinger kan gjerne være basert på forfattere av andre titler vedr Adobe, f.eks PSE7 eller PS CS3 etc. Poenget er at forfatteren(e) er gode

 

Takknemlig for alle svar, programvaren er nettopp bestilt :)

 

Hilsen Live

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra det du skriver så vriker det kanskje som om det å starte i det små er det mest riktige?

 

Lightroom kan jo være et fint program da. Det er veldig lett å gjøre enkele endringer på bildene. I eksponering, cropp, whitbalanse farger og curves.

 

Du får vell gjort akkurat det du trenger bortsett fra å drive med manipulasjon. Men noe bedre er jo verktøyenei Photoshop Elements. Men det letteste vil jeg tro kan være Lightroom.

 

Det får du jo også en god sturktur og et godt "bibliotek" av bildene.

Lenke til kommentar

Hei, jeg anbefaler bok til Scott Kelby

Han lager veldig bra bøker om foto, jeg har en tidligere utgave til Elements som var kjempebra!!

Han skriver godt og forståelig om hvordan du får til forskjellige ting, trinn for trinn, uten å bli for teknisk.

Har ikke lest den siste, men regner med den er veldig bra. Har fått bra kritikk av leserne på Amazon også.

Anbefaler forøvrig å kjøpe denne fra Amazon.uk, rask og billig frakt. Som regel mye billigere enn i Norge, og du har boken etter få dager.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei, litt sent, men takk for svar.

 

Da er LR bestilt (student versjon). Kommer til å bruke denne sammen med PSE

Videre er Kelby sin PSE9 (håper jeg holder ut humoren hans :ermm: ) og dummys versjon for en mer grunnleggende bok om "dette er PSE"

Bestilte fra amazon.uk og tok også med "Understanding Exposure", "Understanding Close-Up Photography" og et par bøker av Michael Freeman.

 

Ble helt overveldet over alle de spennende (og billige) tittlene på amazon.

Igjen, takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Ble helt overveldet over alle de spennende (og billige) tittlene på amazon.

Ja, det er ganske vanvittig hva du kan spare!

Skal du ha engelske bøker er det lite vits å kjøpe de i Norge. Tar ofte et par uker å få de tilsendt, mye raskere fra Amazon!

Ofte får du store rabatter i tillegg til de allerede lave prisene, særlig hvis du bestiller tidlig.

Eller rester.. Kjøpte en komplett Tommy & Tigern luksus samleboks, den skulle de ha ca 1600kr for hos Norli, fikk den levert hjem etter få dager fra Amazon for drøyt 500kr... (og den veide 12kg)

Et vell av flotte fotobøker og andre bildebøker fra ca 200, har kjøpt mange..

Jeg bestiller alltid fra Amazon.uk, billigere frakt og rask levering, selv om bøkene kan være enda billigere når man bestiller fra USA, avhengig av kursen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...