Gå til innhold

bokføring av Mva på varekjøp fra utlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utgående moms.

Går jo rett inn i momsregnskapet, og regnes av mot inngående moms...

 

Hei

Problemet er at ved å bokføre fakturaen fra det utenlandske selskapet med moms vil det i reskontroen hos den utenlandske leverandøren inkl moms og når vi mottar faktura fra tollkassereren så vil det i reskontroen hos tollkassereren stå momsen.

Lenke til kommentar

Problemet er at ved å bokføre fakturaen fra det utenlandske selskapet med moms vil det i reskontroen hos den utenlandske leverandøren inkl moms og når vi mottar faktura fra tollkassereren så vil det i reskontroen hos tollkassereren stå momsen.

Faktura fra den utenlandske leverandøren skal posteres som rent mva-grunnlag, ikke som ellers (bruttopostering hvor mva inngår i det posterte beløpet). Her må du antakelig postere med en spesiell avgiftskode.

 

Bare det beløpet du faktisk har betalt (uten mva) til leverandøren skal føres over den reskontroposten og det bilaget, mens separat mva (krevd inn på egen faktura fra speditør/Tollkasserer) skal føres inn på konto 2717 "inngående mva vareimport" eller noe tilsvarende i ditt regnskapsprogram.

Lenke til kommentar

Mva-koden for postering av mva-grunnlag, og muligens også kontonr for separat mva, vil variere mellom regnskapsprogrammene, men her er et eksempel fra mitt system, med dine egne tall, pluss at jeg har lagt til et fortollingsgebyr på 500 kr, bare for å vise hvordan det føres:

 

Bilag 1, leverandørfaktura, ti dager kreditt:

09/05/11 D 6510 Verktøy K Leverandør, 70.000kr, mva-kode 41 (mva-grunnlag vareimport)

19/05/11 D Leverandør K Bank 70.000kr

 

Bilag 2, fortollingsfaktura, ti dager kreditt:

14/05/11 D 2717 Inng. mva vareimport, 17.500kr, tekst "Separat beregnet mva, ref. Bilag 1" e.l.

14/05/11 D 6110 Toll og spedisjonskostnader 500kr (evt. fortollingsgebyr)

14/05/11 K Tollkasserer, 18.000kr (fakturabeløpet, summen av de to debet-postene over)

24/05/11 D Tollkasserer K Bank 18.000kr

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg sliter igrunnen med akkuratt samme spørsmålet, men jeg er ikke mva registrert og lurer på hvordan det skal regnskapsføres da?

Det blir nesten likt som når du fører totalsummen inkl. mva til fradrag på alt som er kjøpt i Norge (for det gjør du/dere vel? Aldri vært "ikke-registrert" selv, faktisk...) , altså fører du det separat beregnede mva-beløpet på samme konto som selve hovedinnkjøpet, i eksemplet over konto 6510. Gebyret (inkl. evt moms på gebyret) kan du fremdeles føre på fortollingskostnader (6110).

Lenke til kommentar

Tusen takk, Inge! Kjempebra å få et skikkelig svar på noe jeg har forsøkt å finne ut av lenge.

 

Jeg sliter igrunnen med akkuratt samme spørsmålet, men jeg er ikke mva registrert og lurer på hvordan det skal regnskapsføres da?

Det blir nesten likt som når du fører totalsummen inkl. mva til fradrag på alt som er kjøpt i Norge (for det gjør du/dere vel? Aldri vært "ikke-registrert" selv, faktisk...) , altså fører du det separat beregnede mva-beløpet på samme konto som selve hovedinnkjøpet, i eksemplet over konto 6510. Gebyret (inkl. evt moms på gebyret) kan du fremdeles føre på fortollingskostnader (6110).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke tillatt å direkteføre på mva-kontoene, da mva-grunnlaget alltid skal kunne spores.

Det er vanlig å bruke hjelpekontoer for bokføring av mva-faktura fra tollkassereren der man fører det slik at det er kun mva-beløpet som står igjen.

 

Eksempel:

Mva 1000 kr

 

D4410 med mva-kode kr 5000

K4411 uten mva-kode kr 4000

K2400 (leverandørgjeld) kr 1000

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...