Gå til innhold

Åssen eller hvordan?

70 stemmer

1. 1. Sier du åssen eller hvordan?

• Åssen
      14
    • Hvordan
      39
    • Begge deler
      17

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åssen er vel en bred variant. Forestiller meg at de som sier "åssen" også sier "trukke" for "tror ikke", og fler a-endinger ved flertall enn andre. Eks. bila, språka. etc.

Jeg bruker hvordan.

Skrevet

Åssen er vel en bred variant. Forestiller meg at de som sier "åssen" også sier "trukke" for "tror ikke", og fler a-endinger ved flertall enn andre. Eks. bila, språka. etc.

Jeg bruker hvordan.

Det kommer nok an på hvor i landet man befinner seg. Her jeg bor, så er det vanlig å si: "bilær og båtær". Sjelden jeg bruker æ'en, men sier trukke, åssen, språka osv . Men ikke bila og båta.

Gjest medlem-1432
Skrevet

Sier korsn. Nordlending/trønder ftw

Skrevet

Detta adverbet varier mykje frå stad til stad, og det finst ulike ordsogor (etymologiar) her. Andre ord med same tydingi: hoss(en), koss(en), korleis.

kordan er ein pussig variant av «hvordan». Upphavet er lågtysk wodan. Det vanlege skiljet millom k(v)- og hv- ligg derimot i norrønt hw-, slik at skilnaden millom kordan og hvordan hev onnorleids upphav enn t.d. k(v)a vs. hva (frå norrønt hwat).

Skrevet

Det kommer nok an på hvor i landet man befinner seg. Her jeg bor, så er det vanlig å si: "bilær og båtær". Sjelden jeg bruker æ'en, men sier trukke, åssen, språka osv . Men ikke bila og båta.

Kjem du frå Grenlandsområdet?

Seier sjølv åssen.

• Liker 1
Skrevet

Kjem du frå Grenlandsområdet?

Seier sjølv åssen.

Kommer fra Larvik i Vestfold.

• 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Skrevet

"Hvordan" er vel det som er penest og som klinger best i ørene.

"Åssen" blir vel mest brukt av folk med ullgenser, uteliggere, og narkomane i Oslo..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...