Gå til innhold

Trenger hjelp med verdi på denne pc'en


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en gamer pc som jeg ikke lenger bruker på grunn av nye prioriteringer. Så lurer jeg på hvor mye jeg kan få for dette oppsettet. På forhånd takk :)

 

Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB, DHX+ Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24

 

Creative SB X-Fi Titanium Fatal1ty Champ PCI Express

 

Plextor DVD-brenner PX-880SA DVD-Brenner med 24X hastighet

 

ASUS Rampage II Extreme, X58 Socket-1366 DDR3,ATX,SLI&CrossFireX,3xPCI-Ex(2.0)x16

 

Corsair strømforsyning, HX1000W 140mm vifte, modulære kabler

 

Arctic Silver 5 Termisk Pasta, XL

 

APLUS EL Diablo, ATX, Sort u/PSU Front 250mm vifte, Side 330mm vifte

 

Thermalright Ultra-120 eXtreme 1366 RT CPU kjøler s1366, m/vifte, 28 dB(A)

 

Intel Core i7 975 Quad 3,33Ghz klokket til 4.0Ghz 8MB, BOXED m/vifte 6,4GT/sec CPU

 

ATI Radeon HD5970 (tror det var asus sitt, husker faktisk ikke)

 

Western digital 1.5TB HDD

 

-Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får det til at komponentene i PCen er verd 9-10k. Ikke sikkert du får solgt hele PCen for 9k i disse Sandy Bridge-tider. Det kan være du får mest igjen ved å selge komponentene hver for seg.

 

Hva PCen kostet ny spiller liten rolle. Det må legges større vekt på hva tilsvarende eller bedre PC koster i dag. Dette er en av årsakene til at jeg mener at komponentene er verd mer separat enn satt sammen til en PC.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hvor mye kostet den ny, og hvor lenge har du hatt den?

Det er uinteressant hvor mye den kostet ny. Det er prisen i dag som er interessant.

 

TS:

Sjekk hva maskinen koster i dag på http://prisjakt.no. Da har du et utgangspunkt for prisfastsettelsen.

Så klart er det interessant. Pris for brukt PC blir ofte regnet slik: Slå av 30% av opprinnelig pris og 10% ekstra for hvert år du har hatt den.

Lenke til kommentar

Jeg får det til at komponentene i PCen er verd 9-10k. Ikke sikkert du får solgt hele PCen for 9k i disse Sandy Bridge-tider. Det kan være du får mest igjen ved å selge komponentene hver for seg.

 

Hva PCen kostet ny spiller liten rolle. Det må legges større vekt på hva tilsvarende eller bedre PC koster i dag. Dette er en av årsakene til at jeg mener at komponentene er verd mer separat enn satt sammen til en PC.

 

Ingenting er verdt mer enn det noen er villige til å gi for det...

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Det meste unntatt kabinett, PSU og CPU-kjøleren (så lenge den er kompatibel med nye sokler) vil falle med mer enn 10% per år.

 

Hvis komponenter ligger forseglet i 3 år, vil verdien av de fleste PC-komponenter med integrerte kretser, printkort og lagrinsmedium være mindre eller lik 1/4 pga utviklingen i markedet (dobling av ytelse eller kapasitet hver 18. måned). Verdien av 3 år gamle brukte komponenter vil derfor i de fleste tilfeller være mindre enn 1/4.

 

Ingenting er verdt mer enn det noen er villige til å gi for det...

 

Det er klart, men selv om det er mindre sannsynlig at noen vil kjøpe PCen for 9k da man kan få en ny Sandy Bridge basert PC med SSD og 3D-kort for samme sum, er det mer sannsynlig at noen er villig til å betale en fair (win-win) sum for enkeltkomponenter de ønsker å montere i en PC eller et komponentoppsett de allerede har men mangler en eller flere enkeltkomponenter til.

 

Det er iallefall dumt å selge hele PCen for 4k når man med stor sannsynlighet får mer enn halvparten av den summen for skjermkortet alene. Det er nesten garanert at noen som allerede har 5970 er villig til å gi en ok pris for å få et CF-monsteroppsett.

 

Prosessor, kjøler, hovedkort, PSU og skjermkortet er high end og av god kvalitet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg støtter meg på BadCat både i måten man regner det ut på, sluttsummen han har endt opp med og ikke minst at det beste kanskje hadde vært å solgt komponentene enkeltvis og i pakker. Eksempel:

 

Hovedkort + Prosessor + Minne: 3500,-

Strømforsyning: 1000,-

Lydkort: 800,-

Skjermkort: 2800,-

Kjøler og termisk pasta: 350,-

Harddisk (+gratis brenner): 450,-

Kabinett: 700,-

 

9600 kroner totalt.

Lenke til kommentar

Hvor mye kostet den ny, og hvor lenge har du hatt den?

Det er uinteressant hvor mye den kostet ny. Det er prisen i dag som er interessant.

 

TS:

Sjekk hva maskinen koster i dag på http://prisjakt.no. Da har du et utgangspunkt for prisfastsettelsen.

Så klart er det interessant. Pris for brukt PC blir ofte regnet slik: Slå av 30% av opprinnelig pris og 10% ekstra for hvert år du har hatt den.

Ja, med utgangspunkt i hva maskinen koster i dag, ikke hva du ga for den da du kjøpte den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...