Gå til innhold

Realfag som privatist


Anbefalte innlegg

Heei! :)

 

 

 

Jeg går førsteåret Medier og Kommunikasjon, og har også søkt denne linja til neste år, til tross for at jeg angrer på skolevalget mitt. Jeg har i det siste sett verdien av realfag. Før ville jeg bli journalist, og det var derfor jeg valgte akkurat denne linja. Men i det siste har jeg endret mening, og kunne tenkt meg å jobbe innen milø og klima. Derfor har jeg sett litt på forskjellige opptakskrav for å studere klima innen emnene matematikk og naturfag, og da ser jeg at realfag er en lur ting.

 

 

Derfor lurer jeg på noe:

- Noen som har tatt realfag som privatist? Evt, hvor hardt er/var det?

- Jeg ser på meg selv som en skoleflink jente. Jeg er meget glad i matematikk, og ergrer meg hver dag over det lave nivået på yrkesfaglig matematikk. Bør jeg ta T-matte, før jeg evt. velger realfag?

- Tror dere det vil være mulig for meg å klare å få realkompetase til tross for at jeg går "feil" linje?

 

 

Har forresten tenkt å snakke med rådgiveren om dette, men jeg ville bare sjekke om noen av dere hadde erfaring innen dette først.

 

Jeg blir evig takknemmelig for svar! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er god i matte så er det ikke noe problem å ta R1-2 på ett år.

Krever nok endel selvdisiplin, men med mange tidligere eksamener på udir.no og lærebok bør det gå bra.

Ah, takk for svar! Men tror du jeg bør ta T-matte først? For nå har jeg Y-matte, noe som ligner på P-matte.

Lenke til kommentar

Hvis du er god i matte så er det ikke noe problem å ta R1-2 på ett år.

Krever nok endel selvdisiplin, men med mange tidligere eksamener på udir.no og lærebok bør det gå bra.

Ah, takk for svar! Men tror du jeg bør ta T-matte først? For nå har jeg Y-matte, noe som ligner på P-matte.

 

Ja du bør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

T-matte-pensumet er ikke så veldig stort når du allerede har tatt Y-matte. Det holder å lese litt gjennom en T-matte-bok (som du kan låne fra biblioteket) i sommer før du tar R1 og R2, særlig når du sier at du er meget glad i matematikk!

Lenke til kommentar

En annen løsning kunne vært å fullføre VGS som vanlig, og starte på HiO hvor det er mulighet for å ta realfagene man mangler samtidig som man studerer der. Der får du Bachelor i ingeniørfag - energi og miljø. Vet ikke om det er det du ønsker, men da slipper du å ta matte og fysikk som privatist.

 

Sjekk her for mer detaljer.

 

(Dette var ikke ment som reklame for HiO)

 

edit: link

Endret av mr-nilsen
Lenke til kommentar

For guds skyld, jente. Dropp medier og kommunikasjon og start på studiespesialiserende til høsten. Du vil da få anledning til å velge alle realfagene du ønsker, pluss at du vil få adekvat veiledning i fagene uten å måtte bruke fritiden din på dette. Snakk med rådgiver og spør om det er en mulighet for å komme inn til høsten, selv om søkefristen er overskredet. Det pleier å være ledige plasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For guds skyld, jente. Dropp medier og kommunikasjon og start på studiespesialiserende til høsten. Du vil da få anledning til å velge alle realfagene du ønsker, pluss at du vil få adekvat veiledning i fagene uten å måtte bruke fritiden din på dette. Snakk med rådgiver og spør om det er en mulighet for å komme inn til høsten, selv om søkefristen er overskredet. Det pleier å være ledige plasser.

 

Støtter denne til det fulle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For guds skyld, jente. Dropp medier og kommunikasjon og start på studiespesialiserende til høsten. Du vil da få anledning til å velge alle realfagene du ønsker, pluss at du vil få adekvat veiledning i fagene uten å måtte bruke fritiden din på dette. Snakk med rådgiver og spør om det er en mulighet for å komme inn til høsten, selv om søkefristen er overskredet. Det pleier å være ledige plasser.

Uffja, jeg vet jeg burde dette... MEN; jeg vil virkelig ikke begynne med de som er året yngre. Kall meg gjerne dum, men det vil jeg virkelig ikke. Jeg er liksom i en alder der venner og identitet betyr mer enn noe annet. Jeg vet jeg garantert kommer til å få nye venner om jeg begynner på nytt også, men nei... Jeg vil virkelig ikke gå et år ekstra. Da er det nesten så jeg tar fagene som privatist istedet, heller. Kall meg gjerne feig, vær så god. Feighet og stahet er vel min vereste fiende, desverre...

 

Vil likevel takke for svar! =)

Endret av HappyFlower
Lenke til kommentar

For guds skyld, jente. Dropp medier og kommunikasjon og start på studiespesialiserende til høsten. Du vil da få anledning til å velge alle realfagene du ønsker, pluss at du vil få adekvat veiledning i fagene uten å måtte bruke fritiden din på dette. Snakk med rådgiver og spør om det er en mulighet for å komme inn til høsten, selv om søkefristen er overskredet. Det pleier å være ledige plasser.

Uffja, jeg vet jeg burde dette... MEN; jeg vil virkelig ikke begynne med de som er året yngre. Kall meg gjerne dum, men det vil jeg virkelig ikke. Jeg er liksom i en alder der venner og identitet betyr mer enn noe annet. Jeg vet jeg garantert kommer til å få nye venner om jeg begynner på nytt også, men nei... Jeg vil virkelig ikke gå et år ekstra. Da er det nesten så jeg tar fagene som privatist istedet, heller. Kall meg gjerne feig, vær så god. Feighet og stahet er vel min vereste fiende, desverre...

 

Vil likevel takke for svar! =)

 

Greit. Men vit at andreåret medier og kommunikasjon består av fag fra 9-4, om du går studspes vil du få mye mer fritid.

 

Jeg mener jeg leser implisitt her at du mister dine venner og din identitet om du skifter linje. Spør deg selv: Er de vennene noe å samle på, om det er tilfellet?

 

Sist og ikke minst: Husk om du går medier og kommunikasjon, blir du rettet mot et yrke. Det betyr at du vil måtte lære mye stoff og mange teknikker du aldri vil ha bruk for, og i tillegg vil du måtte ta eksamen og bli vurdert i dette stoffet. Og det kan være noe jævla dritt om du ikke er motivert. Er det ikke bedre om du går på en skole hvor du lærer om noe du ENGASJERER deg for??

Lenke til kommentar

 

Greit. Men vit at andreåret medier og kommunikasjon består av fag fra 9-4, om du går studspes vil du få mye mer fritid.

 

Jeg mener jeg leser implisitt her at du mister dine venner og din identitet om du skifter linje. Spør deg selv: Er de vennene noe å samle på, om det er tilfellet?

 

Sist og ikke minst: Husk om du går medier og kommunikasjon, blir du rettet mot et yrke. Det betyr at du vil måtte lære mye stoff og mange teknikker du aldri vil ha bruk for, og i tillegg vil du måtte ta eksamen og bli vurdert i dette stoffet. Og det kan være noe jævla dritt om du ikke er motivert. Er det ikke bedre om du går på en skole hvor du lærer om noe du ENGASJERER deg for??

Vel, nei, jeg tror nok ikke jeg mister vennene mine om jeg bytter linje. Jeg er vel mest redd for å gli unna, om du skjønner. Vi er en gjeng på omtrent 20 stk, jeg jeg kunne ikke fått det bedre. Det er vel frykten som drar meg ned.

 

Uff, ja, jeg ser jeg burde bytte. Medier og Kommunikasjon er greit nok, men det er ALT for laft for min del. Jeg er vel den største nerden i klassen, og har ingenting å strekke meg etter. Jeg trenger mer utfordringer. Men bytte linje er for meg uaktuelt. Jeg er født sta. Og ikke minst; jeg er født usikker. Menmen, vi får se.

 

 

 

EDIT: jeg kom til å tenke på en ting... Er det mulig å slutte med programfagene, og bare fortsette med fellesfagene? Altså almennfagene? Synes jeg har hørt om noen som har gjort det en gang. Mulig jeg husker feil nå, altså. Uff, jeg bør virkelig ta meg en tur til rådgiveren. Dette drar meg til vanvidd snart.

Endret av HappyFlower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...