Gå til innhold

Buddhismens syn på tid og rom


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg går i 3 vgs. og akkurat nå har vi om buddhismen. Da jeg fordyper meg i emnet, viser det seg at buddhister har et nærmere paradoksalt syn på tid og rom. Det sies at de tror at ingenting har en begynnelse og en slutt, bare evig rundgang. Enten det gjelder solsystemer, planeter, verdener, liv etc. Dette er da høyst ulogisk?! Jeg vil gjerne høre deres meninger rundt temaet.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Hei!

 

Jeg går i 3 vgs. og akkurat nå har vi om buddhismen. Da jeg fordyper meg i emnet, viser det seg at buddhister har et nærmere paradoksalt syn på tid og rom. Det sies at de tror at ingenting har en begynnelse og en slutt, bare evig rundgang. Enten det gjelder solsystemer, planeter, verdener, liv etc. Dette er da høyst ulogisk?! Jeg vil gjerne høre deres meninger rundt temaet.

 

Takk.

 

Høyt ulogisk å være religiøs også! Men folk er da det

Og forresten, når en buddhist har nådd nirvana blir han ikke gjenfødt på nytt, altså er det ingen evig rundgang på liv.

Endret av Folkehelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg går i 3 vgs. og akkurat nå har vi om buddhismen. Da jeg fordyper meg i emnet, viser det seg at buddhister har et nærmere paradoksalt syn på tid og rom. Det sies at de tror at ingenting har en begynnelse og en slutt, bare evig rundgang. Enten det gjelder solsystemer, planeter, verdener, liv etc. Dette er da høyst ulogisk?! Jeg vil gjerne høre deres meninger rundt temaet.

 

Takk.

Det er ikke ulogisk hvis du ser universets historie som en sirkel.

 

Alt har en årsak, men siden alt går i sirkel, er alt sin egen årsak.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg går i 3 vgs. og akkurat nå har vi om buddhismen. Da jeg fordyper meg i emnet, viser det seg at buddhister har et nærmere paradoksalt syn på tid og rom. Det sies at de tror at ingenting har en begynnelse og en slutt, bare evig rundgang. Enten det gjelder solsystemer, planeter, verdener, liv etc. Dette er da høyst ulogisk?! Jeg vil gjerne høre deres meninger rundt temaet.

 

Takk.

Det er kun ulogisk for oss som er oppvokst i en kultur med lineær historieskrivning.

Lenke til kommentar

På mange måter er det logisk også. Som for eksempel økosystemet hvor for eksempel kaninen spiser gress, vi spiser kanin, vi dør og blir til fress som kaninen spiser igjen. Eller i forhold til politiske strøminger og moter, som ofte går i bølger, om ikke annet. Eller hele universet. At vi oppsto, vi vil ta slutt og noe nytt vil oppstå og ta slutt.

 

Og så er det jo det med gjenfødelse og sånn også. Men ser ikke at den er noe mindre logisk enn at vi oppsto for 6000år siden, og snart kommer Jesus og stopper all tid og begynner evigheten.

 

Jeg finner meg stadig i de samme situasjonene som jeg har vært i før. Og så har jeg forhåpenligvis lært og kan takle de bedre enn forrige gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge big bang teorien så er alt det vi ser, bygget opp av atomer. Jeg, deg, PC skjermen din, elektrisitet i huset ditt, stjernene i nattehimmelen om kvelden.

Alt kom fra et og samme punkt, og er bygget opp av samme grunnstoffet atom.

 

Tenk deg dette: Folk dør, babier fødes, solsystemer dør ut, ny sol fødes et annet sted, milliarder av lysår langt langt borte. Alt dette kan skje i samme øyeblikk.

Tid er og blir aldri det samme, tid er forskjellig fra person til person, fra verdensdel til verdensdel, fra planet til planet, fra solsystem til solsystem.

Tid og rom som du kjenner til, er ikke det samme som andre oppfatter.

 

Buddismen er ingen perfekt religion, da ingenting i verden er perfekt. Men ellers synes jeg Buddismen er den mest logiske og fornuftige religion som jeg vet om.

 

MERK: Alt dette er kun teorier. Men det som er interessant er at både buddismen og big bang teorien går i samme rettning i denne emnen.

 

"Det som både er logisk og enkel, er riktig ..." Albert Einstein

Endret av Game-master
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...