Gå til innhold

Oversikt over bransjerabatter/butikker (kredittkort)


Anbefalte innlegg

Ikke helt lett å finne en dekkende overskrift...

 

Tanken med denne tråden er å samle opplysninger fra brukerne av forumet over hvilke butikker/butikkjeder som gir bransjebonus (cashback) fra de forskjellige kredittkortene som gir cashback.

 

Det kan ofte være vanskelig å vite om en butikk for eksempel hører til under bransjen "elektronikk" eller "møbler". Har man for eksempel kredittkortet 365 Direkte som gir rabatt på møbler så er det åpenbart at Ikea tilhører bransjen "møbler", men hva med f.eks. Jysk Sengetøylager?

 

Med hjelp av innspill fra brukerne så kunne jeg tenke meg å oppdatere denne posten jevnlig slik at den etter hvert får en mest mulig komplett oversikt over hvilke kort som gir rabatt i hvilke butikker.

 

Gi opplysning om hvilket kort, hvilken bransjekategori og hvilken butikk eller butikkjede.

 

Her er bidrag fra meg:

 

365 Direkte (bransje "møbler"):

 

IKEA

 

365 Direkte (bransje "klær"):

 

Dressmann

 

Kash Visa (bransje "dagligvare"):

 

Rema

Bunnpris

ICA

Allergimat.no

 

Twocards (bransje "elektronikk"):

 

Expert

Lefdal

Netshop.no

 

Twocards (bransje "sport"):

 

Intersport

 

Flexi Visa (bransje "klær og sko")

 

Cubus

H&M

Endret av Svein1967
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et vilt forslag... Har du vurdert å skrive til kredittkortselskapene og be dem sende deg en oversikt? :)

 

Vel, kontaktet Teller om dette for en stund tilbake og fikk følgende svar:

 

"Det eksisterer ikke en felles oversikt over dette, samt det er mange aktører på markedet som har lisens for å tilby brukersteder Visa og MasterCard.

 

Ønsker du mer informasjon må du kontakte banken din eller kortutsteder.

 

Ha en fortsatt god dag."

 

Vurderte å kontakte Visa i Norge, men jeg har ikke funnet noen epostadresse på www.visa.no. Så hvis noen har epostadressen dit så er det jo verdt et forsøk. Har heller ikke funnet noen epostadresse på http://www.mastercard.com/no/personal/nn/, så hvis det finnes noen som har epostadressen til Mastercard i Norge så fint.

 

Tviler forøvrig på at selskapet bak det enkelte kredittkort har en slik oversikt, det er jo bransjekodene hos Visa/Mastercard som brukes i forhold til utbetaling av rabatt. Og det virker umulig å finne epostadressene til Visa og Mastercard i Norge....

Endret av Svein1967
Lenke til kommentar

Jeg tror vi misforstår hverandre litt. Jeg er klar over hvilke bransjekategorier (mcc-koder) som gir rabatt på de forskjellige kortene. Dette står på kortenes respektive nettsider. Det jeg er på jakt etter er en oversikt over (eller hjelp til å utarbeide en oversikt) hvilke butikker som tilhører hvilke mcc-koder.

 

365 Direkte skriver at de utbetaler rabatt utifra hvordan butikken er definert "i MasterCard sine systemer." Twocards skriver: "Merk at det er Visas bransjestruktur som bestemmer hvordan de forskjellige brukerstedene/butikkene er registrert under hver bransjekategori. TwoCards/Terra Kortbank AS er ikke ansvarlig hvis brukerstedet/butikken er registrert med feil bransjekode (MCC-kode)."

 

Det må bety at det er Visa og Mastercard som har oversikt over hvilke butikker som tilhører de forskjellige kodene.

 

Men hvis du vet at de forskjellige kortselskapene sitter på denne oversikten og kan sende ut til de som spør etter dem, så tar jeg selvfølgelig og kontakter de enkelte kortselskapene selv. Jeg finner epostadressene deres på hjemmesidene deres.

Lenke til kommentar

Veldig godt initiativ, TS!

 

Det blir imidlertid ikke så veldig oversiktlig om alle skal poste hver sin post med innspill på brukersteder. En må da lese gjennom alle postene om en skal få full oversikt.

 

Jeg har derfor opprettet et åpent Google-dokument, slik at hver enkelt kan gå inn og legge til andre kategorier og/eller brukersteder etterhvert. På denne måten vil en raskt kunne få oversikt over brukersteder i ønsket kategori, og det er enkelt å legge til/redigere.

 

 

Dokumentet finnes her: https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AsRrBZzxnr0qdE1WOU43azZya21DV0dneE54MkNHenc&hl=en#gid=0

 

Siden dokumentet er åpent, er oversikten derfor basert på tillit og på at ingen finner på å "ødelegge" dokumentet/oversikten for oss andre som finner den nyttig.

 

De ulike kortutstederne knytter bonus/cashback-ordningene til ulike bransjer. Jeg antar imidlertid at bransjekodene (brukersted) vil være det samme fra kortutsteder til kortutsteder. F.eks. vil møbelbutikker som gir cashback hos 365 Direkte også gi det hos Kash-Visa. Rett meg gjerne om jeg tar feil på dette.

 

Listen er også basert på erfaringer fra brukerne, og er således ikke uttømmende eller garantert feilfri. Enkeltbutikker kan også være registrert med feil brukersteds-id, slik at selv om én Dressmann-butikk gir cashback, så er det ingen garanti for at en annen Dressmann gjør det.

 

Håper på mange seriøse innspill, og at denne oversikten kan komme til nytte for mange!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig godt initiativ, TS!

 

Det blir imidlertid ikke så veldig oversiktlig om alle skal poste hver sin post med innspill på brukersteder. En må da lese gjennom alle postene om en skal få full oversikt.

 

Jeg har derfor opprettet et åpent Google-dokument, slik at hver enkelt kan gå inn og legge til andre kategorier og/eller brukersteder etterhvert. På denne måten vil en raskt kunne få oversikt over brukersteder i ønsket kategori, og det er enkelt å legge til/redigere.

 

Vel, jeg hadde tenkt å oppdatere første post etter hvert som det kom innspill, men et dokument i regneark-format som du har laget er jo mer oversiktlig.

 

Så jeg er med på å bruke det dokumentet. Vi får håpe det kommer inn opplysninger fra brukere som kan være til hjelp for andre.

Lenke til kommentar

Kunne det være en ide å legge inn et felt i dokumentet også for butikker som MOT FORMODING IKKE gir bonus? Her om dagen kjøpte jeg et minnekort på www.bestbuy.no, betalte med Twocards og regnet med rabatt på "elektronikk". Det kan være at bonusen ikke er registrert ennå men dette kan jo være et eksempel på butikk som kanskje ikke er registret under "elektronikk" hos VISA/MASTERCARD. De skriver jo selv om seg selv at de er en elektrobutikk....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flott å se at dokumentet "lever". Dokumentet er åpent, så det er i prinsippet mulig å fjerne/redigere - det bygger på tillit. Er det noen som vet om det er mulig å sette opp automatisk sikkerhetskopiering av dokumentet i Google documents?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Hei

 

Oppfordrer alle til å bidra her med relevant informasjon:

 

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AsRrBZzxnr0qdE1WOU43azZya21DV0dneE54MkNHenc&hl=en#gid=0

 

Oppdateringene har dabbet litt av i den senere tid....

 

 

Veldig godt initiativ, TS!

 

Det blir imidlertid ikke så veldig oversiktlig om alle skal poste hver sin post med innspill på brukersteder. En må da lese gjennom alle postene om en skal få full oversikt.

 

Jeg har derfor opprettet et åpent Google-dokument, slik at hver enkelt kan gå inn og legge til andre kategorier og/eller brukersteder etterhvert. På denne måten vil en raskt kunne få oversikt over brukersteder i ønsket kategori, og det er enkelt å legge til/redigere.

 

 

Dokumentet finnes her: https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AsRrBZzxnr0qdE1WOU43azZya21DV0dneE54MkNHenc&hl=en#gid=0

 

Siden dokumentet er åpent, er oversikten derfor basert på tillit og på at ingen finner på å "ødelegge" dokumentet/oversikten for oss andre som finner den nyttig.

 

De ulike kortutstederne knytter bonus/cashback-ordningene til ulike bransjer. Jeg antar imidlertid at bransjekodene (brukersted) vil være det samme fra kortutsteder til kortutsteder. F.eks. vil møbelbutikker som gir cashback hos 365 Direkte også gi det hos Kash-Visa. Rett meg gjerne om jeg tar feil på dette.

 

Listen er også basert på erfaringer fra brukerne, og er således ikke uttømmende eller garantert feilfri. Enkeltbutikker kan også være registrert med feil brukersteds-id, slik at selv om én Dressmann-butikk gir cashback, så er det ingen garanti for at en annen Dressmann gjør det.

 

Håper på mange seriøse innspill, og at denne oversikten kan komme til nytte for mange!

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Jeg var på jakt etter det samme. jeg har NAF Xtra. I en kampanjeperiode fram til 01.03.13 så skal det også gi 5 % bonus på dagligvare. Noen som har testet ut det?

 

Jeg har fått dagligvare-rabatt på Coop OBS, men det er ikke registrert bonus på betalingen min hos Rema 1000 på mandag, selv om transaksjonen er registrert.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg var på jakt etter det samme. jeg har NAF Xtra. I en kampanjeperiode fram til 01.03.13 så skal det også gi 5 % bonus på dagligvare. Noen som har testet ut det?

 

Jeg har fått dagligvare-rabatt på Coop OBS, men det er ikke registrert bonus på betalingen min hos Rema 1000 på mandag, selv om transaksjonen er registrert.

 

Det tar et par-tre dager etter at transaksjonen er registrert, før bonusen dukker opp. Hvis ikke så må den aktuelle Rema-butikken være feilregistrert hos Visa som noe annet enn dagligvare-forretning...

Lenke til kommentar

Spotify har mcc-kode 5968 Direct Marketing - Subscription, kjenner ikke til noen norske kredittkort hvor denne koden inngår i en bonuskatagori, bortsett fra de (f.eks. Trumf Visa) som gir 1% på alle kjøp, selvfølgelig.

 

Steam og diverse MMO spill ligger kanskje nærmere elektronikk enn Spotify, men jeg kjenner ikke til hva de er registrert som hos Visa/Mastercard.

Lenke til kommentar

Ok, da får jeg prøve meg frem litt. Har tenkt å ha færrest mulig kort. Men Trumf Visa kan jo være greit til "resten", som ikke er dekket av kort med bedre bonuser. Jeg må bare regne litt på hva mine årlige utgifter er på denne resten... Det er nemlig ikke sikkert det er så mye at det er verdt bryet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...