Gå til innhold

"Utregnings" hjelp til Excel


Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter med en skole oppgave.

Jeg har "Datasett" som det kalles i oppgaven til en nettbutikk som selger spesial lagde sykler.

Det er en excel fil som inneholder seks kolonner.

 

1. Måned (januar, februar osv)

2. Kunde (satt som tall 1-3 der 1 = mosjonist, 2 = aktiv, 3 = proff)

3. Fortjeneste (i kr)

4. Leveringstid (i grupperinger, 1 = < 2 uker, 2 = 2 - 3 uker, 3 = 3 - 5 uker, 4 = > 5 uker)

5. Landsdel (i grupperinger, 1 = Nord Norge, 2 = Sør Norge, 3 = Vest/Midt Norge, 4 = Øst Norge)

6. Betalingsform (også i grupperinger, 1 = Bankkort/kredittkort, 2 = Postoppkrav, 3= Faktura=

 

Oppgaven lyder som følger.

Med utgangspunkt i datasettet DinBikeAS_2007.xls (ligger på fagsiden på Fronter) skal dere skape forretningskunnskap for DinBike. Arbeid med dataene (drill down) i Microsoft Excel og fremskaff informasjon som DinBike AS kan bruke i sitt videre arbeid. Eksempel på informasjon som er ønskelig er:

 

• Salg fordelt på mnd., betalingsform

• Akkumulert fortjeneste i løpet av 2007

• Er der samvariasjon mellom variabler?

• Salg fordelt på kundegrupper

• Fortjeneste fordelt på kundegrupper

• Etc.

 

Det kan være nødvendig å endre målenivå på data, samt gjøre enkle statistiske analyser. Visualisering av informasjon blir også vektlagt i vurderingen. Manglende informasjon i oppgaven legger du selv til, men opplys om forutsetninger og beslutninger som tas i besvarelsen. Lag en rapport i Word stilet til ledelsen i DinBike om dine funn og eventuelle forslag til tiltak for å forbedre virksomheten. Legg ved Excel-arket (med evt. flere faner) som er blitt brukt som grunnlag for rapporten.

 

Jeg kan jo de enkle tingene som å finne ut hvor mange salg det var i de forskjellige månedene, men de ønsker også å vite hvor mange brukte de forskjellige betalingsformene i løpet av alle månedene osv.

Siden dette er gruppert i tall så sliter jeg litt med hvordan excel kan finne ut dette for meg.

Samme meg gjennomsnittlig leveringstid osv.

 

Fint om noen kunne ha hjulpet meg med dette.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er Excel 2010 på norsk.

Har prøvd å bruke Pivot-tabell, men den legger bare tallene sammen, eller jeg finner ikke valg for annet. Så den gir meg ikke så mye da tallkodene henviser til noe annet.

I forelesningsnotatene er det ikke beskrevet veldig bra. Det er mer en forklaring på hva en Pivot-tabell er.

 

Noe av problemet som jeg ser det er "tallkodene" for verdiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...