Gå til innhold

Dine kriterier for å skaffe en PT


Anbefalte innlegg

Om vi tar bort kostnaden ved å ha en PT (personlig trener), hva ville vært dine grunner for å ha en PT? Er det noen grunner som gjørt at du absolutt ikke ville hatt en PT (forutsatt at vi tar utgangspunkt i en som kan det du vil gjøre, det være seg styrketrening, svømming, ridning etc)? Noen gode/dårlige erfaringer med PT?

Hva tror du at DU kunne fått ut av en PT, eller er det ting en PT absolutt ikke kunne gjort for deg? :)

 

Personal-Trainer-Birmingham-04..jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva ville vært dine grunner for å ha en PT?

Motivasjonsbygger, sikre teknikken min samt tilpasse treningsprogram til forandringer i livsstituasjon, f.eks sykdom, eksamen osv.

 

Er det noen grunner som gjørt at du absolutt ikke ville hatt en PT (forutsatt at vi tar utgangspunkt i en som kan det du vil gjøre, det være seg styrketrening, svømming, ridning etc)?

Prisen, ingenting annet.

 

Noen gode/dårlige erfaringer med PT?

Ingen erfaring overhodet.

 

Hva tror du at DU kunne fått ut av en PT,

Jeg tror jeg ville være bedre sikret mot å trene på feil måte.

 

eller er det ting en PT absolutt ikke kunne gjort for deg? :)

Egentlig ikke.

Lenke til kommentar

hva ville vært dine grunner for å ha en PT?

Hjelp til motivasjon på de dagene man ikke vil trene, hjelp til å presse meg ut av komfortsonen min, teknikk og plan av trening.

 

Er det noen grunner som gjørt at du absolutt ikke ville hatt en PT (forutsatt at vi tar utgangspunkt i en som kan det du vil gjøre, det være seg styrketrening, svømming, ridning etc)?

Egentlig ikke, akkurat nå er jeg i en fase hvor jeg trener for å komme tilbake til en ok form etter ett år i kontorstolen :-) Så ville nok ha ventet til jeg traff et platå og ikke klarte å forbedre formen med dagens treningsnivå.

Noen gode/dårlige erfaringer med PT?

Har ikke hatt PT tidligere.

Hva tror du at DU kunne fått ut av en PT,

Mye :-) Jeg hadde prøvd å bruke en PT til å lage en plan for å legge opp livet mitt på best mulig måte, både når det gjelder trening og kosthold.

 

eller er det ting en PT absolutt ikke kunne gjort for deg? :)

Egentlig ikke.

Lenke til kommentar

Nå jobber jeg som personlig trener så skal prøve å ikke være for subjektiv eller positiv, men si det som jeg virkelig mener.

 

Etter min mening er personlig trening en av de "tjenestene"(eller den tjenesten) med flest fornøyde brukere. Har du noen gang faktisk hørt om noen som har hatt en personlig trener og sagt at de ikke er fornøyde?

 

Når man hører folk si ting som f.eks at personlig trening er dyrt så er det fordi pris er det eneste de kan relatere seg til. De har ikke nok kunnskap om selve produktet til å ha en formening om hva en riktig pris faktisk er. Det blir litt det samme som å se på en bruker av en Nokia 3410 som vurderer kjøp av iPhone 4. Prisen virker meget høy og personen kan ofte gå å gruble en stund før kjøp, men når kunden faktisk har kjøpt produktet så skjønner han/hun at verdien personen får av denne nye mobilen langt overgår prisen.

 

I den kjeden jeg jobber er det vanlig blandt de fleste PTene(meg inkludert) å gi en gratis prøvetime for de som vurderer å starte med PT. Der går man gjennom mål, ønsker osv og trener 30-40 min så kunden får mere kunnskap om personlig trening og bedre forutsetninger for å gjøre et riktig valg ang. kjøp.

 

Hva er egentlig en fair pris for å få periodeplaner, øktplaner, hjelp med kosthold og ukentlig trening? Hva er egentlig en fair pris for å nå de målet om å oppnå drømmekroppen?

 

Edit: Viktig å nevne at dette er mine meninger og at jeg selvfølgelig ikke kan gå god for at absolutt alle PTer der ute er top notch

Endret av PersonligTrener
Lenke til kommentar

hva ville vært dine grunner for å ha en PT?

Hvis jeg ikke hadde vært i form, og ikke hadde noe kunnskap om trening og kosthold selv, ville jeg kanskje ha benyttet meg av en. Man betaler for kunnskap, akkurat som for bilmekanikeren som vet hvordan man fikser bilen. Dog har jeg sånn høvelig kontroll selv, og er vel dermed ikke i kundegruppen for PT :)

 

Er det noen grunner som gjørt at du absolutt ikke ville hatt en PT (forutsatt at vi tar utgangspunkt i en som kan det du vil gjøre, det være seg styrketrening, svømming, ridning etc)?

Vel, mitt inntrykk er at 99% av PT-kunder benytter seg av PT bare for å komme i form, og ikke nå noe høyere mål enn det. Folk som ønsker noe mer enn bare å komme i form, er som regel på et visst nivå fra før av, og benytter som regel ikke PT fordi de har kontroll selv. Mulig dette er helt feil inntrykk, men hvis man bare ønsker å komme i form har man gjort 90% av arbeidet ved å bevege seg mer og kutte ut usunn mat. Det skal ikke koste mye å ha en sunn kropp, og i så måte mener jeg at PT er bortkastede penger. Samtidig, så kan man ikke sette en prislapp på en god kropp, så hvis man har råd og ikke har noe peiling er det jo godt investerte penger, fordi man kommer utrolig langt hvis man går fra å gjøre ingenting til å gjøre noe, om det så enn bare er 50% effektivt :)

 

Noen gode/dårlige erfaringer med PT?

Dårlige erfaringer med instruktører på treningssentre, som også jobber som PT. Jeg opplever lavt kunnskapsnivå, og at flertallet bare setter folk på noen maskiner bare fordi det er lett å lære bort, ikke fordi det funker så veldig bra.

 

Hva tror du at DU kunne fått ut av en PT, eller er det ting en PT absolutt ikke kunne gjort for deg? :)

En god PT hadde nok klart å optimalisere både trening og kosthold, men hittil har jeg ikke truffet en eneste som jeg tror klarer å gjøre det. Dette sier jeg ikke fordi jeg tror jeg er så vannvittig flink selv, men rett og slett fordi jeg har vært på en del treningssentre og jeg ikke har truffet en eneste PT som er sterkere eller mer muskuløs enn meg, uten at jeg selv er på noe høyt nivå. Dette gjør at alle PT'ene jeg har møtt mister troverdighet. Skal du lære noen å bli sterkere bør du selv ha noen respektable løft å vise til, hvis ikke kommer jeg ikke til å tro på deg.

 

Hvis man som PT ønsker seg troverdighet bør man absolutt ha en så uoppnåelig imponerende fysikk at kunden sier "WOW!" når h*n møter deg, og virkelig får den gløden til å få samme resultater selv. Alt for mange PT'er jeg har sett ser ikke ut som at de trener en gang, og jeg tror ikke jeg kan lære noe av disse. "Aldri stol på en tynn kokk" er det noe som heter :) Hvem som helst kan lese seg til kunnskap, men det er egen erfaring "in the trenches" som virkelig teller imo :) Jeg kan lære mer om styrketrening hos en kroppsbygger uten utdanning enn en PT med et papir og en gjennomsnittlig fysikk.

 

Kunne jeg ha lagt igjen penger hos en coach som f.eks Børge Fagerli? Ja, absolutt :) Han har en fysikk som skaper troverdighet, han har utdanningen, den praktiske erfaringen og kunderesultater å vise til. Dette er en fyr som tydelig kan mer om trening og kosthold enn meg, og dermed vet jeg at han kan lære meg ting som potensielt gir meg raskere progresjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si meg veldig enig i Discipline her. Ville aldri kjøpt PT timer av de personlige trenerne jeg har sett på treningssenter da jeg rett og slett ikke har noe tiltro til de. Føler at jeg kan det minst like godt selv. Når det kommer til f.eks. Børge Fagerli kunne jeg godt tenkt meg noen timer, men det er ikke noe jeg tar meg råd til som student da jeg syns PT er en veldig dyr tjeneste.

Lenke til kommentar

 

Vel, mitt inntrykk er at 99% av PT-kunder benytter seg av PT bare for å komme i form, og ikke nå noe høyere mål enn det. Folk som ønsker noe mer enn bare å komme i form, er som regel på et visst nivå fra før av, og benytter som regel ikke PT fordi de har kontroll selv. Mulig dette er helt feil inntrykk, men hvis man bare ønsker å komme i form har man gjort 90% av arbeidet ved å bevege seg mer og kutte ut usunn mat. Det skal ikke koste mye å ha en sunn kropp, og i så måte mener jeg at PT er bortkastede penger. Samtidig, så kan man ikke sette en prislapp på en god kropp, så hvis man har råd og ikke har noe peiling er det jo godt investerte penger, fordi man kommer utrolig langt hvis man går fra å gjøre ingenting til å gjøre noe, om det så enn bare er 50% effektivt :)

 

At 99% av PT-kunder benytter seg av PT kun for å komme i form er vel egentlig helt motsatt av virkeligheten. Vil vel heller si det som at 1% av de som benytter seg av PT kun gjør det for å komme i bedre form. SELVE GRUNNEN til at folk benytter seg av PT er derimot i 99% av tilfellene at de har noen spesifikke mål de ønsker å nå innenfor en viss tidsperiode og at de føler at de ikke klarer å nå disse målene alene.

 

 

 

Dårlige erfaringer med instruktører på treningssentre, som også jobber som PT. Jeg opplever lavt kunnskapsnivå, og at flertallet bare setter folk på noen maskiner bare fordi det er lett å lære bort, ikke fordi det funker så veldig bra.

 

Kan ikke uttale meg om dine erfaringer og skjønner selvfølgelig at det finnes mange PTer som ikke er bra; som i alle andre yrker. At folk blir satt på maskiner er vel så godt som alltid på treningsveiledning. Se for deg følgende situasjon som er veldig vanlig på et treningssenter: Trude på 40 år kommer inn på treningsstudio og ønsker et styrkeprogram å ha i tillegg til gruppetimer to ganger i uken. Aldri trent styrke før. Du har en halvtime satt av til å vise øvelser og skrive ut treningsprogram. Det første du gjør på en sånn person er ikke å gå bort i frivektsavdeling blandt svette mannfolk(ja, mange syntes det er skummelt å skulle gå rett bort til "mannfolkavdelingen") for å bruke 10 min på å lære inn teknikk på en øvelse.

 

 

En god PT hadde nok klart å optimalisere både trening og kosthold, men hittil har jeg ikke truffet en eneste som jeg tror klarer å gjøre det. Dette sier jeg ikke fordi jeg tror jeg er så vannvittig flink selv, men rett og slett fordi jeg har vært på en del treningssentre og jeg ikke har truffet en eneste PT som er sterkere eller mer muskuløs enn meg, uten at jeg selv er på noe høyt nivå. Dette gjør at alle PT'ene jeg har møtt mister troverdighet. Skal du lære noen å bli sterkere bør du selv ha noen respektable løft å vise til, hvis ikke kommer jeg ikke til å tro på deg.

 

Hvis man som PT ønsker seg troverdighet bør man absolutt ha en så uoppnåelig imponerende fysikk at kunden sier "WOW!" når h*n møter deg, og virkelig får den gløden til å få samme resultater selv. Alt for mange PT'er jeg har sett ser ikke ut som at de trener en gang, og jeg tror ikke jeg kan lære noe av disse. "Aldri stol på en tynn kokk" er det noe som heter :) Hvem som helst kan lese seg til kunnskap, men det er egen erfaring "in the trenches" som virkelig teller imo :) Jeg kan lære mer om styrketrening hos en kroppsbygger uten utdanning enn en PT med et papir og en gjennomsnittlig fysikk.

 

Kunne jeg ha lagt igjen penger hos en coach som f.eks Børge Fagerli? Ja, absolutt :) Han har en fysikk som skaper troverdighet, han har utdanningen, den praktiske erfaringen og kunderesultater å vise til. Dette er en fyr som tydelig kan mer om trening og kosthold enn meg, og dermed vet jeg at han kan lære meg ting som potensielt gir meg raskere progresjon.

 

 

No offence, men dette må være noe av det dummeste jeg noensinne har lest. Du ville ikke tatt tips fra en som ikke var muskuløs nok eller hadde noen respektable løft å vise til. Selvfølgelig er erfaring viktig for å kunne gi gode råd, men så godt som alle PTene jeg møter har kommet over den fasen i livet hvor det er så utrolig viktig å være svær og sterk. Nå skal det sies at jeg veier 107 KG og er derfor forholdsvis muskuløs; men at jeg skulle få ekstra tillit pga mye muskler eller noen bra løft er bare latterlig.

 

Sannheten er faktisk at så godt som ingen burde trene det tradisjonelle 4-5 splitt programmet som de fleste kroppsbyggere trener med 1-2 muskelgrupper om dagen. De aller aller fleste har godt av et program med hyppigere trening av muskelgrupper og lavere volum. Dette er også godt dokumentert i forskning.

 

Og til slutt; ja, det er mange udugelige PTer der ute og jeg sier ikke at alle gir deg gode tips. Følte bare jeg måtte svare på innlegget ditt da det var mye jeg reagerte på.

Endret av PersonligTrener
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt fra 300-600 per time ut i fra lengden på PT-timene og antall du kjøper!

Dette er vel hovedårsaken til at jeg ikke har PT, de vet ikke engang hva en time er. En time er en tidsavgrenset periode på 60 minutter, jeg kan strekke meg til å godta 40-45 minutter, men dette omtales korrekt som skoletime.

 

Når det er sagt, så kan man sikkert få mye ut av bruk av personlig trener. For å sikre riktig teknikk, effektive treningsmetoder, tips til riktig kosthold og ikke minst et treningsopplegg som er tilpasset det nivået du har og det nivået du ønsker å nå.

 

Litt interessant at du nevner iPhone4 som et godt eksempel, da dette er et produkt jeg ikke ville brukt om jeg hadde fått det gratis. Om så er tilfellet med personlige trenere, så er jeg jaggu glad at jeg ikke har kastet penger ut vinduet ved å benytte meg av det.

 

En annen sak er at jeg trener ved å løpe i skog og mark, samt løfter frivekter på stua. Gidder ikke drasse en personlig trener hjem til meg, da det sannsynligvis er mye dyrere enn å benytte en slik på et treningsstudio. Når man allikevel betaler 4-5000 i årsmedlemsskap for å trene på et slikt sted, kunne godt noen timer med personlig trener vært en del av tilbudet man får til den prisen.

Lenke til kommentar

At 99% av PT-kunder benytter seg av PT kun for å komme i form er vel egentlig helt motsatt av virkeligheten. Vil vel heller si det som at 1% av de som benytter seg av PT kun gjør det for å komme i bedre form. SELVE GRUNNEN til at folk benytter seg av PT er derimot i 99% av tilfellene at de har noen spesifikke mål de ønsker å nå innenfor en viss tidsperiode og at de føler at de ikke klarer å nå disse målene alene.

Godt mulig :) Jeg skrev det jeg skrev med forbehold om at mitt inntrykk var feil, og din erfaring er sikkert mer riktig her. Dog, jeg holder fremdeles på at de som er ute etter ekstreme resultater har som regel kontroll selv, og benytter seg dermed ikke av PT. Jeg anser meg selv i denne gruppen, og stiller i så måte ikke samme krav til en eventuell PT som folk flest.

 

Kan ikke uttale meg om dine erfaringer og skjønner selvfølgelig at det finnes mange PTer som ikke er bra; som i alle andre yrker. At folk blir satt på maskiner er vel så godt som alltid på treningsveiledning. Se for deg følgende situasjon som er veldig vanlig på et treningssenter: Trude på 40 år kommer inn på treningsstudio og ønsker et styrkeprogram å ha i tillegg til gruppetimer to ganger i uken. Aldri trent styrke før. Du har en halvtime satt av til å vise øvelser og skrive ut treningsprogram. Det første du gjør på en sånn person er ikke å gå bort i frivektsavdeling blandt svette mannfolk(ja, mange syntes det er skummelt å skulle gå rett bort til "mannfolkavdelingen") for å bruke 10 min på å lære inn teknikk på en øvelse.

Joda, jeg hadde nok også satt Trude på maskiner. Problemet er når ivrige nybegynnere vil bygge muskler får samme program som Trude på 40 ;) En ung mann med hormonverdier gjennom taket klarer mer og hardere trening enn Trude, men mitt inntrykk (fra både egen erfaring og det folk skriver på fora) er at instruktører ikke tar spesielt hensyn til dette, og gir så og si samme program til alle som begynner på senter.

 

No offence, men dette må være noe av det dummeste jeg noensinne har lest. Du ville ikke tatt tips fra en som ikke var muskuløs nok eller hadde noen respektable løft å vise til. Selvfølgelig er erfaring viktig for å kunne gi gode råd, men så godt som alle PTene jeg møter har kommet over den fasen i livet hvor det er så utrolig viktig å være svær og sterk. Nå skal det sies at jeg veier 107 KG og er derfor forholdsvis muskuløs; men at jeg skulle få ekstra tillit pga mye muskler eller noen bra løft er bare latterlig.

 

Sannheten er faktisk at så godt som ingen burde trene det tradisjonelle 4-5 splitt programmet som de fleste kroppsbyggere trener med 1-2 muskelgrupper om dagen. De aller aller fleste har godt av et program med hyppigere trening av muskelgrupper og lavere volum. Dette er også godt dokumentert i forskning.

 

Og til slutt; ja, det er mange udugelige PTer der ute og jeg sier ikke at alle gir deg gode tips. Følte bare jeg måtte svare på innlegget ditt da det var mye jeg reagerte på.

Hvorfor er det så dumt? Hvis jeg skal bruke mine egne penger på noe så er det jeg som setter kravene. Oppfylles ikke de, ingen kjøp. Jeg har mål utenom det vanlige når det kommer til trening, og skulle det være sånn at jeg velger å bruke penger på en PT hadde jeg foretrukket en som faktisk driver med kroppsbygging/styrkeløft e.l. For å ta en annen analogi - ville du ha tatt mot slankeråd fra en feit person? Neppe, og på samme måte ville ikke jeg ha tatt i mot råd om hvordan man blir over gjennomsnittet muskuløs fra en person som ikke var det selv :)

 

Ja, jeg kan se hvordan forrige innlegg gav inntrykk av at jeg mente at alle PT'er burde være Mr. Olympia, men det eneste jeg synes er feil er den gjengen med PT'er som er lubne og ikke ser ut som de trener en gang. Erfaring med resultater betyr mye mer enn bare en PT-utdannelse i seg selv :) Dette er jo ikke noe problem sånn sett, men folk bør brenne for det de driver med, og når det kommer til PT så vises det gjerne på kroppen til vedkommende. Dessuten så vil jo en eventuell kunde heller trene med en PT som ser veldig bra ut enn en som ser gjennomsnittlig ut. Det er sånn mennesker fungerer, enten du vil det eller ei. Vi tiltrrekkes av det som er attraktivt, og vi vil omgås med folk som er suksessfylte ;)

Endret av Discipline
Lenke til kommentar

hva ville vært dine grunner for å ha en PT?

Innlære riktig teknikk av en kyndig person for å unngå skader, ha en som kan komme med tips til forbedringer og se det jeg ikke ser så jeg stadig kan forbedre meg i det jeg driver med.

Få oppfølgig og tilpasning av individuelt og unikt program til MEG med mine sterke sider og mine begrensninger både fysisk og psykisk, for å nå MINE mål og finne ut hva som passer meg og min hverdag best.

 

For at en PT skal fremstå som troverdig bør h*n være veltrent (ikke nødvendigvis store muskler, det er selvsagt ikke alle som ønsker det) eller ha bakgrunn fra trening. En PT bør også basere seg på egen og andres erfaringer, og ta utgangspunkt i nyere forskning, og være åpen for stadig å lære nye ting. Man må ikke nødvendigvis være veltrent og ripped, men da bør en ha en del erfaring og kunne det teoretiske og praktiske (Mark Rippetoe, anyone?)

 

Ha en som kan motivere (skryte og peppe) og som klapper meg på skuldra og sier "bra jobba" etter endt trening :)

 

 

Er det noen grunner som gjørt at du absolutt ikke ville hatt en PT (forutsatt at vi tar utgangspunkt i en som kan det du vil gjøre, det være seg styrketrening, svømming, ridning etc)?

Det virker som det er for mye vranglærte PT'er der ute, og nå som jeg har lært mer om trening og kosthold enn den vanlige mannen i gata føler jeg at ikke alle er til å stole på. Og PT er vel ingen beskyttet tittel? (er ikke helt sikker).

 

Noen gode/dårlige erfaringer med PT?

Har aldri benyttet meg av PT. Bare hørt om PTer som ikke henger helt med i tiden og er fulle av feilinformasjon og ikke kan sakene sine skikkelig.

 

Hva tror du at DU kunne fått ut av en PT,

Mer motivasjon, mer utbytte av treninga mi, kunnskap, tips&triks og mindre skaderisiko.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...