Gå til innhold

Bærbar til kontorarbeid/bildebehandling ~10000


Anbefalte innlegg

Det er litt tid siden jeg fulgte med på PC fronten, og skal gå til innkjøp av ny bærbar. Jeg ønsker å dra nytte av kompetansen her, og lurer på dere har noen gode forslag til en ny bærbar.

 

Bruk:

- Matlab (mye jobbing med mye data, store bilder, ++)

- Latex (ofte store dokumenter med mange og store bilder)

- Bildebehandling

 

Ønsker:

- Helst 1440x900 eller høyere oppløsning

- Mulighet for 8GB ram

- Helst 14" eller mindre (men hvis det finnes gode 15" alternativer kan disse vurderes)

- SSD (kan bytte selv i etterkant)

- Mulighet for docking er ett pluss, men ikke avgjørende

- Mindre enn 2.7 kg (sånn cirka)

- Grei batteritid (ekstra batteri kan også vurderes)

- Matt skjerm

 

Ikke så viktig:

- DVD/blu-ray drev

- OS (gjerne en pc uten OS)

- Design

 

Pris: ~10000 NOK

 

Pcen bør også være tilpasset reising, siden jeg er på reisefot nesten hver måned. På kontoret og hjemme har jeg en ekstern skjerm, slik at alt arbeid der foregår på ekstern skjerm.

 

Per i dag bruker jeg en Dell Latitude 14" (C2D [email protected]/2GB ram), så det meste er en oppgradering. Denne veier ca 2.7kg, så vil helst ikke ha noe som veier mer enn dette.

 

Pcen skal ikke brukes til spilling.

 

Jeg har tittet litt på XPS 15 og Xishan W150, dog er disse litt større enn hva jeg helst vil ha. Tittet også på Alienware M14x, men tror den er litt "klumpete". Noen andre gode alternativ? Eventuelt om det kommer noen nye i nærmeste fremtid som kan være verdt å vente på (1-2 mnd frem i tid). Jeg har også brukt prisjakt.no for å lete, men ikke funnet noe som passer (vanskelig å få i pose og sekk).

 

i3 vs i5 vs i7? Hva vil passe mitt bruk best?

 

Gode tips og/eller erfaringer tas i mot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler på det sterkeste en MacBook Pro 15", som bør være glimrende til din bruk. Den sprenger budsjettet ditt noe, men er egentlig peanuts for et avansert jobbverktøy, og er vel verdt det. En kraftpakke med quad-core i7 av siste generasjon, veier kun 2,5 kg, men kan likevel holde det gående i minst 7 timer med trådløs surfing/lett jobbing. Kan konfigureres med matt skjerm, med 1920x1200 oppløsning, og har god skjermkvalitet til å være bærbar. Svært stillegående ved lav belastning, men du hører selvsagt viftene når alle 4 prosessorkjernene drar til for fullt. Kun 2,5 cm tykk = svært portabel. Tror du skal lete svært lenge for å finne tilsvarende kompakt og lett maskin med slike ytelser.

Matlab og LaTeX (MacTeX) finnes som du kanskje vet i OS X-versjoner. ;)

 

http://www.notebookcheck.net/Review-Apple-MacBook-Pro-15-Early-2011-2-0-GHz-Quad-Core-Matte-Screen.49689.0.html

http://www.apple.com/no/macbookpro/specs.html

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Anbefaler på det sterkeste en MacBook Pro 15", som bør være glimrende til din bruk.

 

 

Jeg har aldri vært noen tilhenger av Apple, og i tillegg går den over budsjett. MacBook Pro passer spesifikasjonsmessig, så jeg skal vurdere den iallefall. Takk for innspillet.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...