Gå til innhold

Norge i krig - Oppdrag Afghanistan


Onico

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg så første episode nå og ble mer sikker på at jeg aldri skal til Afghanistan etter førstegangstjenesten.

 

Men mange kule bilder både fra forberedelser i Norge og fra leiren der nede. Har forresten et spørsmål angående beretene til noen av soldatene. De hadde en mørkeblå beret med Harald 5. merke på. Tenkte med en gang 6. Divisjon og Brig N eller Luftforsvaret, men synes ikke den fargen de hadde så ut som disse blåfargene til nevnte avdelinger. Kan ha vært lyset som gjorde at fargen så annerledes ut...

Lenke til kommentar

Kjedelig og kjedelig, jeg syns det var svært interessant! Få litt kjennskap til hvordan sjefene og soldatene på bakken tenker og oppfører seg, noe jeg mener er utelukkende positivt at flest mulig får innsyn til. Vært borti folk som ikke har peiling og nærmest kjefter ned venner og bekjente som skal \ har vært i afghan og kaller dem lystmordere, babymordere osv, sånne folk har meget godt av å få et innblikk.

 

Og at det ikke er så mye aktivitet for de norske gutta er vel et defineringsspørsmål... Mener at VG eller Dagbladet gikk ut tidligere og sa at de norske soldatene var i skuddveksling 3 ganger i uka i snitt, og en skuddveksling kan faktisk vare en god stund! Har også hørt en del om "hvordan det er" fra de jeg kjenner som har vært der, alt er ikke bare fryd og gammen med "sitt i ro tjænest".

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Episode tre blir nok ganske sterk.

 

Det tror jeg og, sitter egentlig med litt blandede forventninger for den. Siden de to første episodene engasjerte og interesserte meg sterkt, så blir det nok en annen opplevelse når det er det store tapet som er tema. Sier jo sitt når kontigentsjefen måtte be om pause i intervjuet, hvor sterkt det var for ham...

Lenke til kommentar

Fin tv-dokumentar men også ganske kjedelig. Heldigvis er det ikke veldig mye aktivitet i de områdene PRT har ansvaret for, det verste er de jækla veibombene.

 

Kjedelig sammenlignet med hva? Black Hawk Down?

 

Nå skal ikke jeg begynne å anta at du er en idiot (sånn for trådens skyld) MEN jeg synes det var et fint innblikk i hverdagen til disse soldatene. Jeg hadde ikke ventet meg noen actionfilm akkurat, men jeg synes klippingen kunne vært gjort annerledes så hadde nok serien engasjert mer helhetlig.

 

Jeg husker godt mitt første møte med PRT (som jeg tror var 7 på den tiden jeg var inne til tjeneste), en hyggelig gjeng karer. Troppsbefalet mitt ble med de nedover og de ble angrepet i Meymaneh senere. Det var informasjon vi fikk som ikke media fikk før nesten et år senere, så en slik dokumentar er også samfunnsviktig.

Lenke til kommentar

Fin tv-dokumentar men også ganske kjedelig. Heldigvis er det ikke veldig mye aktivitet i de områdene PRT har ansvaret for, det verste er de jækla veibombene.

 

Kjedelig sammenlignet med hva? Black Hawk Down?

 

Nå skal ikke jeg begynne å anta at du er en idiot (sånn for trådens skyld) MEN jeg synes det var et fint innblikk i hverdagen til disse soldatene. Jeg hadde ikke ventet meg noen actionfilm akkurat, men jeg synes klippingen kunne vært gjort annerledes så hadde nok serien engasjert mer helhetlig.

 

Jeg husker godt mitt første møte med PRT (som jeg tror var 7 på den tiden jeg var inne til tjeneste), en hyggelig gjeng karer. Troppsbefalet mitt ble med de nedover og de ble angrepet i Meymaneh senere. Det var informasjon vi fikk som ikke media fikk før nesten et år senere, så en slik dokumentar er også samfunnsviktig.

 

Dette er jeg helt enig i. Dog jeg har vel egentlig et litt annet utgangspunkt for å si det da jeg sniker meg med på skjermen i ny og ne og veit at en del av klippinga er gjort i fra forskjellige opprag og veit at det som var på skjermen de det siste minuttet er hente fra 3 forskjellige oppdrag som var ca 1 mnd fra hverandre. Dog dette er egentlig ikke et stort problem med mindre man var der selv og det er ikke oss den dokumentaren er laga for..

Og angående hvor mye action det er så var det selvfølgelig sånn at det var mest action når Marius (journalisten som fulgte TU'n) var hjemme i Norge, men det er heller ikke så farlig egentlig.

Alt i alt så synes jeg de to første episodene er bra. Har vært veldig spent på hvordan sluttresultatet skulle bli. Det kunne helt klart ha blitt klippet sammen på en helt annen måte og gitt et helt annet bilde av hva som skjer, men det som vises synes jeg er et veldig bra (og riktig) bilde sammenliknet med hva som har skjedd før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel også viktig å tenke på at dette er de 2 første av totalt 7 episoder. Hver episode har vel tatt for seg forskjellige temaer vil jeg tro, etter å ha sett de to første. En intro av mannskapet, forberedelsene og leiren. En intro av befolkningen i Afghanistan og området og oppdraget. Neste ser jo ut til å bli en intro av farene og konsekvensene. Så får vi jo se hvordan de neste episodene blir etter det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...