Gå til innhold

Skal til New York og trenger tips om det perfekte objektiv...CANON


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM for Canon er også et akseptabelt objektiv, og det rimeligste av aktuelle vidvinkelobjektiv. Knappe 4 tusen kroner, mens Canon EF-S 10-22 koster noe over 6 tusen. Sigma 8-16 koster knappe 6 tusen.

 

Testvurderinger hos photozone.de gir Sigma EX 10-20 (da ikke den versjonen med f/3.5) like bra "resultat" som Canon EF-S 10-22. Sigma 8-16 er den som klart kommer best ut - og gir det lille ekstra i den vide enden.

 

Jeg har selv 550D, og Sigma EX 10-20/4-5,6 var det objektivet jeg kjøpte 550D med. Dog hadde jeg 18-55 m/IS, 18-200 og 70-300 (fra de analoge dagene) fra før. Meget allsidig objektiv, som egner seg godt til video og foto av bymotiv og landskap. Også når jeg skal fotografere i sosiale sammenhenger er Sigmaen med, da den egner seg godt for "gruppebilder". Når jeg da har Canon EF 50/1.8 og Samyang 85/1.4 i tillegg så har jeg også noe for "headshots" etc. Samyang 85/1.4 og Sigma 10-20 er klart de to objektivene jeg bruker mest. Dog har jeg anskaffet meg en Sigma 30/1.4, så det spørs ikke om den vil overta en god del med sin brennviddeekvivalent nær normalbrennvidde.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sigma 8-16 koster knappe 6 tusen.

Vurderer selv dette objektivet. Er snart på vei til London, og bruker mye "vide vinkler" når jeg er der.

Vurderer nå for første gang å kjøpe objektiv der borte, normalt er det lite å spare, men med dagens pundkurs så vil det koste ned mot kr 4800 for en 8-16 der borte.

 

Ellers er jeg enig med de fleste, en bra normalzoom og noe relativt "vidt" utenom passer godt i bybruk. Selv tar jeg med meg Canon EF-s 17-55 2.8 og Sigma 30 1.4 (for event. innebruk). Mitt "snart ex"-objektiv Sigma 10-20 (gamle versjonen) lar jeg nok ligge hjemme til fordel for en ny 8-16.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha et objektiv som duger til det meste og gir sylskarpe bilder kommer du ikke utenom 15-85 IS, du sparer ca en tusenlapp i forhold til Norske butikkpriser.

Kjøper du foreksempel et rimelig objektiv som 50mm f/1.4 som er ganske dårlig laget og går lett i stykker ved litt hard behandling får du problemer da all form for reklamasjon må rettes til butikken det ble kjøpt i, noe som gjelder alle type objektivkjøp så det beste er og kjøpe solide objektiver som tåler en støyt.

 

Ser at du sparer ca 1000.- uansett objektiv du handler i det prissegmentet du har satt deg.

 

Ville vært litt forsiktig med og handle tredjeparts-objektiver i utlandet da enkelte av de kan ha feilfokusproblemer på Canon, og reklamasjon i etterkant vil også bli problematisk, men så lenge du får testet objektivet ordentlig ut før du reiser hjem igjen så burde det gå greit.

Canon sine L-objektiver blir levert med internasjonal 1 års garanti og du får gratis fokusjustering av kamera/objektiv i etterkant.

 

Edit: la til mer tekst, samt forandret noe.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Burde absolutt vurdere å kjøpe ekstra linse og evt. annet kamerautstyr i USA om du har tid....

Sparer helt greit rundt 1000.- på optikk til rundt 5-8000 kroner, og gjerne mere om det er noe dyrere du har lyst på.

 

Om tiden er knapp og du trenger alt utstyret tilgjengelig før reisen, så er det en helt annen ting.

 

Vet ikke helt hva du har mest interesse av å fotografere i storbyen da, men det er jo fryktelig masse store bygninger.

Liker du arkitektur bør man nok passe på å velge optikk med lite optisk forvregning. Skal man få fikset på geometrisk forvrenging også, er en Tilt-shift løsning kanskje en mulighet.

Det er vel uansett optisk forvregning (pute/tønne) som er mest plagsomt ved arkitektur bilder.

 

God tur!

Lenke til kommentar

Uansett, tenk på dette:

 

Hva savner du av brennvidder/objektiver i hverdagen? Personlig synes jeg det er helt feil å kjøpe objektiver som tilpasses bare en eller annen ferietur. Gode objektiver er kostbare, og dersom man ikke drukner i penger så tenk hverdagen først og fremst. Har man det/de objektivene man føler behov for i hverdagen så klarer man fint og en ferietur med de samme objektivene.

 

Det er ikke uvanlig her i forumene med slike spørsmål som du stiller, altså hva objektiver man bør ha med der og der i verden. Men: Hvorfor skulle man behøve andre objektiver enn de man klarer seg med i hverdagen bare fordi man skal på en liten ferietur til f.eks en eller annen by eller et av de mange feriesteder?

 

Skal jeg mene noe konkret og da med tanke på hverdagen er nr 1 en god normalzoom ala 15-85 eller hva man måtte bestemme seg for/ha råd til. Med et slikt objektiv er man dekket på mange områder, også når man tar en liten ferietur. En normalzoom er det mest effektive objektivet man kan kjøpe - og jeg våger den påstanden at svært mange ville (og svært mange gjør) klart seg med kun en normalzoom.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjertelig takk for alle supre innlegg og svar. Settes stor pris på. Nå skal det sant sies at jeg kjøper ikke et nytt objektiv kun til denne turen, men tenkte at det må jo være perfekt for NY :) Her fotograferes alt fra fjellheimen, sjøen, byen og familien så det er et ganske vidt spekter jeg prøver meg på. Jeg driver og leser meg frem på tipsene som er kommet her i tråden og skal vurdere sterkt før jeg hiver meg i noe :)

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for alle supre innlegg og svar. Settes stor pris på. Nå skal det sant sies at jeg kjøper ikke et nytt objektiv kun til denne turen, men tenkte at det må jo være perfekt for NY :) Her fotograferes alt fra fjellheimen, sjøen, byen og familien så det er et ganske vidt spekter jeg prøver meg på. Jeg driver og leser meg frem på tipsene som er kommet her i tråden og skal vurdere sterkt før jeg hiver meg i noe :)

 

Vel, ingen objektiver er "perfekte" (selv for en bytur), men som nevnt mener jeg at en god normalzoom er et verktøy som dekker utrolig mye, og noe alle bør ha som nr 1. Så kan man etterpå vurdere om en vil ha/har bruk for et eget vidvinkelobjektiv - f.eks i området 10-20mm og en telezoom som f.eks 70-200 eller 70-300.

 

Gode objektiver er håpløst kostbare og har man ikke særlig behov utover normalzoomens dekningsområde er det liten vits i å kjøpe støvsamlere til flere tusenlapper.

 

Tor

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Canon 10-22 er et supert objektiv for ef-s. Masse av vidvinkel å leke med i en metropol - bare husk å gå nærme nok og så enda nærmere for de råeste bildene. :)

 

Denne vidvinkelzoomen sammen med en 50 1.8 i en liten veske, eller i en veske sammen med andre ting, og du har et svært godt utgangspunkt for å ta mange ulike og spennende bilder - og som også er en kombo som ikke er et ork å dra med seg overalt (noe som faktisk betyr masse).

 

Ha det morsomt. Da kommer supre motiver av seg selv.

 

God tur!

Lenke til kommentar

Du burde definitivt sjekke ut shopping av objektiver i USA. Men, ikke kjøpe i butikk. Det er skuffende dyrt i de fleste butikker der, også får du et påslag på 8,75% sales tax hvis du handler i en butikk som er lokalisert i samme stat som du er i. Anbefaler å sjekke ut diverse nettbutikker på Amazon, f.eks Beach Camera. De holder til i California, da sparer du ihvertfall momsen, samt at de har gode priser. Sist jeg sjekket, får du en Sigma 8-16mm til $699, som vil si en pris på rundt 4000.

 

Ellers var jeg nettopp i NYC, og hadde to objektiver med meg. Canon 15-85 IS USM og Canon 70-200 f/4 USM, og må sies å være en rimelig perfekt duo. Da har man vidvinkel med endel zoom til generell byfotografering og innendørsbruk på MOMA og det kule museet fra Night at the Museum, og man har 70-200 til frihetsgudinnen og ting som er langt unna. Eller hvis man skal ta nærbilder av noe. Fastobjektiv ville jeg overhodet ikke hatt, da det gir meget lite fleksibilitet i en travel by med altfor mye mennesker.

EDIT: Når jeg tenker etter, skulle jeg gjerne hatt en Sigma 8-16mm eller en annen litt mer ultravidvinkel i spekteret 10-20. Av og til var selv 15mm litt smalt med cropkamera (550D).

 

Ellers, hvis du liker å barbere deg med Gillettehøvler og pusse tennene med elektrisk Oral-B tannbørste kan det være lurt å legge inn en bestilling på slikt på Ebay før du drar (med leveranse til hotellet), for slikt er grisebillig. Om høvlene er kinesisk gråimport eller bare billig er jeg ikke sikker på, men billige er de ihvertfall. Sånn kan du spare endel penger, og slikt bedrer samvittigheten når man blåser bort masse penger på objektiver, hehe

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...