Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan brenne rent eksosanlegg på moped?


Anbefalte innlegg

Hei! Har i en tidligere tråd spurt om hvordan jeg kan få mer effekt lovlig av min Yamaha DT 50 1984 modell. Jeg fikk et svar som høres sannsynlig ut, nemlig:

Du kan rense eksosporten i sylinderen og brenne rent eksosanlegget. Hvis den har vært kjørt lenge på dårlig olje kan disse være nesten helt igjensota.

 

Har spurt fattern, og han mener vi burde prøve å brenne rent eksosanlegget, men lurer litt på hvor enkelt dette er å gjøre i praksis? Skal ikke rense eksosporten i sylinderen, men bare anlegget.

 

Veit at det er relativt enket å skru av, men dynker man det bare i parafin eller noe å tenner på, eller hva gjør man?

 

På forhånd takk for svar - ofc!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke vil rense eksosporten i sylinderen kan du likegodt glemme eksosanlegget også. Den renser du lett med en skrutrekker e.l. og en fil. Skrap ut det grøfste med skrujernet og resten med fila. Pass på å ta gradene i porten til slutt.

 

Det finnes flere metoder for å brenne rene eksosanlegg. Kaustisk soda og vann er en metode.

 

En annen mye brukt metode er å legge den på et bål til den blir skikkelig glovarm for så å plukke den opp (med verktøy e.l.) og banke en masse på den med en trepinne eller noe annet hardt. Bare ikke så hardt at du bulker potta.

 

På verksteder bruker de skjærebrenner for å varme opp, pluss trykkluft og/eller banking.

 

Uansett på potta lakkeres på nytt etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...