Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] BSOD 0x00000124, trenger litt hjelp


Anbefalte innlegg

Hei, har i det siste hatt problemer med ustabil pc. Før så "frøys" hele pc'en og jeg måtte restarte og da funket alt fint.. Men nå i det siste har jeg opplevd noe bluescreens. Men da har pc'en restarta av og alt har funket fint etterpå, men så plutselig skjer det en bluescreen.. Hyppigheten varierer stort..

 

Men i går etter at jeg hadde fraktet pc'en min til en kompis, så ville ikke pc'en starte opp ordentlig, alt av vifter gikk på fult, og kom ikke inn i bios eller noen ting.. Den røde CPU led dioden lyste på hovedkortet (indikerer en feil).. Tenkte det var pga. overklokkingen og

Prøvde da å resette BIOS med Clr_CMOS knappen bak på HK'et og ved å ta ut batteriet på HK. Men dette hjalp ikke..

Så da fjernet jeg det ene skjermkortet (kjører CFX), da bootet den win7 og alt virket fint, så da tenkte jeg at det var det ene skjermkortet som hadde tatt kvelden.

 

Men etter en liten stund (skulle teste det andre GPU'en i kompisen sin pc og den funket) og når jeg kom tilbake var alt helt fryst på skrivebordet.. Og da tok jeg å sjekket alt av kabler og lignende.. Skrudde av cpu kjøler og sjekke cpu, byttet ram-brikke plasser og da startet den opp igjen (med kun ett skjermkort). Var kjempe fornøyd men, etter en lang stund med BFBC2 gaming, får jeg plutselig helt svart skjem og må restarte og alt funker ok i en stund..

 

Men så litt senere i en CSS runde så får jeg en bluescreen..

 

Trenger litt hjelp med å finne ut hva jeg må gjøre for å få løst problemet, har kjørt en memtest tidligere og ikke fått noen feil der. Overoppheting tror jeg ikke det er.. Trenger tips til feilsøking av hardware.. Legger ved dump filen for å se om dere kan finne noe ut i fra den..

 

Hardware:

 

HK: Asus Crosshair Formula IV

CPU: AMD Phenom II x6 1055T stock 2.8 GHz men hadde OC til 3.8 GHz da pc'en ikke ville starte etter den var flyttet

CPU kjøler: Noctua NH-D14

RAM: Corsair XMS3 DDR3 2x2GB

GPU: 2x XFX XXX Radeon HD 5770 i CrossFireX

PSU: Chieftec Super Series 750W

HDD: Samsung Spinpoint F3 x 2 (ikke raid)

 

Får en Vertex 3 SSD til uka regner jeg med så kommer til å installere OS og slikt på nytt da..

 

 

Noen annen info jeg skal legge ut?

041711-22635-01.zip

Endret av kaasa92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kompisen min har samme PSU som meg bare i 650 Watt (jeg har som sakt 750 W, burde vel være mer enn nok dette?), men kan jo teste om det er noe feil med den jeg har, så kan prøve begge korta( HD 5770) mine der..

 

Men er ganske random når jeg får bluescreen, så er litt tungvindt..

Lenke til kommentar

Blåskjermen konfirmerer vertfall at det er en hardwarefeil som forekommer. 0x124 er WHEA feil som indikerer at noe er galt med hardware.

Her er dataene som er logget:

Severity : Fatal

Validation Bits : 0x00000002 timestamp

Total Length : 0x3A0

Timestamp : 08/27/6177 15:07:36.392

Creator : Unknown Creator 52455043-0210-FFFF-FFff-030001000000

Notify Type : 00000002-03A0-0000-0A04-090011040B14

Record ID : 0x01CBFCD4D29BA0C5

Flags : 0x00000000----------------------------------------------------------

Section 0: Generic Processor Section (Descriptor @ FFFFFA8004B530A8)

Section Offset : 0x158

Section Length : 0xC0

Flags : 0x00000001 primary

FRU ID : n/a

FRU Text : n/a

Severity : 0x1 - Fatal

 

Generic Processor Error Section Info:

ProcessorType : n/a

Processor ISA : n/a

Error Type : n/a

Operation : n/a

Flags : n/a

Level : n/a

CPU Version : n/a

CPU Brand String : n/a

ProcessorId : n/a

TargetAddress : n/a

RequestorId : n/a

ResponderId : n/a

Instruction Ptr : n/a

----------------------------------------------------------

Section 1: Generic Processor Section (Descriptor @ FFFFFA8004B530A8)

Section Offset : 0x158

Section Length : 0xC0

Flags : 0x00000001 primary

FRU ID : n/a

FRU Text : n/a

Severity : 0x1 - Fatal

 

Generic Processor Error Section Info:

ProcessorType : n/a

Processor ISA : n/a

Error Type : n/a

Operation : n/a

Flags : n/a

Level : n/a

CPU Version : n/a

CPU Brand String : n/a

ProcessorId : n/a

TargetAddress : n/a

RequestorId : n/a

ResponderId : n/a

Instruction Ptr : n/a

----------------------------------------------------------

Section 2: Generic Processor Section (Descriptor @ FFFFFA8004B530A8)

Section Offset : 0x158

Section Length : 0xC0

Flags : 0x00000001 primary

FRU ID : n/a

FRU Text : n/a

Severity : 0x1 - Fatal

 

Generic Processor Error Section Info:

ProcessorType : n/a

Processor ISA : n/a

Error Type : n/a

Operation : n/a

Flags : n/a

Level : n/a

CPU Version : n/a

CPU Brand String : n/a

ProcessorId : n/a

TargetAddress : n/a

RequestorId : n/a

ResponderId : n/a

Instruction Ptr : n/a

 

Er ikke mulig å kunne si noe mer konkret uten en kjerneminnedump.

Lenke til kommentar

Den skal generes automatisk i Win 7 og ligger i \windows\ mappen ved navnet MEMORY.DMP

Denne filen kan da åpnes i Windbg og du kan da prøve å skrive !errrec opp mot 2.parameter i dump-filen.

 

Jeg tror dog ikke dette vil gjøre det noe enklere å lokalisere problemet - som regel vil du bare få veldig diffuse beskjeder som det er ganske innviklet å dekode, og noen ganger er de faktisk ikke mulig å dekode for andre enn prosessorprodusentene.

 

Den eneste virkelig sikre informasjonen man kan hente fra blåskjermen er at det har oppstått en eller annen form for hardware-feil.

Lenke til kommentar

ok, sitter nå, med min pc (hw i første post) bare byttet ut skjermkortene mot et msi 560ti twin frozr II (som er kompisen min sitt) og bruker da mine 2 skjermkort i pc'en hans.. Alt ser bra ut atm, ikke bluescreens eller noe slikt.. Har spilt litt bfbc2 og kjørt 3dmark06 for litt testing for å prøve å skape en bluescreen/finne feilen..

 

 

Noen tips jeg kan gjøre for å få testet litt og finne feilen hvis det ligger i skjermkortene?

 

 

Måter å teste PSU på?

 

Hva vil det koste sånn ca. å få sendt inn for eks. psu eller hk til der jeg kjøpte det og så får de teste det der og finner ut at det ikke var noe feil med det. hva gjør de da?

Endret av kaasa92
Lenke til kommentar

Fikk også problemer med at pc'en ikke ville starte ordentlig etter at jeg fraktet den hjem igjen.. Alle vifter gikk på fult og ingenting skjedde.. Tok derfor ut det ene skjermkortet for å teste om det hjalp, men det gjorde det ikke.. Derfor tok jeg ute den ene rambrikka og da startet maskinene opp på vanlig måte :hmm: Merkelige greier... Nå ser alt ut til å funke bra.. så skal prøve å sette inn rambrikka igjen og så starte opp og se om det funker.. Funker det bra, så prøver jeg å kjøre Crossfire igjen..

 

Edit: satt i den andre rambrikka igjen, epic fail, pc'en vil ikke starte igjen (ikke bios eller vil ikke boote). Tok så den ut igjen, men pc' ville heller ikke starte opp da :realmad: Så fikk jeg byttet ram brikker med broder'n (corsair dominator 2x2gb, var egentlig mine i utganspunktet, men byttet med han tidligere pga. fikk ikke plass med NH-D14, så nå er de uten kjøleribbene på toppen), men dette hjalp heller ikke ! Testa skjermkorta vær for seg, ingentign funkerer.. SÅ problemet må vel være hovedkort, strømfosyninga eller kan det være selve prosessoren? Jeg har vel garanti/reklamasjon, så er vel ikke noe problem hvis jeg finner ut hva som er problemet?

Endret av kaasa92
Lenke til kommentar

Etter litt fikling så har pc'en funket bra med alle delene fra utgangspunktet i et par dager nå.. Men nå får jeg hver gang når jeg restarter eller når jeg slår på pc'en, så får jeg beskjed om at "New CPU detected" og valg om å bruke standard bios settings eller konfigurere selv.. Er litt irriterende. Er det hovedkortet som tuller`?

 

 

EDIT 06.09.12 : Hovedkortet ble sendt inn til komplett og fikk et nytt tilbake og nå har pcen fungert knirkefritt i over 1 år siden dette skjedde :D

Endret av kaasa92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...