Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøp av kraftig PC til store Photoshop-filer (og litt spilling:)) 8-12k


Anbefalte innlegg

Hei

 

Nå har jeg lusket litt rundt på forumet her de siste ukene, da jeg er ute etter en arvtager til min gamle arbeidshest. Problemet mitt er at jeg sluttet å følge med på hardware for 4-5 år siden!

 

Maskinen jeg trenger hjelp til å bygge skal hovedsaklig brukes til å retusjere store (30-120mpix)Raw/Tiff filer, men jeg setter også pris på å kunne kjøre de nyeste spillene (BF3!) på grei oppløsning og grafikk :)

 

Budsjett: 8-12k

 

Skjermkortet ha DisplayPort (vanlig eller mini spiller ingen rolle) for at jeg skal kunne dra best nytte av skjermen min (Eizo SX2462), har til nå kun funnet et par Zotac Nvidia-kort som støtter DP hvis vi ser bort fra AMD som virker å ha støtte for DP på de aller fleste kortene. Bortsett fra det ønsker jeg bare en kraftig PC som gjør jobben og er stabil (at den er stille er også et pluss). Jeg kommer heller ikke til å gjøre noe utpreget overklokking med mindre det er veldig enkelt. PC'en må ha minimum 8gm ram, og da helst plass til 8 til om det skulle bli behov for det.

 

Jeg har sett at Fractal Design R3 kabinettet blir nevnt i nesten hver tråd her, så jeg tenker det kan være et greit startpunkt? Det virker også som de nye Sandy Bridge hovedkortene er populære, samt tripple-channel RAM (hvis dette ikke blir for dyrt?)

Endret av josteinr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag her til 7300,- i dag. Det ble Zotac da du ellers må opp på GTX570 til 2600,- for å finne andre Nvidia-merker med DP. Forøvrig så er jeg av den oppfatning at merket betyr svært lite - med noen helt spesiell unntak hvor en kan se at selve produksjonen/bygget er av ekstra god kvalitet. Utover dette mener jeg at alt stort sett spyttes ut fra samme fabrikk....

Lenke til kommentar

klarer ikke helt å forstå at du skal redigere 120 Mpx bilde

 

se på jornboss sin handlevongn og da tenker jeg at du burde gå opp til 800w i psu. Kabinett er smak og behag. SSd er jo en tanke og du kan sette på ett ekstra 560 i sli etterpå

 

hvis du vill ha sli senere MÅ du ha ett hovedkort som støtter det - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626405#info

Endret av Crytek
Lenke til kommentar

Det ble Zotac da du ellers må opp på GTX570 til 2600,- for å finne andre Nvidia-merker med DP. Forøvrig så er jeg av den oppfatning at merket betyr svært lite - med noen helt spesiell unntak hvor en kan se at selve produksjonen/bygget er av ekstra god kvalitet. Utover dette mener jeg at alt stort sett spyttes ut fra samme fabrikk....

 

Det er som regel liten forskjell på grafikkort fra forskjellige produsenter ja, unntaket er garanti og overklokking/kjøleløsning.

Asus har også 560Ti med DP, men det ser dårlig ut med andre alternativer (kilde: prisjakt.no).

 

Med et budsjett på 8-12 ville jeg definitivt lagt til en SSD. 4gig RAM er nok til gaming, du klarer deg fint med 3, men til de store bildefilene dine kan det kanskje være lurt å gå for 8gig eller mer?

Vær obs på at varmesprederen på ihvertfall en av de minnebrikkene sannsynligvis vil kollidere med den CPU-kjøleren (sett at du ikke lar det nærmeste sporet stå tomt). Du kan skru av varmesprederen (lite behov for den hvis du ikke skal overklokke minnet), kjøpe "vanlig" minne, eller en CPU-kjøler som ikke går over de nærmeste minnesporene.

 

Med det grafikkortet trenger du en 500W PSU eller mer.

Hvis du har planer om SLi (2x) senere bør du ha en 700W PSU, hvis du skal overklokke bør du gå for en 800W PSU.

Lenke til kommentar

Vil anbefale et skikkelig skjermkort hvis du har planer om å nyte BF3, kjører såvidt BC2 på MAX med mitt 6950 på 1920x1080.

 

Ville også ha kjøpt et AMD kort da alle disse har DP.

 

Jeg ville tatt utgangspunkt i Black Refinery som er en seriøs oppdatert PC-pakke og bare lasset på med så mye RAM som du trenger og hive på minst et Nvidia 570 skjermkort.

Endret av Marulven
Lenke til kommentar

Vil anbefale et skikkelig skjermkort hvis du har planer om å nyte BF3, kjører såvidt BC2 på MAX med mitt 6950 på 1920x1080.

 

Ville også ha kjøpt et AMD kort da alle disse har DP.

 

Jeg ville tatt utgangspunkt i Black Refinery som er en seriøs oppdatert PC-pakke og bare lasset på med så mye RAM som du trenger og hive på minst et Nvidia 570 skjermkort.

 

Nei det burde han ikke. Jeg har laget et forslag tilpasset trådstarters behov. Black Refinery er et generelt oppsett rettet mot gaming. Selv om det er et bra forslag og vedkommende ikke hadde bommet med det oppsettet, så skal det allikevel brukes riktig. Når det også er kommet bedre forslag i tråden synes jeg ikke det er en god anbefaling.

 

En SSD som Crytek anbefaler er selvsagt veldig nyttig dersom trådstarter ønsker å bruke mer penger. Hastigheten øker betraktelig.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Forslag her til 7300,- i dag. Det ble Zotac da du ellers må opp på GTX570 til 2600,- for å finne andre Nvidia-merker med DP. Forøvrig så er jeg av den oppfatning at merket betyr svært lite - med noen helt spesiell unntak hvor en kan se at selve produksjonen/bygget er av ekstra god kvalitet. Utover dette mener jeg at alt stort sett spyttes ut fra samme fabrikk....

 

Takker for forslag. Har sett på dette kortet http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623770#reviews til ca samme pris, eller er Nvidia-kortet heller å anbefale?

 

klarer ikke helt å forstå at du skal redigere 120 Mpx bilde

 

se på jornboss sin handlevongn og da tenker jeg at du burde gå opp til 800w i psu. Kabinett er smak og behag. SSd er jo en tanke og du kan sette på ett ekstra 560 i sli etterpå

 

hvis du vill ha sli senere MÅ du ha ett hovedkort som støtter det - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626405#info

 

Scanner en del analoge bilder. 6x7 mellomformat scannet på grei dpi overstiger fort 100mpx :) 8gb ram skulle vel uansett holde i første omgang.

 

Det blir nok SSD til OS osv ja. Vertex 2 eller muligens en 3'er om de synker litt i pris etterhvert. SLI aner jeg dog ikke om jeg kommer til å gå for, men greit å ha muligheten ja.

Lenke til kommentar

Kan nevnes at det er er fordel med skjermkort fra nVidia med CUDA hvis du har planer om å benytte deg av dette i PS. Kan jo lese litt mer på Tom's Hardware

 

edit: leif

 

Takk for tips! Det står dog at dette kun gjelder plug-ins som støtter Cuda. Bruker veldig sjeldent plug-ins, så jeg tenker grafikkort kan prioriteres med tanke på hva som gir best ytelse i spill i forhold til pris, så lenge det har DP :)

 

Ser dette ut som et dugbart kort? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622370 og hvor kraftig strømforsyning burde jeg satse på med det kortet, i7-2600 og 16gb ram?

Endret av josteinr
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

pcdustin.jpg

 

Ser dette greit ut?

 

Vurdere å droppe SSD en stund og heller gå for en 300gb velociraptor i tillegg som scratch disk til PS og kanskje OS, så kan jeg heller kjøpe en SSD når prisene synker litt framover, med mindre det er helt usannsynlig fantastisk å ha en SSD til OS osv, sånn rent bortsett fra oppstart av OS og programmer?

 

Lurer også på om grafikkortet vil drive f.eks Bad Company 2 bra med grei oppløsning? (1980x1200 max)

 

Kjøleren slengte jeg bare med for å ha noe utenom stock, er det i det heletatt nødvendig?

 

Om det finnes en annen billigere strømforsyning (hos dustinhome) som vil gjøre jobben med minimalt med overklokking tar jeg gjerne imot tips, men vil gjerne ha litt å gå på om jeg skulle finne på å byttet ut GPU om et år eller to.

Lenke til kommentar

Husk at Photoshop bruker mellomlagring på disk, så du vil ikke få noe særlig ut av 16GB RAM. Har selv 8GB xms3 og jobber med _STORE_ photoshop-/ai-filer samtidig. Har aldri brukt mer enn halvparten..

 

Det dummeste du gjør er å droppe ssd-en til fordel for Velociraptor-støy-skrot. Kjøp en 120GB SSD til system og programfiler og la photoshop scartch være der. Du har ikke sjangs til å få bedre ytelse på annet vis. Det gjorde underverker for meg da jeg porta til ssd.

Lenke til kommentar

Modulære:

Antec Truepower 550W

XFX Black Edition 750W

Seasonic M12 II 520W

 

Ikke-modulære:

XFX CORE 650W

TX V2 650W

 

Med mindre du kjører et spesielt strømsultent kort som GTX 580 kan du fint overklokke i massevis på en god 500W som jeg har listet her.

 

Takker! skal sjekke ut disse.

 

Husk at Photoshop bruker mellomlagring på disk, så du vil ikke få noe særlig ut av 16GB RAM. Har selv 8GB xms3 og jobber med _STORE_ photoshop-/ai-filer samtidig. Har aldri brukt mer enn halvparten..

 

Det dummeste du gjør er å droppe ssd-en til fordel for Velociraptor-støy-skrot. Kjøp en 120GB SSD til system og programfiler og la photoshop scartch være der. Du har ikke sjangs til å få bedre ytelse på annet vis. Det gjorde underverker for meg da jeg porta til ssd.

 

Har kun hatt 4gb ram til nå og de blir spist opp på 2-3 minutter (16bit 24-50mpix raw/120-200mpix scans og 50-60 lag). Mulig jeg kan nøye meg med 8gb i første omgang men siden ram er såpass billig er ikke det noe jeg tenker å kutte så mye ned på for å spare penger :)

 

Har lest at ytelsesforskjellen mellom ssd og hdd som scratch er relativt liten, men det er bare basert på foruminnlegg datert til 2009 osv så mulig de nye er bedre på dette? :p Vil ikke ssd'en bli raskt degradert om du bruker den som scratch? jeg retusjerer gjerne 4-5 timer hver ukedag.

Lenke til kommentar

Så lenge man har TRIM-støtte så vil ssd-en holde seg fin. Windows 7 og nye SSD-er = Knall.

 

Flott! ser Corsair Force 3 bare koster et par hundrelapper mer så da går jeg for en sånn tenker jeg. Da er egentlig det eneste jeg lurer på om GPU'en vil kjøre BF:BC2 og helst BF3 på grei oppløsning og grafikk? Trenger ikke alt på max osv, og om jeg trenger ekstra CPU-kjøler når jeg ikke har tenkt å overklokke noe spesielt? :)

Lenke til kommentar

6870 burde gå fint til BF:BC2 (ref. bit-tech), usikker på bf3 da det ikke er kommet noen systemkrav enda så vidt jeg vet.

Ang. cpu-kjøler kan du jo gå for stockvifte først, og heller kjøpe en kjøler senere hvis du synes stock bråker eller vil overklokke litt...

 

edit: leif

Endret av Lambern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...