Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mer kontroll over det nyoppstartede nettverket, meldal-lan


Anbefalte innlegg

Hei! Siste lan var jo forsåvidt en suksee for å være første gangen, men jeg som lan-sjef mangler oversikten. Jeg savner diverse program som kan monitore nettverket/sperre porter/sniffe packets,net send/se hvilke filer som sendes(om det går). Vi skaffer oss og internett om en tid så da trenger vi kanskje en server? Problemet er at jeg ikke hva jeg skal bruke og hvordan.

Kan noen hjelpe meg med å sette sammen et system som gjør at jeg får bedre kontroll over nettverket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Kommer ann på hva slags server du vil ha. Filserver, webserver, CS-server osv... Antallet folk på lanet har også litt å si for hvordan server du trenger.

Er det ikke for stort vil du komme langt med en pc på ca 500 MHz ++. Greit med en del RAM.

 

2) Slike programmer koster ofte penger, du finner en god del her.

Lenke til kommentar

Hva du skal med server for å dele internett veit jeg ikke, men sett opp en linuxrouter, så får du delt internetten.

 

Finnes mange diskettdistroer der ute, som funker på 486, hvor du har mulighet til å sperre porter, til f.eks. fildelingstjenester.... Veldig lette å bruke er dem også.

 

 

Sperre net send ol. ? Får du ikke til fordi det går på vanlig SMB-nettverk, altså Windows-nettverket (Network Neiboorhood), med mindre du går inn på hver enkelt maskin og sperrer det (noe du antageligvis ikke får lov til).

 

Virker ikke som om du har så mye erfaring med nettverk.... Kan hende det lønner seg å la noen som kan det gjøre det, med mindre du har lyst på masse sure deltagere når noe ikke virker....

Lenke til kommentar

ja det som sagt tidligere det finnes en del linux distrubisjoner som er laget som en smoth wall (firewall med kombinert rutern) ideel til å dele med har en selv som jeg er veldig fornøyd med konfigurert noe på den men ikke mye det eneste som kreves er en 386 med to nettverks kort ett inn og ett ut. til folket og ett tastatur.. du trenger ikke skjerm vis du ikke skal konfigurere

 

og det finnes en haug med gratis sniffe programmer som sniffer nettverket men husk det er DU som må gå gjennom den loggen og vanlig for meg og andre kompiser er at traffiken ut er ikke liten

 

så det vil si at loggen blir stor... my advice don`t care about it.

 

har arrangert en del lan og jeg vet. hvor hardt det til tider kan være

 

 

tips er du ikke dreven i maskin vare eller nettverk skaff folk som kan det

Lenke til kommentar
og det finnes en haug med gratis sniffe programmer som sniffer nettverket men husk det er DU som må gå gjennom den loggen og vanlig for meg og andre kompiser er at traffiken ut er ikke liten

 

og husk at det ikke er helt lovlig, da..... (selv om norsk lov sier at all trafikk som foregår over ett nettverk tilhører den som eier nettverket, men sånn etisk sett så tilhører ansvaret og rettighetene de som eier maskina...)

Lenke til kommentar
jeg har fått tak i masse sniffe programmer, og monitor progs. Men er det ikke sånn at du må ha en server for å administrere nette? f.eks. (sperre porter), gidder ikke å hyre fagfolk, lærer meg selv jeg :p

 

nettverksleksjon 1: du må ha en firewall for å sperre porter.

nettverksleksjon 2: trafikken må gå igjennom firewallen for at den skal ha noe effekt

 

 

tips 1: Man behøver ikke å leie noen for å sette opp et LAN-party, de melder seg frivillig....

Lenke til kommentar
jeg har fått tak i masse sniffe programmer, og monitor progs. Men er det ikke sånn at du må ha en server for å administrere nette? f.eks. (sperre porter), gidder ikke å hyre fagfolk, lærer meg selv jeg :p

 

Som han over skriver så stememr det.

 

Skal du sperre porter mellom maskiner på LANet er det fort litt vanskeligere. Det kan du bare glemme så lenge du ikke virkelig vet hvordan (og hvorfor). Jeg vet ikke hvordan det gjøres men det er mulig. Derimot den serveren du snakker om bør vel være en firewall ja, hvor du kan sperre porter fra internett inn på LANet. Du bør ikke sperre noe utgående, for da mister du deltakere.

 

Skal du bare ha en FW med f.eks web, ftp og stasj så er vel linux enklest og billigst. Skal du derimot ha spillservere så er vel windows det greieste men då får du ikke en veldig bra firewall.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
jeg har fått tak i masse sniffe programmer, og monitor progs. Men er det ikke sånn at du må ha en server for å administrere nette? f.eks. (sperre porter), gidder ikke å hyre fagfolk, lærer meg selv jeg :p

 

nettverksleksjon 1: du må ha en firewall for å sperre porter.

nettverksleksjon 2: trafikken må gå igjennom firewallen for at den skal ha noe effekt

 

 

tips 1: Man behøver ikke å leie noen for å sette opp et LAN-party, de melder seg frivillig....

 

når dere sier firewall, er det slike dere mener?

http://www.komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&Ca...ID=9&t=1358&l=2

 

regner med at det ikke er bare å installere zone alarm :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...