Gå til innhold

Her er våre første spillopplevelser (Wii)


Anbefalte innlegg

Min første spillopplevelse er jeg usikker på, men barndommen er krydret av opplevelser jeg den dag i dag blir våt i øynene når jeg tenker til bake på. Det aller første spillet jeg spilte var nok super Mario Bros. på Nintendoen til en kamerat. Han hadde også et idrettspill jeg ikke husker navnet på, men det var diverse sommer-aktiviteter. Husker spesielt godt svømminga, hvor pusten ble målt i hjerter og karakteren din "druknet" om den gikk tom for luft, altså sank til bunnen og lå der i noen sekunder før man fikk fortsette. Var under samme spill kameraten min for alvor tok i bruk skjea som et verktøy for hurtigtrykking A- og B-knappene.

 

Jeg husker ærlig talt ikke handlingsforløpet her, årstall og når dette skjedde, men jeg husker også at jeg var den eneste av de fire i gjengen som ikke hadde en NES, og var utrolig lei meg. Jeg hadde ingen konsoller, ei heller en PC med spill (dog, hjemmedatamaskinen opplevde en og annen snik-installering av spill) før PlayStation, så mitt grunnlag som gamer ble lagt i stuene hos alle andre. Uansett, vi spilte mye Snipp og Snapp, Double Dragon (2 eller 3?), Tecmo Cup, Super Mario-spillene, Teenage Mutant Ninja Turtles 2 og et lass med andre titler jeg ikke husker i farta. Ett spill spilte vi riktignok alt for lite av, og det var Metal Gear. Kameraten min bytta det til seg mot en flaske med brus, men vi syns det var så teit og kjedelig at vi aldri gadd prøve det mer enn den halvtimen det tok oss å innse at dette var stusslige saker. Som en Hideo Kojima-fan i dag er dette noe jeg tenker tilbake på med særs dårlige minner!

Jeg husker også jeg titt og ofte lånte nabojentas GameBoy, hvor jeg spilte mye Tetris (selvfølgelig) og Dr. Mario.

 

Og til sist, sexspillet på naboens C64. Alt jeg husker er egentlig firkanta rosa figurer og brun penis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min første spillopplevelse som jeg husker må være på min onkels AtariST og spillet Gods: http://tinyurl.com/6cvzqpu

 

Men den virkelig store med gigantisk S må være da jeg fikk Legend Of Zelda: A Link To The Past til min 6års dag. Jeg kunne knapt lese det som sto på skjermen, men med litt hjelp så gikk det seg til. Bare åpningssekvensen når Link skal ut i regnet for å finne onkelen sin, og jeg løper rundt og slår på busker og kaster dem i hytt og pine. Og da til min store fortvilelse tror at jeg dør når jeg faller i hullet ved slottet og hyler til. Og lander trygt og godt i en grotte for så å finne "Onkelen min" på dødsleiet. Og jubler alt jeg kan når jeg får sverd og skjold. Og ikke minst mangen timer med spilling for å finne de 3 amulettene og så få det fantastiske Master Sword. For så å bli forflyttet inn til en annen dimensjon med hele 7!! nye bosser og ting. Det var jo et spill i et spill tenkte jeg. Jeg har spillt det spillet uante ganger siden, og det er like fantastisk bra hver gang. Alle de små grottene og finurlighetene som er å ta tak i er virkelig fantastisk og et minne jeg er veldig glad for å ha.

http://tinyurl.com/5tky6j4

Lenke til kommentar

De første spillene jeg satt pottene mine på var vel på konsolen Mattel Intellivision (som kom ut i 1979). Av disse var det Night Stalker (1982) som virkelig startet spillinteressen hos meg... da var jeg 6 år gammel.

 

Etter det ballet det på seg: Atari 520 ST, Amiga, PCer i alle former og fasonger, Nintendo håndholdte, osv. :)

 

 

Mitt første spillminne er også av Pong. Tidlig på 80 tallet en gang.

Bra avatar! Hired Guns er konge.

Endret av Khogn
Lenke til kommentar

Ghostbusters på commodore 64, julen 1989.

 

Om det var det aller, aller første spillet, er jeg litt usikker på, men jeg er neimen ikke kar til å huske noe før det spillet. Var en hel haug med personlige klassikere på de to kasette som fulgte med commodore maskinen min.

 

Fant faktisk en oppdatert versjon av spillet på nettet. Kun grafikk oppdatering, gameplay osv var det samme gamle. Artig å se hvor langt vi har kommet siden den gang :D

Lenke til kommentar

Ghostbusters på commodore 64, julen 1989.

 

Om det var det aller, aller første spillet, er jeg litt usikker på, men jeg er neimen ikke kar til å huske noe før det spillet. Var en hel haug med personlige klassikere på de to kasette som fulgte med commodore maskinen min.

 

Fant faktisk en oppdatert versjon av spillet på nettet. Kun grafikk oppdatering, gameplay osv var det samme gamle. Artig å se hvor langt vi har kommet siden den gang :D

 

Ah, har gooode minner fra Ghostbusters på C64 selv. Faktisk, det skal jeg spille nå på Pandora'en min. ;)

Lenke til kommentar

Overraskende mange på over 30 år her.

 

Hadde prøvd spill tidligere på arcade og PC tidligere (blant annet Outrun), men mitt første spill var Super Mario Bros. på NES i 1992. Deretter gikk det slag i slag med SMB2 og SMB3, sistnevnte en av tidenes beste spill. Ellers har jeg meget gode minner fra ungdsomskolen med Worms, Duke 3D, Red Alert og Quake blant annet.

Lenke til kommentar

Som bitteliten husker jeg såvidt Cook mania (eller noe, skulle prøve å skyte de rette ingredienser ned i en bolle) på Spectrum 48k som kom i tiden til Commodore 64 som jeg fikk litt senere så Amiga.

 

Beste spillminnene som liten er Int Karate, Calefornia Games, Barbarians - over til Amiga , Stunt Car Racer, MoonStone, Monkey Island, Eye of the beholder.... kunne sikkert holdt på en stund til.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hva som kan betegnes som første "spillopplevelse", var endel spilling hjemme hos venner som hadde NES, C64 og Amiga500, men vanskelig å huske hva som ble spilt først... Det gikk i bl.a. Super Mario Bros, Bubble Bobble o.l.

 

Spilte også på en datamaskin vi hadde hjemme på den tiden (sent 80-tall), tror det var en gammel PC med monokrom-grafikk. Den hadde en Pacman-variant og en slags 1-player pong hvor man skulle knuse mursteiner med ballen, og kontrollen var et hjul som satt på tastaturet. Var litt stusselig å sitte med svart-hvitt grafikk når kompisene hadde farger og musikk.

 

Første virkelige spill-"opplevelse" hjemme var nok Prince of Persia, som jeg spilte som tiåring på den nye 286-maskinen med 256 farger :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...