Gå til innhold

Raser mot Crysis 2-lekkasje (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Jeg tror Crytek mistet noen fans i dag.

 

Hvorfor det? Fordi Pirater er små søte tenåringer som bare vil spille litt? Hvordan ville du likt det om du levde av å lage spill eller musikk og så fant du produktene dine tilgjenglig ulovelig på nettet og salget gikk i dass?

 

Jeg syns også det er idioti å påstå at en ikke er pirat om en laster ned et spill for å teste det. Kjøper dere da alle spillene dere tester? Nei? Spiller dere igjennom de dere ikke kjøper da? Jeg tror ikke noe på at noen gidder å kjøpe et spill som de har spilt fra før med mindre de skal spille multiplayer...

 

Hadde det ikke vært for Piratene hadde vi hatt DRM-fri spill som sannsynligvis var rimeligere også!

 

"Skyte seg selv i foten" heter det på latin...

I denne tråden var det mye teenrage.

 

Jeg Kjøper samtlige spill jeg spiller samt at jeg har kjøpt en haug spill som jeg aldri får tid til å spille. Siste 2 år har jeg nok kjøpt godt over 100 titler til PC, PS3, 360 og Wii. Over halvparten ligger fortsatt forseglet i plast. Jeg kjøper for å støtte gode titler og utviklerstudioene selv om jeg med stor sannsynlighet aldri får tid til å spille tittelen og i mange tilfeller bare en kort titt.

 

Ellers argumenterer du mot en del påstander jeg ikke har kommet med ;) Og hvem er "dere"?

 

Min mening er helt klart at alle spillutviklere burde vært pålagt å lage en fullverdig demo av spillet som gir enhver mulighet til å teste varen før de kjøper. SP demo og MP demo om spillet innehar begge moduser etc. Online type mmo spill bør være pålagt å alltid ha en tidsbegrenset trial etc. (sistnevnte er ofte flinkere til å la kunden prøve)

 

Utfører man dette vil man bli kvitt mye av denne såkalte "piratnedlastingen". Så hvorfor gjør man ikke det? Man er redd for å tape salg om kunden får prøve varen skikkelig og ikke liker det man ser. I stedet er vi ofte overlatt til totalt misvisende trailere etc. Hvor mange kjøper ikke et spill de blir skuffet over?

 

Mange tifleller av såkalt "piratkopiering" selv om "mobben" tror på det eller ei er basert på følgende:

( Helst vil man unngå å laste ned såkalt "pirated" fordi man vet aldri hva slags ulumskheter det bringer med seg. )

 

- Finnes ingen god demo, man laster ned for å teste og gjøre seg opp en mening om man skal bruke fra 300-600,- på tittelen. På samme måte som man gjør seg opp en mening om man ønsker å kjøpe musikk og en god del andre varer.

I priskategorien opptil 600,- er det desto viktigere å vite om man får valuta for pengene eller at det bare vil støve ned.

 

- TIlgjengelighet. Man ønsker å spille det så fort som mulig, legger inn foråhåndsbestilling eller bestilling selv om varen er utsolgt i alle butikker. Spiller til man får den lovlige kopien og tar vare på savegames, kvitter seg med kopien.

 

- Haugevis av mennesker i alle kategorier som aldri hadde kjøpt tittelen uansett laster ned spill i hytt og pine og dette brukes som argumentasjon mot at det skader bransjen. Propaganda for å rettferdigjøre at midlet helliger målet.

 

- DRM fører til at selv mange som kjøper spillet, laster ned en ulovlig kopi for å slippe den håpløse DRMen.

 

- Man ønsker å kunne spille titlene uten noe fysisk media. Men ofte er dette dyrere enn en fysisk kopi.

 

- Spillet er rushet til butikkene, fulle av bugs, dårlig support og lite, treg eller ingen oppfølging med patcher. Noen laster da heller ned piratkopien når de leser om dette og ser om studioet tar ansvar og retter opp før de kjøper.

 

Dette er bare noen av mange punkter som fra kundens side ikke skader industrien i det hele tatt. Men det er klart disse tallene brukes for hva det er verdt.

 

Hvis spillbransjen rydder opp i egne metoder og strategier og hører på forukerne så vil de bli kvitt mesteparten av den ulovelige nedlastingen. I tillegg burde ikke lovlige digitale kopier koste mer enn fysiske kopier, som oftest er tilfelle, det er ren idioti. Med dette, samt DRM så er det spillbransjen som skyter seg selv i foten. DRM har ikke ført til mindre piratkopiering, heller en økning.

 

Se på musikkbransjen, etter at det kom mer kundevennlige digitale modeller har piratkopieringen falt langt ned til å være nærmest usynlig på skalaen (ikke bare ift. datamengde statistikker). Du har alltid nissene som stjeler det som kan stjeles uansett og det problemet blir man aldri kvitt, det ligger i noen mennerskes natur men langt i fra alle brorparten som noen påstår.

 

Det samme er i ferd med å skje innenfor filmbransjen hvor de samme modellene er sterkt på vei til å modnes. Spillbransjen har mye å lære her. Møt kunden på midtveien og man vil få flere lovlydige, fornøyde kjøpere.

 

Men slik er det ofte når en industri har vokst seg til å bli for stor og mektig, da tukter man ofte kundene fremfor å høre på hva de ønsker. Samt at spillbransjen er veslegutten som ser ut til å gjøre samme feilen som de som nå er i ferd med å modnes.

 

Gudskjelov gjelder ikke dette alle og et av mine favorittspill siste året har vært "Gratuitous Space Battles", som forøvrig er er laget av en spillutvikler som er motstander av DRM ;).

 

Positech Games founder Cliff 'Cliffski' Harris has lashed out at Ubisoft's new Digital Rights Management scheme. In an open letter published on the official Positech blog, Cliffski points out the folly of alienating paying customers, describing the very notion of DRM as futile.

 

"I am not some pirate at slashdot or digg telling you this, but a game developer who makes his living from copyright, and who strongly, passionately, fiercely opposes and hates piracy. DRM like this does not work, and it’s silly to keep using it."

http://positech.co.uk/cliffsblog/?p=563
This is madness. Have you not heard that DRM is actually unpopular with paying customers? As a gesture of goodwill, I offer you the most exhaustive consultation on the causes of piracy ever done.
Man må jo bare like denne karen.

 

Og her er undersøkelsen denne spillutvikleren gjorde ift. årsaker til piratkopiering.

http://positech.co.uk/talkingtopirates.html

Sjokkerende for mange som tror på propagandaen vil jeg tro.

 

EDIT:

Forøvrig etter å ha sjekket kildene var det EA (the big boss) som kom med denne pressemeldingen. Jeg skulle likt å se Cryteks CEO Cevat Yerli stå å knytte neven mot kundene, men jeg tror han er smartere enn som så. Hvis ikke mister han helt klart tilhengere.

Endret av Kendu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leser om mange overalt som nå har bestilt spillet, eller ihvertfall sier de nå skal det, virker som piratene får dårlig samvittighet ved å laste ned dette.

 

Neppe! Men jeg tror heller at kanskje en større del av spillfolket har testet dette og egentlig vært nogenlunde fornøyd med hva dem har prøvd.

 

 

Edit: For kjapp på svar knappen.

 

Du har som regel tre type grupper, piratene, de som laster ned for å teste, og de som kjøper. De to sistnevnte vil kjøpe spillet uannsett sålenge det er bra, om det er for single player eller multi. Ser ikke hvordan en tidlig beta kan skade da de som er aktuelle kjøpere for spillet vil gi faen i den uannsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...