Gå til innhold

Spådommar om spel i framtida


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste artikkelen og kan godt si meg enig i at nettskyen er en naturlig overgang fra den formen vi har nå. Det som er problemet med en slik ordning er at farten på nettet også må forbedres drastisk. Hvis ikke alle har en god nok intetnettforbindelse vil det alltid være et marked for de fysiske konsollene/pc.

Lenke til kommentar

Forsto ikke helt opplegget, det må alltids være hardware for å spille av software?

 

Skjønner ikke helt hvordan den tradisjonelle pc spilling vil dø da..

 

Poenget er vel at alt skjer på servere og så streames til din skjerm via internett. Det er derfor trenger man ikke mer hardware enn en internettforbindelse og skjerm. Tradisjonell pc spilling er når alt av rendering o.l skjer i pcen og ikke i nettskyen. ;)

Lenke til kommentar

Forsto ikke helt opplegget, det må alltids være hardware for å spille av software?

 

Skjønner ikke helt hvordan den tradisjonelle pc spilling vil dø da..

 

Poenget er vel at alt skjer på servere og så streames til din skjerm via internett. Det er derfor trenger man ikke mer hardware enn en internettforbindelse og skjerm. Tradisjonell pc spilling er når alt av rendering o.l skjer i pcen og ikke i nettskyen. ;)

Hadde jeg kjent noen som var villige til å vedde, ville jeg satset godt med penger på at dette ikke er virkeligheten i jula 2020.

 

Vi snakker om å sette en stopp for oppgradering av grafikk, å spille med veldig dårlig bildekvalitet, at man krever en god linjekapasitet for å spille, at det må bygges datasentre stort sett over alt ...

 

Spillgrafikk år 2000:

http://www.emuparadise.org/fup/up/19977-Final_Fantasy_IX_%5BNTSC-U%5D_%5BDisc1of4%5D-7.jpg

 

Spillgrafikk år 2010:

http://www.sonyinsider.com/wp-content/uploads/2009/05/09-noscale.jpg

 

Spillgrafikk tilgjengelig år 2020 ... hva tror man om dette? Skal det streames i 720p kvalitet? Ærlig talt, man ser forskjell fra ps1 til ps3, og det er ca 10 år forskjell i hardware mellom de - og pc er raskere.

 

Hvis dette skal bli virkelighet, må det bli tilnærmet monopol i spillbransjen, og "alle" må bli enige ... og det kan jeg rett og slett ikke se for meg skjer. Det er alt for mange ulike aktører med forskjellige interesser involvert.

Lenke til kommentar

Det skal dog nevnes at utviklingen har bremset endel opp i det siste mtp på grafikk, fordi det i større grad enn før holdes tilbake av konsoller. Problemet er uansett ikke grafikkvaliteten, å streame et bilde i god grafikk tar ikke så forbanna mye mere båndbredde enn i dårlig grafikk. Problemet er latency og forsåvidt båndbredde, men sistnevnte vil være en issue uansett grafikk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tjenester som streamer spill vil jo potensielt være enda mer begrensende mtp grafikk enn konsollene som oppdateres etterhvert. Om tjenestene blir store nok vil det bli enorme utgifter for selskapene å oppdatere alle serverparkene sine med state-of-the-art maskinvare. At man ikke har nett overalt vil jo også være en solid brems for slike tjenester. Ikke noe spill der det ikke er nett.

Lenke til kommentar

Dere glemmer en del vesentlige ting. For det første er det ikke så lenge siden internett kom til privatpersoner, og det er fortsatt veldig mange som ikke har bredbånd. (og da tar jeg ikke med folk som vil spille på hytta, på bussen osv). For det andre er det mange som ikke er interessert i å spille på nettet, eller via nettet. Vi har hatt Steam, GamersGate, Impulse osv lenge, men mange av oss unngår dem konsekvent så lenge vi kan. Mange av oss vil ha alt fysisk. Spill, musikk, bøker, filmer, selv butikker. Å handle på Amazon er greit nok, men det vil aldri bli å nærheten av å kunne gå rundt i en fysisk butikk å handle.

 

Videre kan vi jo se på tidligere spådommer. Jeg mener det var Bill Gates som spådde at ingen privatpersoner ville noensinne trenger en PC med mer enn 1MB RAM. Dette var på 70-tallet, men likevel. En annen sa vi aldri kom til å trenge mer enn fem PCer på verdensbasis. Nå har vi fem år husstand. ;)

 

I tillegg har vi jo Nintendo, som blir de store taperne fordi de ikke satser på nettverks, internett osv. Eller gjør de det? Wii har allerede gode internettmuligheter, og selv DS kan koble seg til nettet. 3DS vil ha OpSpot og On(et-eller-annet) som gjør at man kan ha 3DSen i standby når man ikke bruker den og la den automatisk koble seg opp mot adnre 3DSer i nærheten. Spiller man f.eks Mario Kart 3DS kan man gå rundt med 3DSen i lomma når man er på skola, jobb, handler osv. Når man kommer tilbake kan man finne nye ghost tider, nye highscores og så videre. (det er mer avansert enn det, men dere skjønner poenget). Nintendo vet nok hva de gjør.

 

Og hvorfor ti år? Utviklingen går raskt, men ti år er ikke mye. Det er bare ti år siden PS2 ble lansert, og den er fortsatt i bruk. Det utvikles fortsatt spill til den, så PS3 vil nok være til stede veldig lenge. Men PS4 kommer etterhvert, etterfulgt av PS5 osv. Det har med konkurranse å gjøre. Lager de ikke flere konsoller får de ikke tjent penger. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Captain Obvious strikes again:) Det interessante i artikkelen er hva han sier om japanere imo.

 

Det er godt mulig at slike tjenester vil dominere fremtiden, men jeg tror at Microsoft sin Xbox vil overleve nettopp pga den "ufrivillige" loyaliteten gamerscoren skaper. Klart, det er ikke alle som bryr seg, men mange gjør. Meg blant andre:) Jeg kommer ikke til å slutte å spille på Xbox med mindre Microsoft slutter å lage den. Noe som er høyst tvilsomt. Tror nok dog at Xbox LIVE vil tilby samme tjeneste som OnLive en gang i tiden, og vil dominere markedet nokså kjapt etter lansering.

Lenke til kommentar

Tjenester som streamer spill vil jo potensielt være enda mer begrensende mtp grafikk enn konsollene som oppdateres etterhvert. Om tjenestene blir store nok vil det bli enorme utgifter for selskapene å oppdatere alle serverparkene sine med state-of-the-art maskinvare. At man ikke har nett overalt vil jo også være en solid brems for slike tjenester. Ikke noe spill der det ikke er nett.

 

Det er mulig ja, man sparer jo i tugangspunktet penger selv om man har "moderne grafikk", fordi samme regnekraft kan brukes døgnet rundt, men i en slik hypotetisk framtid er det slett ikke usannsynlig at vi i praksis må se mindre framgang på grafikk. Men det er ikke båndbredden som er hovedproblemet med bedre grafikk.

 

AtW

Lenke til kommentar

testet onlive i dag

 

1~ sek lagg og det er på servere som står i usa:) ser for meg at dette kan bli ganske bra. di bruker jo en annen måte og sende pakker på en det spill gjør i dag

 

og er jo uansett lagg når man spiller online, du må jo sende pakker til og motta fra en server. eneste forskjell er at pakkene du mottar er vesentlig større og krever derfor endel mere linje. folka i usa skryter godt av 720p som er det man kan få til nå. og folk sier det er laggfritt

 

kan lastes ned og testes gratis her: https://www.onlive.com/signup

 

jeg ivertfall har stor tro på at dette kan være framtiden. spørsmålet er om vi her oppe i nord får et server hus som er nært nokk

Lenke til kommentar

Det ser dystert ut, dersom Pachter har rett i alt han snakker om. Noe det er godt mulig han har.

Personlig mener jeg at konsoller ikke burde slutte å produseres, har ingenting imot PC-gaming men synes at det å sitte å spille på en konsoll gir en annen opplevelse for meg, og sikkert mange andre og jeg synes det hadde vært trist om dette skulle opphøre.

I tillegg nevner Pacther at vi kommer til å se likere å likere spill frem i tid.

Håper han bommer på denne spådommen sin og gaming ikke blir så altfor forandret de nærmeste årene ivertfall ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...