Gå til innhold

Den mellomstore Civilization V - tråden


Anbefalte innlegg

Det er jo litt artig, men dette er faktisk ikke "Tidsmessig realistisk fremvisning av jord-teknologi V", men Civilization V. Det ville vært litt kjedelig om vi skulle fulgt teknologi og makt-balansen slavisk opp gjennom de siste århundrene. På den annen side. hvis jeg skulle ta feil så har jeg laserskytende walker-tanks å se frem til i nærmeste fremtid! Så da vinner jeg jo uansett! :)

 

Mega-whoooosh. Poenget var at resten av verden, inkludert meg, var på pikeman-og-longsword-stadiet, og at en unit fremskaffet på magisk vis antakelig kunne slaktet 100 av AI-ens... Ifølge demographics hadde jeg flest soldiers, og den uniten var min eneste... Rett og slett grunnleggende spillbalanse, "realisme" var ikke i mine tanker engang. :rolleyes:

 

 

Du kan laste ned Unofficial Patch II fra mod browser. Den fikser en del feil, bla annet oppgraderingsfeilen vi ruins.

http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=385737

Mange fine balanse mods som er laget av denne personen. Thalassicus.

 

Den beste civ siden på nettet?

http://forums.civfanatics.com/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så bra ut de balansemoddene. Skal henge meg på når/hvis han får tweaket AIen tilstrekkelig, er der problemet virkelig ligger.

Ja, får håpe det kommer noe lignende som til Civ4 etterhvert.

 

Er foresten en patch under utvikling:

 

UI

 

* Fix for production prompt that sometimes appears with newly created puppet states that could stop the player from being able to end the turn.

* Aircraft banner corrections – now when you rebase an aircraft, the number will move with it.

* Resource icons now come up with Ctrl-R again, instead of sharing the same button with Build Roads.

* Selecting a great general will no longer cause yield icons to appear.

* Added option to disable auto-unit cycling.

* Fix for full-screen game when running dual monitors. Previously, the curser could scroll off the “open” side, and not be able to scroll the map in that direction.

* Misc additional fixes to mouse controls, and other interface issues.

* Rounded out financial information in the Economic Overview screen. Details now provided on the amount of gold provided by each city, the cost of buildings in each city, etc.

* Auto-populate save menu with save file name

* Allow selection of other cities by hex from within the city screen

* Added detailed trade route info to Economic Overview screen

 

MODDING

 

* Category list now displays correctly

 

GAMEPLAY

 

* Workers - Added option to force workers to ignore manually made improvements (so they don’t change what you decide was best for a plot).

* Workers - Fixed bug where number of turns to complete were incorrect in build action button tool-tip.

* Economy - Fixed bug where players could disband a single unit, and not see the economic return until disbanding 1 more.

* Economy – Increased city wealth setting to 25%

* Economy – Multiple fixes to the way trade-routes are tabulated and recognized.

* Economy - Can now sell Buildings in a city (to help lower maintenance for obsolete buildings later in the game).

* Trade – Found and corrected a Trade problem that could cause your Resource inventory to multiply.

* City States - Fixed a bug where you could not gift aircraft to city states.

* Military - Medic promotion now only provides healing bonus for adjacent units.

* Military – Fix for Minuteman movement.

* Military – Correct promotions for “archer-like” units (horse archers, chariots).

* Military - Embarked units will no longer slow enemy land units

* Military - Improved unit cycling logic. Camera will jump around much less.

* Balance - Engineers +1 hammer

 

AI

 

* Military – Better handling of unit need (navy vs land, etc.) .

* Military - AI will tend to build ships to deal with blockaded cities more often

* Military – Corrected an issue hampering movement of AI armies, especially when in close proximity to enemy forces

* Diplomacy – AI will be more reluctant to offer or accept open border agreements with more powerful opponents.

* Diplomacy – Fix for never ending deals (peace, research agreements, etc).

* City – City specialization and city focus improvements.

* City - Cities that are Avoiding Growth will not grow while that option is selected

* Workers – Priority of trading posts reduced, and rebalanced priorities on other improvements

* Workers – Improved the path-finding mechanic when building route-to roads improved, including a large performance increase when evaluating road-pathing.

 

MULTIPLAYER

 

* Exploit – Fix for gifting unit exploit

* Chat – Color-coding, sound alerts, etc., added for in-game chat system, including a larger window.

* Deals – Additional deal validation put in place to verify deals before they are committed

 

MISC

 

* Research treaties that end because you declare war will no longer grant the free tech

* Save/Load – Fix for corrupted saves being experienced by some players in late-game.

* Map - Huge map crash-during-load fix that were reported on some specific systems.

* Map – Terrain caching fix that could cause problems for certain video cards (the “glowing red orbs” seen on the map are an indicator of this).

* Map – Fix for the low res terrain that appears the first time the game is run (terrain tiles would not load in anything but low-res the first time you play on some computer configurations)

* Strategic View – Crash fix for units rendering in background.

* Strategic View – Fix for selecting units either standing on a city plot, or garrisoned in the city plot.

* Eyefinity – Better handling of leader scenes when using Eyefinity displays.

* Tutorials – Many tutorial tweaks and adjustments.

* Multiple crash fixes.

Lenke til kommentar

Har spilt en del nå, fått smaken for russia av alle ting, fordel med doble mengder ressurser et stykke uti spillet.

 

AI'en er irriterende aggressiv fortsatt på monarch setting, eneste gangene de går i noe som helst allianse er med city states, ellers er det kun enighet om å angripe en annen (ofte meg i mitt siste spill har rome og france rundt meg og er mer eller mindre i konstant forsvars modus). I et annet spill fokuserte jeg enormt på å bygge opp en stor hær som er stasjonert rundt alle grensene mine dermed ble jeg ikke angrepet en eneste gang, de gangene jeg startet en krig rushet jeg og tok en del byer inntil AI finner det for godt å gi meg nesten alle sine gjenværende byer utenom 1 eller 2 for å få fred.

 

AI'en er min eneste største skuffelse i spillet samt at det skulle vært mulig å få satt research til en annen pace uten at det påvirket bygging så enormt for oss som liker å utkjempe en del kriger innenfor en tidsperiode istedet for at en går fra classic til industrial units før krigen er over.

Og AI'en har ikke store sansen for fly har jeg oppdaget, de kan ha en god mengde AA units med og kanskje et par guided missiles men fortsatt ikke sett de bygge et eneste fly, hverken fighter, bomber eller carrier. Tonnevis med destroyers da men, vet de er gode allround men skulle ønske AI var litt mer forskjellig istedet for at et sjøslag i future age bare består av destroyers på AI sin side.

Lenke til kommentar

 

Hva er poenget med å vinne cultural victory, når det er ekstremt mye enklere å bare gå for militære, expande og vinne med poengsum. Hva er poenget med å vinne space race, når du nesten aldri får det ferdig til tur 500? Hva er vitsen med å vinne democratic victory når du så godt som aldri vil ha 10 votes og UN før noen andre vinner?

Cultural victory gjør det mulig å spille som en liten stat. Hvis det er ikke din spillestil er det greit, men det er bra at spillet legger opp til at man kan ha forskjellige spillestiler. Hvis du synes diplomatic victory er vanskelig har du antagelighvis ikke forstått hvordan det virker. På store brett regner jeg det som den letteste måten å vinne på. Liberate et par city-states og kanskje en AI eller to, så briber du resten til du har nok stemmer. City state bonuser er veldig bra uansett, så er ofte jeg har nok stemmer før jeg starter på UN.

 

Space race er litt treg. Hovedproblemet med spacerace er at det er så mye raskere å vinne på andre måter selv. Har ikke vunnet med space race enda fordi selv med et halvferdig romskip var det raskere å bygge UN og vinne diplomatic victory enn å fullføre romskipet. Spacerace er godt egnet til å vinne store brett, men spillet begynner å gå så sent på større brett at jeg ikke kan spille det. Jeg har aldri sett AIen være i nærheten av å finne på noen victory conditions (Immortal/deity), så vet ikke hvordan de kan komme deg i forkjøpet.

Lenke til kommentar

Har spilt en del nå, fått smaken for russia av alle ting, fordel med doble mengder ressurser et stykke uti spillet.

 

AI'en er irriterende aggressiv fortsatt på monarch setting, eneste gangene de går i noe som helst allianse er med city states, ellers er det kun enighet om å angripe en annen (ofte meg i mitt siste spill har rome og france rundt meg og er mer eller mindre i konstant forsvars modus). I et annet spill fokuserte jeg enormt på å bygge opp en stor hær som er stasjonert rundt alle grensene mine dermed ble jeg ikke angrepet en eneste gang, de gangene jeg startet en krig rushet jeg og tok en del byer inntil AI finner det for godt å gi meg nesten alle sine gjenværende byer utenom 1 eller 2 for å få fred.

 

AI'en er min eneste største skuffelse i spillet samt at det skulle vært mulig å få satt research til en annen pace uten at det påvirket bygging så enormt for oss som liker å utkjempe en del kriger innenfor en tidsperiode istedet for at en går fra classic til industrial units før krigen er over.

Og AI'en har ikke store sansen for fly har jeg oppdaget, de kan ha en god mengde AA units med og kanskje et par guided missiles men fortsatt ikke sett de bygge et eneste fly, hverken fighter, bomber eller carrier. Tonnevis med destroyers da men, vet de er gode allround men skulle ønske AI var litt mer forskjellig istedet for at et sjøslag i future age bare består av destroyers på AI sin side.

 

Sier jo seg selv at AI kommer til å angripe deg hvis du har liten arme, kontra hvis du har stor arme. ;) Dette er jo hele filosofien i f.eks multiplayer, hvor spillere som bare fokuserer på økonomi\wonders får smekk fordi de ikke kan forsvare seg ved en evt. krig.

 

Ett av de største problemene med å vinne cultural victory f.eks er jo at du må ha så få byer for å det til å fungere. Aka, lite økonomi til å supporte en stor arme. Krig er ofte din værste fiende hvis du prøver deg på en slik victory. Men skal jo sies at det er så å si helt umulig å vite hva AI egentlig synes om deg, og å få gode relasjoner med andre civ`er virker til å være praktisk talt random.

Lenke til kommentar

Noen som har funnet ut hva driftskostnadene på militæret er? Ser advisoren hinter til at jeg bruker for mye penger på styrker men finner ikke noe sted hva de forskjellige enhetene koster å drifte?

Som sagt er formelen for kostnaden litt avansert, men du kan alltids se totalkostnaden på economic overview, hvis dette er en stor del av utgiftene dine burde du gjøre noe med det. 4-6 units er uansett nok til å forsvare en front mot uendelig antall units, så ta det i betraktning når du planlegger forsvar.

Lenke til kommentar

Noen som har funnet ut hva driftskostnadene på militæret er? Ser advisoren hinter til at jeg bruker for mye penger på styrker men finner ikke noe sted hva de forskjellige enhetene koster å drifte?

Som sagt er formelen for kostnaden litt avansert, men du kan alltids se totalkostnaden på economic overview, hvis dette er en stor del av utgiftene dine burde du gjøre noe med det. 4-6 units er uansett nok til å forsvare en front mot uendelig antall units, så ta det i betraktning når du planlegger forsvar.

 

Takk for svar. Ok, skjønner. Veldig uvant å ikke ha full kontroll på den biten som man er vant med å ha i for eks Total War spillene men det er som du sier, man trenger strengt tatt ikke så mange styrker med tanke på forsvar. Er nok bedre og kun ha noen få styrker som er mobile og oppgraderte i forhold til tidsepoken samt noe cash i bakhåd slik at man kan bråkjøpe en styrke eller to om man blir tatt på senga :)

 

Ang Cultural victory som noen skriver om over her så har jeg klart det med 8 byer men tenker man ikke skal ha så mye fler enn det før man ikke vil rekke å trigge dette flr 2050.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...