Gå til innhold

CPU hastighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det programmer som sjekker dette?

Nei det tror jeg ikke. Grunnen er at de i mange tilfeller kan lures.

 

Eks1: Noen Pentium III 600MHz/100FSB er identisk med Pentium III 800MHz/133FSB, selv steppingen kan være den samme.

Eks2: Pentium4 2,4GHz/533FSB kan være identisk med Pentium 4 1,8GHz inkl stepping.

Eks3: Athlon 1000MHz/100FSB kan være identisk med Athlon 1333MHz/133FSB

Slikt vil ikke programmer kunne avsløre.

Eks4: Jeg brukte pin-mod trikset på min athlon 1700+ for å endre "default multiplier" slik at PC'n skulle tro den var 2600+, selv om jeg resetter bios så tror den at det er en ekte 2600+. Stepping, modellnr og name-string er den samme som på en ekte 2600+

 

Det sikreste er nok å slå av PC'n, ta av kjøleren på CPU og se påskriften der.

Lenke til kommentar

Tja den enkle måten er jo å slå av pcen, demontere cpu og kjøleribbe og se på det som står på cpu, skriv gjerne opp denne informasjonen, monter alt fint igjen (husk å rense alt og legge på ny goop), og så ta en enkel søk på hjemmesidene til produsenten av cpu.

 

Er du usikker på noe så kan du jo spørre...

Lenke til kommentar
NiTro"]Sisoftsandra og Windows XP viser vel bare den frekvensen CPU'en er klokket til i BIOS'en.

 

Det var det som var problemet. Har kjørte AIDA på alle PC'ene, men den viser vel bare hva CPU'ene er klokket til. Er det ikke mulig å finne ut hva prosessoren som står i er godkjent for?

 

Og du foreslår at han skal kjøre AIDA?

Lenke til kommentar
Ta en titt på CPU-Z: http://www.cpuid.com/cpuz.php

Hos meg viser det den originale CPU hastigheten/spesifikasjonen selv om den er overklokket! :)

Ta resultatet fra CPU-Z med en klype salt. Det går fortsatt an å lure programmet som jeg beskrev ovenfor.

 

Det eneste det gjør er å sjekke hvilken multiplier som brukes, navnestrengen, FSB og steppingen. Deretter slår den opp i en database og ser hvilken CPU som passer med akkurat disse dataene, og dersom det er flere så konkluderer den med den som ligger nermest.

 

Eks: Athlon 1000/100FSB stepping AXIA multiplier 10x overklokkes til 1333/133FSB. CPU-Z vil påstå at den er orginalt 1333MHz fordi den også har 10x multiplier, AXIA stepping, og ligger nærmest den klokkehastigheten CPU'en kjører på i øyeblikket.

Lenke til kommentar

 

Eks: Athlon 1000/100FSB stepping AXIA multiplier 10x overklokkes til 1333/133FSB. CPU-Z vil påstå at den er orginalt 1333MHz fordi den også har 10x multiplier, AXIA stepping, og ligger nærmest den klokkehastigheten CPU'en kjører på i øyeblikket.

 

Er det ikke ganske dumt å ha en overklokka cpu når man skal finne ut hvilken prosessor man har via et program?

Lenke til kommentar
Eks: Athlon 1000/100FSB stepping AXIA multiplier 10x overklokkes til 1333/133FSB. CPU-Z vil påstå at den er orginalt 1333MHz fordi den også har 10x multiplier, AXIA stepping, og ligger nærmest den klokkehastigheten CPU'en kjører på i øyeblikket.

Er det ikke ganske dumt å ha en overklokka cpu når man skal finne ut hvilken prosessor man har via et program?

Og hvis man har kjøpt en brukt PC og ikke vet om den er overklokket eller ikke eller bare ikke husker lengre hva den var orginalt, hvordan kan man da vite om den er overklokket eller ikke?

 

Da hjelper det fint lite at AIDA/Sisoft tror det er en Athlon 1333.

Lenke til kommentar

AIDA32 viser opprinnelig hastighet.

 

CPU egenskaper

CPU type Intel Pentium 4A, 2016 MHz (4.5 x 448)

Prosessor alias Northwood, A80532

CPU Stepping B0

Oprinnelig klokkehastighet 1800 MHz

L1 sporings hurtigbuffer 12K Instructions

L1 data hurtigbuffer 8 Kb

L2 hurtigbuffer 512 Kb (On-Die, ATC, Full-Speed)

Lenke til kommentar

Jeg fant akkurat ut følgende på kontor-PC'n min:

Windows: tror jeg har en ekte celeron 1150MHz

Sisoft Sandra 2003 (siste versjon): tror jeg har en ekte celeron 1150MHz

AIDA (siste versjon): Skjønner at det ikke finnes noen Celeron Coppermine128 med min stepping på 1150MHz og 100MHzFSB, men presanterer overklokket hastighet (11,5*100,2=1152MHz) og en annen plass orginal hastighet som er 766MHz.

 

Dvs. jeg klarer ikke å lure AIDA her, men jeg tror fortsatt man kan lure det når både kjerne, stepping, Multiplier og busshastighet er like på to forskjellige CPU'er. (Eks. Athlon1000 og Athon1333 eller P4(NW)-1,8/400 og P4(NW)-2,4/533)

Lenke til kommentar
Absulutt ingen av de overnevnte programmene kan fortelle meg at det som av maskinen oppfattes som XP3200+, orginalt er en 2500+.

 

Enig der, jeg satt og lekte meg med FSB'en på hovedkortet mitt hjemme i går. Jeg har en Athlon XP 1700+ som jeg satte opp volten (1.85) og FSB (147) på, hvorpå det rapporteres i oppstart at det står en Athlon XP 1900+ montert i min PC. Aida32 rapporterer det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...