Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alpha synes det er slemt av deg å snakke på den måten. Der mista du all credits fra meg. Ingen jounalister vet alt, du vet ikke alt, hun vet noe som du ikke vet. Get over it. Hvis du ikke liker iPhone, javel. Bruk Samsungen din eller hva den nå heter. Men respekter de som ikke liker det samme som deg, eller ikke kan det du kan. Alle mobiler har sine fordeler og ulemper. Ingen er "best".

 

Diskusjonen går ikke på hva som er "best" av mobiler eller ikke. Det er snakk om at lesere verden over forledes til å tro at iPhone 4 lanserer noe nytt, bortsett fra Gyro og høy oppløsning på skjermen. Markedsmaskineriet kaster rundt seg ord som "Retina", "Bakbelyst" og "IPS" som om det er noe fantastisk som er funnet opp i Cupertino den siste måneden. Det er ikke fakta og det er synd det presenteres slik.

Det er greit at ingen journalister vet alt, og jeg vet definitivt ikke alt. Men når man skriver teknologiartikler så synes jeg det er et absolutt minimum å vite at en LCD-skjerm består av en lyskilde, LCD-panelet foran og eventuelt et touch-panel foran der igjen. Spesielt i disse dager hvor det er et mangfold av skjermteknologier som lanseres på forskjellige mobiler. Har man ikke akkurat den aktuelle kunnskapen så er wikipedia din venn og et lite tastetrykk unna. Fra et rent journalistisk synspunkt virker det åpenbart at man sjekker andre kilder enn superlativene markedsavdelingen til Apple skriver i pressemeldingene sine.

 

Forøvrig er min nåværende telefon en Google Nexus One med Android 2.2 (Froyo), men jeg har også eid mobiler de siste årene med operativsystem som f.eks Sony Ericsson med A100/A200, iPhone, Symbian med UIQ, Windows Mobile 6.5, og diverse versjoner av Android, den eldste versjon 1,0.

 

Edit: Tok med quote.

Endret av Alpha
Lenke til kommentar

Vel, i og med at dette er bilder Apple selv har lagt ut kan man banne på at de ikke akkurat er gjennomsnittet. Jeg kan få til noen spektakulære bilder med min 3GS også, men gjennomsnittet er rimelig mye lavere. For den "Depth of view" effekten er det ikke verre enn å fokusere på noe som er nærme linsen. Ikke akkurat noen nyhet som iPhone 4 introduserer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Ikke akkurat noen nyhet som iPhone 4 introduserer.

Det var overhodet ikke det jeg sa heller. Jeg sa at det var imponerende.

 

Men at de ikke er gjennomsnittlige kan man rok regne med, selv om det var bra bilder.

Lenke til kommentar

Jaja, bare høy oppløsning som er nytt. Ingenting annet.

 

iPhone 4

- Same design as leaked model

At det er samme model som "leaked model" er en nyhet?

- Stainless steel around the rim

Wow! Apple endrer designet på iphone! Revolusjon!

- 9.3mm thick, 25% thinner than the 3GS

Nyhet! Zunen min er 8,9mm. Men det er ikke mobiltelefon, da.

Igjen; Nytt design for første gang siden iphone ble lansert. På tide!

- Micro SIM tray on the side

De har flyttet SIM-porten. Veldig stor nyhet, gitt.

- two microphones (one for noise cancellation)

Ikke dårlig

- Camera and LED flash on the back

Nyhet. Men velkommen etter

- Lines on the side of the casing revealed to be part of the antennas

Og så?

- Bluetooth, Wi-Fi, GPS, GSM, UMTS

Nyhet? Er ikke dette standard for en smartphone?

- 960x640 resolution, "retina display", 3.5" panel, 326 pixels per inch (PPI)

Imponerende! Det var noe annet enn 320 x 240, eller hva de foregående modellene hadde.

- claims 300PPI is limit that humans can see at 12 inch distance ( Nexus One has 252 PPI)

"It claims....."

- IPS panel, same as iPad, wider color range and viewing angle than 3GS, 800:1 contrast ratio

Nyhet. Men hvem bryr seg om synsvinkel på en knøttliten skjerm? LOL :)

- OS 4 automatically upscales all old apps to run at 960x640. text is rendered at higher resolution

Toppers :)

- iPhone 4 screen has 78% pixels of iPad

Nyhet?

- Runs on same A4 chip as iPad

Nyhet.

- Large li-ion battery. 7hours of 3G talk, 6 hours of 3G browsing, 10 hours of Wi-Fi browsing, 10 hours of video playback, 40 hours of music playback, 300 hours standby

Nyere batteri.

- 32GB of flash storage

Nyhet? Har ikke 3GS det?

- Quad-band HSDPA/HSUPA allows 7.2Mbps down, 4.8Mbps up

Nyhet??

- 802.1n Wi-Fi

Nyhet! Og håper flere følger etter med 802.1n :)

- 3-axis Gyroscope for pitch, roll, and yaw.

Nyhet. Sikkert veldig nyttig.

- six axis of motion sensing. you can hold and twist the phone like a wii-mote (demos game of Jenga).

Nyhet.

- 4 other sensors existing: accelerometer, compass, proximity sensor, ambient light sensor

Tre punkter med gyroscope som en nyhet. Ikke rart det ble mange punkter med "nyheter"

- 5 Megapixel camera, with "backside illuminated sensor"

5 mpx? Vanvittig!

- 5X digital zoom, tap to focus

Nyhet? 5X DIGITAL zoom? Wow!

- emphasis on low-light photography

Bra!

- 720p video recording at 30fps, with LED flash for video

Nyhet.

- iMove app for iPhone. Ken Burns effect. Add photos to video, title text, zoom and crop, geo-location tagging , music tracks. $4.99, only for iPhone 4.

Nyhet. "Jeg har også lyst til å sitte og knote med videoredigering på en liten skjerm".

- iPhone OS 4 renamed iOS 4. 1500 developer APIs, 100 new user features

Nyhet(er).

- Multi-tasking, Folders, etc (what we've seen already form iPhone OS 4 event)

Multi-tasking? Dette må være noe Apple har funnet opp ;)

- Adding pageturn (page curling in iBooks) to API, in-app SMS, power usage and performance analysis for apps, app-specific sound control

Lykke til med å lese bøker på en 3,5" skjerm. Ses på Poliklinisk på Ullevål Sykehus :)

- unified mail inbox, with e-mail threading

Nyhet. Ja...

- adding yahoo and bing as search options. google is still the default choice. each provider has unique way of showing results.

bing & decide!

- Release candidate for iOS 4 out today, will hit consumers soon.

NYHET??

- iBooks is coming to iPhone and iPod Touch. automatically and wirelessly sync between devices.

Igjen, SKJERMEN ER 3,5"!!

- iBooks syncs your reading place, bookmarks, and in-page notes.

Tredje punktet med ibooks som en nyhet.

- iAds. do ad videos and content downloads count toward your bandwidth? will users be able to sort apps by ones with iAds and ones without? We'll find out July 1st.

Ja, men vi tillater ikke Google, gjør vi vel??

 

One More Thing

- video chat on iPhone 4 over Wi-Fi. "FaceTime video calling"

OMG! "Video calling" R-E-V-O-L-U-S-J-O-N!

- can use either front or back camera.

Nyhet....

 

Mitt (usaklige) bidrag :)

Endret av Blackbuck
Lenke til kommentar

Alpha synes det er slemt av deg å snakke på den måten. Der mista du all credits fra meg. Ingen jounalister vet alt, du vet ikke alt, hun vet noe som du ikke vet. Get over it. Hvis du ikke liker iPhone, javel. Bruk Samsungen din eller hva den nå heter. Men respekter de som ikke liker det samme som deg, eller ikke kan det du kan. Alle mobiler har sine fordeler og ulemper. Ingen er "best".

 

Diskusjonen går ikke på hva som er "best" av mobiler eller ikke. Det er snakk om at lesere verden over forledes til å tro at iPhone 4 lanserer noe nytt, bortsett fra Gyro og høy oppløsning på skjermen. Markedsmaskineriet kaster rundt seg ord som "Retina", "Bakbelyst" og "IPS" som om det er noe fantastisk som er funnet opp i Cupertino den siste måneden. Det er ikke fakta og det er synd det presenteres slik.

Det er greit at ingen journalister vet alt, og jeg vet definitivt ikke alt. Men når man skriver teknologiartikler så synes jeg det er et absolutt minimum å vite at en LCD-skjerm består av en lyskilde, LCD-panelet foran og eventuelt et touch-panel foran der igjen. Spesielt i disse dager hvor det er et mangfold av skjermteknologier som lanseres på forskjellige mobiler. Har man ikke akkurat den aktuelle kunnskapen så er wikipedia din venn og et lite tastetrykk unna. Fra et rent journalistisk synspunkt virker det åpenbart at man sjekker andre kilder enn superlativene markedsavdelingen til Apple skriver i pressemeldingene sine.

 

Forøvrig er min nåværende telefon en Google Nexus One med Android 2.2 (Froyo), men jeg har også eid mobiler de siste årene med operativsystem som f.eks Sony Ericsson med A100/A200, iPhone, Symbian med UIQ, Windows Mobile 6.5, og diverse versjoner av Android, den eldste versjon 1,0.

 

Edit: Tok med quote.

 

Hei Alpha. De fleste mobiler har en sidebelyst LCD-skjerm da dette er billigere å produsere. Det er forskjell på bakbelyst, der lyset sendes gjennom skjermen bakfra, og sidebelyst, der lampene sitter på siden, og reflekteres gjennom en film. På bakbelyste skjermer er det mulig å styre lysmengden dynamisk, noe som vil gi en jevnere belysning. Retinaskjermen har LED bakgrunnbelysning, derfor spesifiserte jeg dette i mitt forrige innlegg. Det er forøvrig LG Display som har utviklet Retina Screen-teknologien, men det er meget mulig at Apple har kommet opp med navnet. IPS-teknologien er som du helt riktig skriver ikke en ny teknologi, det som er nytt er at Apple har tatt denne i bruk. Vi har ikke gjort oss opp noe mening om skjermen på nye iPhone er bedre enn AMOLED-skjermer, av den enkle grunn at vi foreløpig ikke har fått sett på og testet førstnevnte. Vår fagredaktør og sjefstester Espen har forøvrig akkurat testet Samsung Wave, og er meget imponert over skjermen på denne.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...