Gå til innhold

De forskjellige nettbutikkene og RABATT...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg tror ikke at de tar 10% nei :grumpy:

 

Da vet ikke du noe. Blir så oppgitt på folk som tror at pga av at de har handlet pc utstyr for 10000 så skal de få døgnet rundt service pga av at det er så store summer mens, i virkeligheten så har butikken kanskje tjent 1000 kr som skal dekke alle utgifter.

Lenke til kommentar
Jasså overload..... hva mener du med kostprisen på hpdj5550 og MED10002947????? Var det noen sammenheng mellom de 2??

 

Vet om maskiner som er solgt med tap og jeg....... er ikke dermed sakt at de gjør det på alle varer vel???

 

Jeg mener fast bestemt at de tjener mer en 10% :grumpy:

 

Se på Expert vs Elkjøp........ Elkjøp banker Expert.... betyr ikke at den billigste ikke tjener noe...... selv om det er konkurannse i markedet så er betyr ikke det at de kjører hverandre konkurs vel.......

 

Jeg forstår kanskje kritikken elkjøp ansatte får hvis din datakunnskap er like stor som din økonomikunnskap. Jeg sier ikke at Komplett butikk(ikke nett) har under 10 % fortjeneste på produktene (de har jo 7.5% høyere pris enn netbutikk). Tipper de ligger på ca 15-20%. Selvsagt finnes det varer som de tjener mer på, men komponenter som CPU, hovedkort og harddisk ligger nok på det, om ikke under. Om at de har 50% fortjeneste på en usb kabel har liksom ikke noe å si for det blir ikke så mye.

 

Har selv tilgang til NOREK sin webutikk (leverandøren til komplett) og der ser jeg prisene som butikkene betaler (- avtalt rabatt). Jeg sparte f.eks kun 87 kr på å handle min Powershot s45 der isteden for nettbutikken til komplett.

 

For å ta litt tall så omsatt f.eks Komplett butikk for 173 millioner med et overskudd på 6.3 millioner i 2002. Hadde en klesbutikk hadde samme resultatet så hadde ned blitt lagt ned, eller noen sparket.

 

PS. Selv om du har en BF på over 10% så betyr ikke at du har over 10% fortjeneste, for momsen er ikke regnet med.

Lenke til kommentar
Selger heller jordber langs E6'n før jeg starter butikk med MAX 10% fortjeneste....... Tullebukker :roll:

 

Da synes jeg du bør begynne å legge til 10-20% på alle varene du kjøper på nettet av ren sympati.

 

Har selv jobbet mange år i nettbutikk, og bortsett fra på kabler og andre småting så er 10% fortjeneste nesten maks. - De fleste varene kan ligge på så lav fortjeneste som 6-8%, og helt ned i 3% hvis det er hard konkurranse/stort fokus på varen.

 

"Lokketilbud" selges ofte med tap eller uten fortjeneste.

Lenke til kommentar
jeg tror ikke at de tar 10% nei :grumpy:

 

Da vet ikke du noe. Blir så oppgitt på folk som tror at pga av at de har handlet pc utstyr for 10000 så skal de få døgnet rundt service pga av at det er så store summer mens, i virkeligheten så har butikken kanskje tjent 1000 kr som skal dekke alle utgifter.

 

Det er en flott innstilling til kundene hvis du ønsker å bli kvitt dem. Er vel ikke kunden sin skyld at butikken ikke har tjent nok penger på dem? Det er jo ikke kunden som setter prisen. Om jeg handler for 100kr eller 10000 så forventer jeg den samme service. Og får jeg ikke det så går jeg en annen plass neste gang jeg handler, og hvem vet hvor mye jeg kommer til å handle for da?

 

Selv ser jeg at Komplett har blitt en webshop med lokketilbud, men før var de billigst på mange ting. Jeg kunne nok ha spart en del på å handle andre steder. Men da måtte jeg ventet en dag eller to lenger for å få varene, og om noe går galt med varene så vet jeg at Komplett har bra rutiner på retur og garantireparasjoner. Dette synes jeg er verdt de ekstra kronene selv om jeg vet at mine penger går til å finansiere en 3års service avtale som jeg aldri får benyttet meg av siden jeg bare kjøper komponenter. For ikke å snakke om reklame kampanjen de har drevet med i det siste, den tror jeg ikke er billig.

 

Ellers vil jeg anbefale www.3dfxcool.no der fikk jeg både rabatt og god service.

 

Bor du i Kristiansand og det haster å få varene kan jeg anbefale www.psdata.no på det varmeste. Jeg bestilte et skjermkort klokka 14:00 mandag, med pakkesporingsnummer fra internett kunne jeg gå å hente kortet klokka 12:00 på tirsdag! Det er nok det villeste jeg har opplevd. Kortet var forøvrig et C3D Radeon 9500np som klokket til 380MHz med stock cooling. Billig var det også. :woot:

Lenke til kommentar

 

En dagligvare butikk tar litt over 40%...

 

Dette stemmer aldeles ikke. Da jobber du isåfall i en DYR butikk. Jeg vet hva fortjenesten er på de forskjellige varene. Daglivare butikken tjener så godt som ingenting på bleier, røyk og ostprodukter. De må ta det igjen på andre varer, men 40% stemmer ikke....

Lenke til kommentar

Fortjenesten til en webshop ligger på ca 10 % i dag(jeg jobber selv i en)

Det de tjener penger på er store anbud, serviceavtaler osv.

Jeg skal være enig at det er ikke mye morro å tenke på å starte webshop i dag med disse marginene, spesielt ikke det første året da du ikke har noe regnskap å legge frem.

Lenke til kommentar
En dagligvare butikk tar litt over 40%...

 

Dette stemmer aldeles ikke. Da jobber du isåfall i en DYR butikk. Jeg vet hva fortjenesten er på de forskjellige varene. Daglivare butikken tjener så godt som ingenting på bleier, røyk og ostprodukter. De må ta det igjen på andre varer, men 40% stemmer ikke....

Det er jo seff forskellig på forskellige typer varer. Men der jeg holder til fortida (i frukt/grønt avdelingen) operer vi med ca 40%. Veit også mange andre varer ligger på det samme nivået
Lenke til kommentar
Fortjenesten til en webshop ligger på ca 10 % i dag(jeg jobber selv i en)

Det de tjener penger på er store anbud, serviceavtaler osv.

Jeg skal være enig at det er ikke mye morro å tenke på å starte webshop i dag med disse marginene, spesielt ikke det første året da du ikke har noe regnskap å legge frem.

 

Store anbud? Hmm... - på de fleste store anbudene jeg jobber med kan ligger fortjenesten på Hardware fort ned i 2-3% ....

Lenke til kommentar
En dagligvare butikk tar litt over 40%...

 

Dette stemmer aldeles ikke. Da jobber du isåfall i en DYR butikk. Jeg vet hva fortjenesten er på de forskjellige varene. Daglivare butikken tjener så godt som ingenting på bleier, røyk og ostprodukter. De må ta det igjen på andre varer, men 40% stemmer ikke....

Det er jo seff forskellig på forskellige typer varer. Men der jeg holder til fortida (i frukt/grønt avdelingen) operer vi med ca 40%. Veit også mange andre varer ligger på det samme nivået

 

Da er vi enige. Men i snitt er det godt under 40%.

Lenke til kommentar

10-15% fortjeneste er vel det de fleste butikkene legger seg på, nettbutikkene ligger på mellom 5-8%, hvertfall de som er lavest i pris. hvis det er snakk om store odrer, andbud o.l. så presses prisene ned ganske kraftig, og dekningsbidraget nærmer seg fort null. å selge produkter med tap er heller ikke uvanlig, dette går på lokketilbud og varer som man gjerne vil bli kvitt.

 

så til dere som tror at det er lukrativt å drive i databransjen må tro om igjen...hvis vi kunne operert med 40% fortjeneste så hadde jo alle sammen hatt en egen nettbutikk snart :)

Lenke til kommentar

Dagligvare ca 18-24% fortjeneste

Data Grossist ca 6-8% fortjeneste

Data Forretning ca 14-22% fortjeneste

Nettbutikk ca 8-12% fortjeneste

 

Dette er snittet de vil ligge på, som skrevet før vil påslaget ved enkelte varesorter være høyere enn andre, og omvendt.

 

Men ikke tenk så mye på påslaget, det er nok ganske likt hos de fleste butikker/forhandlere, innkjøps avtaler og volum teller nok mere idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...