Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Xperia X10 - Flaggskipet


Anbefalte innlegg

Dette var et smøreri som er mobilen.no verdig. Elendig test, som egentlig ikke forteller meg en dritt om telefonen. Så til spørsmålet. Hvilke annen telefon med android kan nærme seg denne, som er i salg nå? Hvilken annen telefon får du samme tilbehøret med når du kjøper. Nei, dere dummer dere ut, atter en gang. Hvorfor er dere plutselig ute etter å ta SE? Hvor er det egentlig skoen gnager?

Dere mener altså at både N97(grøss) og N97 mini er på høyden med denne? Dere mener sågar at N96 er en bedre telefon. Hvor er logikken? Dere mener sågar at HTC leverer flere telefoner som overgår denne? Hvor er logikken? Vi vet at HTC har mye dårligere kamera, så jeg klarer rett og slett ikke forstå karakteren. Dere er enten kjøpt og betalt, eller dere har en agenda. Iallefall er testene deres blant det største makkverket jeg har lest på lenge. For ikke å snakke om norsk kunnskapene til artikkelforfatteren. Bare det avslører jo at dere er amatører med null peiling på hva dere holder på med. Dere leker butikk! Jeg har forresten ennå ikke mottatt premien for en konkurranse jeg vant for noen år tilbake, her på mobilen.no. Amatører!

 

Hei, vi tar gjerne imot kritikk, men setter pris på om du kan formulere denne i noen konkrete punkter. Hva angår "kjøpt og betalt" så er vi selvsagt ikke det, og X10 får en meget god karakter av vår tester. Vår tester Espen Swang er Norges mest erfarne mobiltester og har hatt fingrene i de aller fleste telefonene, uavhengig av merke, som har blitt lansert på det norske markedet.

 

Hva angår sammenlikningen med N96 så stemmer det at den - i 2008 - fikk terningkast seks. Den var da av de mer avanserte mobilene på markedet, derav karakteren. Vi kan selvsagt ikke la være å gi gode mobiler et bra terningkast med begrunnelsen at det kommer bedre telefoner to år senere - da ville vi aldri kunne gi ut toppkarakter. Jeg gjør også oppmerksom på at vekting av kriterier avhenger av hvilken klasse telefonene er testet i. Men vi gir også en basisscore på en glidende skala slik at telefonene kan sammeliknes over tid, og ser du på denne vil du se at X10 ligger flere poeng foran N96 (og N97 og N97 Mini). Vi er klare over at disse forskjellene ikke kommer godt nok fram i dagens testmal, og jobber med en designendring som vil gjøre dette mer synlig. I mellomtiden kan du selv teste basiscore på vår tjeneste "Sammelikn mobil" - på lenken under kan du selv se sammelikningen mellom Nokia N96, Sony Ericsson Xperia X10 og Nokia N97 Mini. Hva angår dine andre spørsmål foreslår jeg at du sender meg en epost på [email protected] så skal jeg forsøke å hjelpe deg videre.

 

http://www.mobilen.no/wip4/compare/?div=wipfinndinmobil3_795&brand1=Nokia&model1=N96&brand2=Sony+Ericsson+&model2=Xperia+X10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har trykket litt på X10en i dag, og den fungerer forsåvidt greit. Ble frastjålet min X2 (som var like greit ettersom det er den værste drittelefonen jeg har hatt til nå), og kjøpte X10. Største irritasjonsmoment nå er at den ikke synker mot Outlook (har ikke exchange server, og får det heller ikke av Domeneshop). Ringte SE og forsøkte å få et svar av dem, og svaret var at jeg måtte synke med en annen telefon!!!!!!!!! Hva i helvete er dette for idioti?????? Har forsøkt å kjøre MyLink for Outlook fra app storen, men det funker heller dårlig. Noe som har noen bedre tips her??

Lenke til kommentar

Etter å ha jobbet i mobilbransjen i mer enn tre år hater jeg hver gang SE gir ut en ny telefon! Når det gjelder feil på telefoner tar SE tronen hver gang. Er det ingen som har lurt på hvorfor SE kun har produktene på markedet en kort stund? Jo fordi de er plaget av så utrolig mange feil. Det jeg ikke skjønner er at folk fortsetter å kjøpe disse telefonene selv etter at de har opplevd mye feil med sine SE telefoner. Aino var plaget med en touchskjerm som ikke ville fungere, opplevde å måtte bytte ut en slik telefon tre ganger iløpet av en uke for en kunde pga av denne feilen. Jeg kommer hvertfall ikke til å kjøpe noen SE igjen, siste undersøkelse av norsk gallupp bekrefter også at SE er på av kundetilfredstilleses listen når det gjelder mobil produsent!

Lenke til kommentar

Har nå testet min xperia x10 i noen timer, og dette ser lovende ut, alt fungerer hel maks, ikke noe og sette fingeren på, uvant da jeg går fra en w760i til en touch tlf, men tok ikke lange tiden før jeg skjønte greia. Lyden på tlf er helt topp, brukt med koss, og dette ble en heelt ny opplevelse for meg. Kjempe fornøyd, eneste minuset, er at den er så stoor :-O...

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å føre over musikk til min x10, fordi det kommer ikke opp noe valg for å vise mapper, overføre filer osv på pcen. Kan noen hjelpe meg?

 

Hei, har du installert programvaren PC Companion? Her ligger blant annet Media Go, som du bruker for å overføre musikk, bilder etc. Du finner programmet her.

 

Når du har installert programvaren og koblet X10-en til PC-en, får du opp et lite USB-ikon i toppen av startskjermen. Dra ned og du får spørsmål om du vil "montere" mobilen. Velg monter og PC Companion åpner. Velg Media Go, og du kan overføre filer. Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å føre over musikk til min x10, fordi det kommer ikke opp noe valg for å vise mapper, overføre filer osv på pcen. Kan noen hjelpe meg?

Når du har koblet telefonen til PCen la du kanskje merke til at den lagde en lyd og viste noen ikoner på menylinjen helt øverst? Dra denne ned og velg "tilkoble minnekort for USB" eller tilsvarende. Jeg har engelsk utgave av Android så jeg vet ikke hva valget heter ordrett på den norske oversettelsen. Etter å ha gjort minnekortet tilgjengelig for PCen kan du overføre filer som til en ordinær minnepenn. Når du tar ut USB-pluggen igjen vil telefonen sjekke kortet og finne de nye sangene du har overført.

 

 

Det står at mobilen er klar for 16 millioner farger, kan noen som har greie på dette forklare meg hvordan det gjøres? :)

Android-versjonen som Xperia X10 leveres med (1,6) støtter "bare" 65 tusen farger. Støtte for 16 millioner kommer med Android-versjon 2,0 og nyere. Det betyr at straks Sony Ericsson kommer med en oppgradering til telefonen som også oppgraderer Android så vil telefonen kunne vise 16 millioner farger. Denne oppgraderingen har Sony Ericsson lovet, men ikke satt noe tidspunkt for enda.

 

 

Når det gjelder støtte for exchange syns jeg det blir litt teit og trekke for.

 

Det jeg også hater med Android er manglende synkronisering mot f.eks Outlook (Kalender, notater, kontakter)

Dette er det aldri noen som klager over virker det som? HALLO????

De trekker ikke for Exchange-støtten, den er godt ivaretatt med Moxier-programmene. De trekker for at eposter syncet via Exchange ikke kommer opp i Timescape.

 

 

Største irritasjonsmoment nå er at den ikke synker mot Outlook (har ikke exchange server, og får det heller ikke av Domeneshop). Ringte SE og forsøkte å få et svar av dem, og svaret var at jeg måtte synke med en annen telefon!!!!!!!!! Hva i helvete er dette for idioti?????? Har forsøkt å kjøre MyLink for Outlook fra app storen, men det funker heller dårlig. Noe som har noen bedre tips her??

Synkronisering av Outlook støttes meget godt når du tenker synkronisering Outlook <-> Gmail. Det finnes en hel haug med god programvare der ute som lar deg holde Outlook og Gmail oppdatert med hverandre, både offisielt fra Google og også fra tredjeparts utviklere. Straks Gmail-kontoen du bruker på telefonen er oppdatert så skjer synkroniseringen med telefonen automatisk (med standard innstillinger, dette kan også deaktiveres).

Fra jeg googlet "Sync Gmail calendar with Outlook" til jeg hadde en oppdatert kalender på min Android-mobil tok det vel ca 6-7 minutter. Enklere kan det vanskelig gjøres. Det tar mer enn 6-7 minutter bare å installere bloat-ware-pakken Nokia PC Sync.

 

Hvis du kun trenger å få kontaktene dine fra Outlook til telefonen og ikke noen jevnlig synkronisering så er det enkleste å bruke eksporteringsfunksjonen i Outlook (eksporter til en komma-separert liste). Filen du får kan du så importere i Gmail på gmail.com. Noen øyeblikk senere flyr kontaktene sømløst og fint til din Android-mobil.

 

Det fineste med dette er når du bytter telefon. Jeg gikk fra en Hero til en Nexus One i januar og fra jeg puttet sim-kortet i N1 til jeg hadde hele kalenderen og alle mine kontakter komplett overført og oppdatert gikk det vel 5-10 minutter. Fantastisk!

Lenke til kommentar

hei jeg har og sony ericsson xeperia 10 musikk spilleren er dårlig og og jeg sunnens ikke kamera var bra eller jeg kjøper samsung sin mobil når den kommer den blir mye bedre en sony ericsson xepria 10 jeg dritter i kamera og jeg sunnens xeperia 10 er treg og ikke så rask men sony ericsson xeperia 10 er ikke noe nytt det har kommet mye bedre mobiler med dette systemet så sony ericsson xepria 10 er ikke den første med android jeg har både htc touch pro2 og nokia n97 de er mye bedre htc touch pro2 har windows 6.5 nå og den er rask og bra og bra kamera og mega pixler har ikke noe å si

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har bestilt denne telefonen, og den kommer i posten imorgen. Jeg har skikkelig redd for å ikke bli fornøyd med den med tanke på at jeg har hatt 3GS i snart 6mnd. Tenkte jeg ville ha litt forandring, og jeg tenkte at X10 kunne være en god konkurent til 3Gs'en. Men siden jeg er så fornøyd med 3Gs'en er jeg redd for å ha driti meg grådig ut! Jeg skriver enormt mye meldinger og bruker mye nettleser og musikk. Det virker som det er disse tingene som drar litt ned på X10'en? Noe Iphone har klart veldig bra etter min mening er at nettleseren er veldig rask, og skjermen er god til å lese hvor på skjermen du trykker. Lurer på om det er en angrefrist etter at jeg har fått telefonen? Isåfall prøver jeg meg på HTC Desire eller switcher bare tilbake til 3GS :) Håper på svar, og bra anmeldelse btw! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel, i disse tider med sommer så kan det være greit å velge X10 over Desire for både Desire og Nexus One (som jeg har) er ubrukelig i sollys.

Selvfølgelig er det sol 365 dager i Norge. Skygger er det ikke noe av. HTC Desire er 5 ganger bedre telefon enn Nexus One. "Tracking ball" ryker først.

Endret av Jofa
Lenke til kommentar

Jeg bor i Tromsø og her er det lyst ute hele døgnet fra nå og til september. Selvfølgelig finnes det skygge, evt må du stå der som en idiot og prøve å dekke skjermen med ei hånd og presse telefonen oppunder nesen for å klare å lese noe. Det er like ubrukelig i bil, selv om man sku tro det var mer skygge der. Er det lyst nok ser man ikke en dritt uansett og det er tragisk. Min kjære stefar var overbevist om at hans HTC Desire var ødelagt, han gikk en hel dag i Roma forrige uke og han fikk ikke skrudd på telefonen. På kvelden på hotellrommet derimot så fungerte den plutselig helt fint...

 

Trackballen på min N1 har fungert utmerket siden januar. Før det hadde jeg en Hero fra launch, den fungerte også helt perfekt. Min N1 er rooted så jeg har trackball i alle fine farger, blinker grønt for SMS, blått for tapte anrop, rødt for generelle beskjeder, osv. Det er genialt! :)

I tillegg har vi det med oppdateringer, Nexus One har siste Android-versjon tilgjengelig, alltid! Desire derimot... Da må man veeente på at HTC skal skrive om Sense og alt annet de laster telefonen full av. Hero kjører ENDA 1,5 og har altså "gått glipp av" 1,6 2,0 2,1 og 2,1u1. Nå er 2,2 (Froyo) rett rundt hjørnet og stakkars Hero-eiere har ventet evig lenge på at HTC skulle få ut fingeren og vips så er enda en ny versjon ute.

 

Takke meg til min Nexus One, men jeg er misunnelig på skjermen til X10, for den fungerer utendørs også om sommern...

Endret av Alpha
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...