Gå til innhold

DRM-krise for snikmorder (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter litt flere tanker rundt akkurat dette, er det meg virkelig ei gåte hvordan faktisk Ubisoft kom frem til det at dette ville "lønne" seg. Hadde de gitt meg de $50.000 det sikkert kostet for at en person ga de dette som en løsning, kunne jeg da si at dette endte med fiaske og spart de for alle problemene.

 

Igjen, og igjen ser vi at "corporate-thinking" virkelig setter kjepper i hjulene. I dag var jeg i ett møte hvor vi tok opp akkurat det med selv-oppfyllende-profetier. Dvs. at så lenge du tror det sterkt nok, blir det riktig. Noe som akkurat skjer her, med film- musikk- og spillindustrien. De velger rett og slett å leve under at "piratene" er skylden, noe som kun utgjør en brøkdel av sannheten.

 

Hadde de faktisk tatt ibruk nettet på en ordentlig måte, ville de kunne selge i bøtter og spann. Men velger å tenke som de gjorde en gang på 80-tallet, dog 90-tallet for spill.

 

Har ingen problemer med å si at jeg har lastet ned og spilt piratkopierte spill. Men dette var dog i en yngre alder og kjøpe noen da også. I den siste tiden har jeg kjøpt noen få spill på Impulse og direkte fra utvikler (Odd Society). (Ikke noe fra Steam, da €1 = $1 klinger ikke riktig i mine ører.) Ser jeg at f.eks. DRM problemene eller kall det restriksjonene med Spore, gjør at jeg virkelig ikke kjøper spill jeg har full kontroll over.

 

Derfor ønsker jeg virkelig at de taper masse penger, ikke for å sverte de, men at da kan vi kanskje få frem de tankene som faktisk skulle vært der i første omgang. Er det ikke slik at brukeren _kjøper_ spillet, til hans/hennes fulle og hele eiendel. Hvordan utgivere faktisk i det hele tatt kan inkludere noe som DRM, er meg forstått en gåte. Skulle egentlig tro det var ulovlig, da de hindrer noen å bruke produktet de har kjøpt.

 

OT: Synes det er dumt at de store aktørene som Impulse, Steam, Direct2Drive, GamerGate, osv. ikke kan komme opp med en felles løsning, som gjør at det spiller ingen rolle for utgiverne hvilen "butikk" de velger, og gjør det slik at man bare kan _slippe_ spillet inn i butikken, for så å funke perfekt. Personlig er jeg veldig imot låste lnøsninger som Goo, Steamworks, osv.

 

NB! Skrivefeil forbeholdes.

Lenke til kommentar

dette er veldig synd for dere med pc, håper dei finner ei bedre løsning for alle, hadde også vert kjekt med ei gulerot for dei som kjøper spillet.

 

og angående disse pirat greiene hadde det ikkje vert lettere vist ein fekk ein slaks kvitering når ein kjøpte eit spill, som ein må registrere pcene på for å spille spillet eller noe slikt? ser selv hull i den planen, men det er altids rom for forbedring?

Lenke til kommentar

Tja, man har jo allerede serial keys, men på grunn av noen iboende svakheter i det systemet fungerer det best i spill der multiplayerdelen (hvor du trenger en gyldig, ubrukt key for å spille på offisielle/rankede servere) er viktigst, som f.eks. Battlefield-serien. I og med at AC2 er en enspilleropplevelse hele veien, er det kanskje på sin plass med noe mer - men da må da for guds skyld det å aktivere spillet på nett under installasjon eller ved første oppstart holde, det virker for alle andre. Folk som vil piratkopiere, piratkopierer uavhengig av hvor intrikat og fancy schmancy DRM-løsningen er.

 

Det som faktisk motvirker piratvirksomhet er, som sagt, gulrotprinsippet - små bonuser til førstekjøper (dette rammer andrehåndsmarkedet - men det har jo utgivere lenge ønsket å avvikle, så ingen nyheter der) i form av, tja, "gratis" "DLC" som til Dragon Age eller Mass Effect 2. Det vil kanskje føre til litt mindre kynisme rundt den formen for gulrot hvis ikke det påståtte nedlastbare innholdet føles som noe de bare har plukket ut fra spillet og gjort om til DLC, jfr. Dragon Age. DA:O bommet imidlertid litt ekstra, fordi noe som burde vært med i spillet fra dag en var DLC du måtte betale for utenom selve spillet (Warden's Keep, da særlig lagringskisten). Det ser ut til at de lærte litt av det når de gjentok prosessen med ME2.

 

Man ser også at andre sjangre begynner å gradvis tilnærme seg løsningen typisk for MMO-sjangeren, hvor det egentlig ikke er selve spillklienten du betaler for, men en nøkkel som lar deg lage en konto som du trenger for å faktisk spille spillet. Jeg tenker da særlig på EA, som har begynt å bruke den universelle EA-kontoen som innlogging i alt fra Battlefield og FIFA til Mass Effect 2 både som multiplayerkonto og som kontoen hvor ditt personlige, digitale innhold kan hentes ned fra. Jeg ser ikke bort i fra at de kommer til å adoptere en løsning hvor du registrerer spillnøkkel x med din EA-konto for å kunne starte spill x gjennom en innlogging. Det er i grunn det samme som Ubisoft driver med, bortsett fra at et slikt system forhåpentligvis ikke kaster deg på hue og rævva ut om linjen din kneler i et millisekund. Det ville også være logisk å inkludere en valgfri CD-sjekk som et offline-alternativ til innloggingen, for de som ikke har stabilt nett tilgjengelig.

 

Bad Company 2 gjør noe liknende, om enn i mindre skala: Du kan velge mellom å aktivere spillet på internett, hvorpå du kan installere og spille spillet med samme key på opp til ti forskjellige PC-er, mens du slipper å ha CD-en i noen av dem. Eventuelt kan du velge å kjøre CD-sjekk hver gang - men da får du også installere spillet på så mange steder du bare vil. Ved å reinstallere får man velge på nytt, så man kan ikke velge "feil" permanent.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Fredrik Moberg snakker varmt om den nye typen DRM beskyttelse som Ubisoft når har påført lovlige kjøpere av AC2 og Silent Hunter. Selv hadde jeg store planer om å anskaffe meg både Supremee Commander 2 og Settlers 7 som kommer ut denne måneden men velger å droppe dette da Ubisoft mistenkligjør mulige kjøpere som pirater.

 

Det værste med denne suppa er att det er de som lovlig kjøper som blir straffet og ikke piratene fordi har allrede funnet en vei utenom.

Lenke til kommentar

Dette noen sa noen par sider tilbake om at det var et angrep på serverne deres som gjorde dette gjør dette nesten enda værre. Et spill som KREVER at denne serveren er oppe blir hacket så lett som det...INGEN UNNSKYLDNING!

 

Jeg fatter virkelig ikke hvilke brødhoder som har tenkt på denne ideen. Jeg forstår selvfølgelig at Ubisoft vil beskytte produktet sitt, men som andre har sagt, så er det de lovlige forbrukerne som blir straffet og ikke piratene i det heletatt.

 

Jeg kan trygt si at jeg aldri kommer til og kjøpe et spill med denne kopisperren så lenge det er Singleplayer only, da blir det heller på en konsoll.

Lenke til kommentar

Det er helt latterlig. Blir nok nedlasting her i gården. Jeg støtter ikke folk som gir faen i brukerne sine og bare tenker profitt(selv om dette helt klart er et tapsprosjekt). Vil anbefale alle å bli medlem av denne facebook gruppen. Sånt som dette her er latterlig, dette ekskluderer alle de som ikke har internett. en bærbar gamerpc mister ganske mye av vitsen å når du må være koblet på et stabilt nett hele tiden for å spille. Spilling på tog/buss og på hytta er snart en sagablott(ja, jeg vet det er trådløst på buss og tog rundt forbi men de nettverkene suger dritt og litt til.)

Lenke til kommentar

dette er veldig synd for dere med pc, håper dei finner ei bedre løsning for alle, hadde også vert kjekt med ei gulerot for dei som kjøper spillet.

 

og angående disse pirat greiene hadde det ikkje vert lettere vist ein fekk ein slaks kvitering når ein kjøpte eit spill, som ein må registrere pcene på for å spille spillet eller noe slikt? ser selv hull i den planen, men det er altids rom for forbedring?

 

Er noe av den løsningen Windows kjører. Problemet er bare at om du bytter en hardisk eller lignende, får du plutselig en "ny" pc som ikke blir igjenkjent og du må registerer heile driden på nytt..

 

Pluss det er vanvittig enkelt å lure. Bare dra en kopi av systemet i fks WMWare og du kan lage 100 maskiner som kjører samme registrerte software:P

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vil anbefale alle å bli medlem av denne facebook gruppen.

 

Jeg og flere av mine FB-kontakter har joinet nå, men det er fremdeles overraskende få folk så sleng dere på. FB-grupper er blitt veldig synlige i media så det er ikke nødvendigvis bortkastet tid.

 

Bortkastet tid, hva da, et par sekunder for å lese litt om gruppa for deretter å trykke "join" eller "ver med" på herlig nynorsk :p

 

Ser faktisk ut til at ubisoft har vunnet det første slaget mot piratene, siden ingen av de kjente gruppene har greid å komme opp med en fungerende crack enda, men det kan jo hende de finner ut av det etter hvert...

 

Det som i hvert fall er sikkert er at ubisoft nå kommer til å være hatet av tusenvis av spillere for den politikken de fører, og mange av disse kommer til å boikotte produkter med samme type "beskyttelse", jeg er en av de...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...