Gå til innhold

Overspenningsvern i ujorda kontakt?


Anbefalte innlegg

Det e' ikkje lov å jøre det slik, men det blir gjort slik. Du får ein kompis te å ha "gjort" jobben. Firmaene tjener ikkje penger på at du jørr jobben sjøl :-)

Alle reglar e' te for å brytas

 

Jo det er lov å gjøre det selv så lenge du får det godkjent etterpå. Vet ikke om firmaer er villige til det. Men det ville jo vært greit å kunne belaste en kunde et par timers arbeid bare for å titte litt rundt. De vet å ta betalt.

 

er jo ikke akkurat en iq test å legge opp ett nytt stikk videre fra ett annet...uansett til micromyk, skal love deg at de ikke selger utstyr som ikke er godkjent, husker ikke hvilken butikk det var snakk om men så vidt jeg vet så er Elko godkjente... :wink:

Ja men jordingen er ikke alltid tilkoblet i tavla. Hvis den ikke er det så får du en j**** jobb med å koble deg tilbake. Utenom det så skal alle stikk i samme rom være jordet eller ujordet alt ettersom.

 

Ellers så har vel de fleste ledninger som ligger langs veggene 3 ledere og en er jo jord og den er vel som regel koblet riktig i sikringskapet....med mindre en bruker lampett ledning som kun har to ledere da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overspenningsvern som funker uten jord? Uhort, kor i H skal overspenningen ta veien da? Skal den snu midt i ledingen kanekje? :lol:

 

Anyways, har ett iplugg bart overspenningsvern som star i en ujordet kontakt :D kreve ikkje forsikrings selskapet d saa drite eg i d :) Men lurte litt pa aa bytta ut kontaktane etter "litt" tordenvaer de siste dagene

Lenke til kommentar

En kamerat av meg som er elektriker sa en gang til meg at lyn/overspennings værn bare er noe forbannet tull om ikke alle i feks. et byggefelt har koblet det til. Husker ikke helt hvordan han forklarte dette, men det var noe med at jordledningene i et byggefelt er koblet sammen, og at om lynet slår ned en plass så tar den letteste veien gjennom jordledningen og til feks en pc hos naboen som er tilkoblet jord. Dette ble helt sikkert feil forklart, kanskje jeg skal ringe han for å få forklart skikkelig hva han mente.. Vi snakker vertfall om sinnsvake spenninger her, så det er nok desverre umulig å beskytte seg 100% Kanskje noen elektriker der ute som også har hørt om dette?

 

Pc'en[e] mine opp igjennom åra har forørvrig alltid vært koblet til ujordede kontakter, det har gått bra i 5år nå, uten noe form for problem.

Lenke til kommentar
Husk at du også må ha godkjent utdanning til å legge fast installasjon :D

 

Stemmer det, men er det ikke lov til å gjøre det selv, og får godkjent jobben i etterkant?

Joda det dtemmer det. Du kan gjere små utbedtringar på eit anlegg for å så få det godkjent av ein men innstallatør papir. Eller ein som er ansett under ein med installatør papir.

 

Dersom du er eletrikar kan du gjere alt sjølv i eige hus. Men ikkje i andre sine hus. Med mindre du har installatør papir eller har ein sjef som har installatør papir.

 

Har du derimot installatør papir...... Då kan du gjere så og sei kva du vil :smile:

Lenke til kommentar

Du har lov til å "hjelpe" takkaren å trekke ledningane, men du har ikkje lov til å koble noko som helst.

Eg har sett så mykje f***enskap rund og kring. Både innen kontor/industri og i private hjem. Eg har ved fleire anledninger vert nødt til å plombere kurser og ringe el-tilsynet, p.g.a. "hobbyelektrikere" som har forårsaka både brannfeller og tilfeller der det er fare for liv og helse (les: støyt)

Og, ja eg har fåt støyt meir en ein gong fordi ein hobbyelektrikar hadde vert på farten...

Elektriker er ein av dei yrkesgruppane som er billigast og leie. Det er ikkje vits i å riskere at huset brenn ned eller at nokon kreperer av støyt.

Ein liten ting til slutt. Har du hat elektrikar på besøk, så sørg ALLTIDfor å få ein underskrift på ein ansvarserklering. Uten den, så er det du som står som ansvarlig viss huset brenner ned, eller hunden til naboen døyr av støyt.

Lenke til kommentar
...skal ikke stå her å si du tar feil, men hvorfor selges dette da på maxbo jernina etc, har enda ikke tenkt å tro på deg før du kommer med en link til disse såkalte lovene.

Men om det står der så skal jeg legge meg flat.....

 

Du kan jo lese publikasjoner fra Produkt og elektrisitetstilsynet. F.eks: Publikasjon nr 59-1995. Den sier i klartekst hva du kan utføree i ditt eget hjem. Løse skjøteledninger, lampetter og slikt. IKKE fastmontert utstyr.

DU er riktignok ansvarlig for at utstyret i ditt hus er i orden. Men du får ikke lov til å koble på det.

 

Hvis ikke dette er nok, vil en liten telefon til det nærmeste elektrisitetstilsynet bekrefte dette. Du må gjerne utgi deg for å ha div elektrobakgrunn, men du kommer til å få høre at har du ikke gr. L sertifikat, kan du drite i å gjøre noe på anlegget.

 

Man KAN jo selvfølgelig gjøre noe selv, men det er ulovlig.

Man KAN jo få noen til å godkjenne det du har gjort. Men det er ulovlig. Og medfører at det aktuelle firmaet mister "lisensen" sin, hvis det blir oppdaget.

Lenke til kommentar

Bisarre:

2 spørsmål....

 

1. hvis man har Gr.K. elektro hvor mye esktra trenger man for evt. å få grp. L sert. ?? hadde jo vært greit å kunne gjøre ting hjemme på lovlig hvis.

 

2. Kan du evt. avkrefte at man har lov å gjøre arbeidet med å strekke opp kabler, skru opp stikontakter etc. så lenge man ikke fysisk kobler det sammen selv, men får trikker til å ta den biten? ( noe jeg har hørt hvertfall men det ser jo ut til at det er mys rart som blir sagt i denne samenheng)

 

På forhånd takk

 

G.

Lenke til kommentar

1. Du må nok gå et par år til på skole, og så få deg lærlingeplass, eller jobbe lenge nok i en bedrift, slik at du kan gå opp som privatist.

 

2. Svaret jeg fikk, når jeg hadde kontakt med (u)myndighetene, var at jeg ikke kunne gjøre det. De hadde grunner til det, selv om jeg synes de ikke var helt holdbare. Man måtte f.eks vite hvor det ikke kom spiker og skruer i veggen, slik at det ikke skjedde noe uhell senere... Men hvilken elektriker vet hvor jeg skal henge opp ting i fremtiden? Svada-svada-svada.

Når alt kom til alt så var det lover og regler... Uansett hvor lite saklig de er, så er man bundet av dem.

 

Personlig har jeg 3år med elektro, fra skolen. Og 10år i arbeidslivet innen elektro. Men jeg hadde ikke gr.L... Jeg har fagbrev som tavlemontør, så jeg også kunne glemme å gjøre noe hjemme. Skjønn det den som kan...

Lenke til kommentar
En kamerat av meg som er elektriker sa en gang til meg at lyn/overspennings værn bare er noe forbannet tull om ikke alle i feks. et byggefelt har koblet det til. Husker ikke helt hvordan han forklarte dette, men det var noe med at jordledningene i et byggefelt er koblet sammen, og at om lynet slår ned en plass så tar den letteste veien gjennom jordledningen og til feks en pc hos naboen som er tilkoblet jord.

 

 

ett overspennings vern vil funke, hvis du har jord, men et jordfeil vern vil få problemer, for hjemme oss meg er det felles jord med resten av feltet, og en eller annen hus stand har jordfeil, så da har også vi det. Men man kan bruke ett rettningsbestemt jordfeil vern så vil det hjelpe. Men overspennings vernet sender vare overspenningen til jord, den kan kanskje få litt problemer hvis det skulle være jordfeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...