Gå til innhold

Overspenningsvern i ujorda kontakt?


Anbefalte innlegg

Fått den no. Skal monteres snart.

 

på pakken står det:

 

"Vår Norske lynvernserie er et solid og gjennomprøvdet vern som er utviktlet etter praktiske erfaringer med både lynskade og overspenningsskader gjennom mange år ..... Overspenningsvernene gir beskyttelse ved plassering i stikkontakt både med jord og uten jord fordi de har overspenningsvern mellom fasene (strømlederene) og mellom fase og jord. Vi gjør oppmerksom på at den beste beskyttelsen oppnås med vern plassert i stikkontakt med jordforbindelse..."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fått den no. Skal monteres snart.

 

på pakken står det:

 

"Vår Norske lynvernserie er et solid og gjennomprøvdet vern som er utviktlet etter praktiske erfaringer med både lynskade og overspenningsskader gjennom mange år ..... Overspenningsvernene gir beskyttelse ved plassering i stikkontakt både med jord og uten jord fordi de har overspenningsvern mellom fasene (strømlederene) og mellom fase og jord. Vi gjør oppmerksom på at den beste beskyttelsen oppnås med vern plassert i stikkontakt med jordforbindelse..."

 

nå har ike jeg veldig god hukommelse, men mener å ha lest at pcer skal være tilkoblet jord for at garantien skal gjelde? noen for arrestere meg om dette er feil. :D

Lenke til kommentar
Husk at du også må ha godkjent utdanning til å legge fast installasjon :D

 

Stemmer det, men er det ikke lov til å gjøre det selv, og får godkjent jobben i etterkant?

 

ellers hadde de ikke solgt slikt utstyr til gud og hvermannsen.

 

...Les innlegget mitt på forrige side. Det er IKKE lov.

Lenke til kommentar

Jeg er elektriker selv.

Jeg har vært med på at lyn som tar alt elektrisk i huset uansett hva du beskytter deg med. Der sikringskapet var fant vi bare en bøyd boks med masse sammen smeltet ledninger og masse hvit pulver. Porselen pulver etter skrusikringer.

Nesten alle stikkontakene var blåst av veggen.

Alle el apperater var ødelagt. (untatt de som var uplugget)

Det luktet svidd over hele huset. :lol:

 

Men eieren hadde montert en lyn avleder. Den virket den, men når du jorder den til sikringskapet ber du om bråk.

Treet utenfor var pent brettet i to deler på plenen. Siden det var den han hadde hengt den opp i. :lol:

 

Men han fikk igjen på forsikringen sin vist uansett.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så er det ikke noen regler når det gjelder at PCer må være koblet til jordet kontakt for å få igjen på forsikringa. Garantien er vel en annen sak. Skader etter lyn går som oftest på innboforsikring. Men man har jo en liten egenandel. Så det koster peng uansett.

 

Anngående lyn så hadde folka hjemme dratt ut telefonen når det lyna men det hvalp lite når gnistene sto 20 cm ut av kontakta og de hadde lagt den like ved. Så drar dere ut kontakt så legg den ut til siden et bra stykke.

Lenke til kommentar

Overspenningsvernet ditt benytter seg av jordpotensialet ved overspenning. Har du imidlertid ikke jordet stikkontakt, så vil heller ikke vernet ditt verne noe. Det er også underlig at leverandøren setter dette opp som et "tvang" dersom garantien skal gjelde. Husk forresten forskjellen på garanti (noe som du får med på kjøpet av produsenten" og reklamasjonsretten (som i følge norsk lov er 5 år og rettskraftig, uavhengig av andre garantiordninger. Reklamasjonsloven setter ikke begrensing på erstatningsspørsmålet, for eksempel at du må bruke overspenningsvern dersom reklamsjonsretten skal være gjeldendes.

Råd, finn stikkontakt med jordet uttak, og kople inn vernet ditt der.

Lenke til kommentar

Hmm.. har aldri jordet pc`en min.. har heller aldri opplevd noen problemer.. med det.. men det betyr jo ikke at andre ikke vil få problemer..

Har faktisk vurdert å fikse en jordet kontakt, siden det er 3 leder kabel i veggen.

 

Siden det er så mange forståsegpåere her, så spørr jeg følgende:

En vanlig skjøteledning, den tåler jo opp til en viss watt styrke.

Mens en vanlig 3 leder kabel, som man snekrer opp, skal ikke den tåle mer ? Alt etter hvor mye kursen den er koblet til på tåler?

Om man da tar en slik kabel, setter en stikkkontakt i enden, og kobler til en fastmontert stikkkontakt, med ett støpsel, vil denne ledningen tåle like mye som ett fastmontert anlegg ? altså, en forlengelse der man kobler til inne i kontakten ?

Vil man da trenge å få godkjent det anlegget?

Om man teiper denne ledningen fast til veggen, eller på en annen måte, vil man da være avhengig å få godkjent den?

 

Har også hørt, at man kan legge opp anlegget selv, men å koble til strøm må man ha godkjente folk til ? stemmer dette?

 

Er litt satt på spissen dette, men synes det er noen finurlige tanker

 

Er litt satt på spissen dette

Lenke til kommentar

Her er en påskjønner som er både svakstrøm/data/sterkstrømsutdannet.

 

1. Definisjon av fast og midletidig anlegg: Kobles en stikkontakt opp med klips eller annet feste anordning, tilkobles utstyr som er beregnet til å ha en "viss brukstid", da er dette et fast anlegg. For eks. er det ikke tillat å koble en vaskemaskin til en skjøtekabel i et våtrom (bed) selv om dette er jordet skjøtekabel. En skjøteledning som ligger "slengt" på gulvet, er tilkoblet utstyr i SAMME rom, og der utstyret ikke er å oppfattes som bruksapparat ut over en viss tid, er midlertidig anlegg. 2. Godkjenning, fastmonter utstyr må du nok ha gruppe L elektriker sertifikat for å kunne montere (og det gjelder kun i din egen bolig!!). 3. Wattstyrker og kabeldimensjoner: første svakeste punkt i anlegget SKAL ikke være kabeldimensjonen men sikringene! Dvs. at sikringen ikke skal være overdimensjonert i forhold til kabeldimensjonen og deretter det utstyret som du ønsker å koble til. Med hensyn til brannfaren og forskringsoppgjør ville jeg ha rådført meg medelektrikerfirma eller annen kyndig personel.

 

MEN skal du ha overspenningsvernet ditt til å funke, kontakten må jordes (uten noen som helst teknikker forklaring, slik er det bare...)

Lenke til kommentar
Jeg er elektriker selv.

 

Når tid fikk DU gruppe L sertifikatet??

 

 

Jeg har vært med på at lyn som tar alt elektrisk i huset uansett hva du beskytter deg med. Der sikringskapet var fant vi bare en bøyd boks med masse sammen smeltet ledninger og masse hvit pulver. Porselen pulver etter skrusikringer.

Nesten alle stikkontakene var blåst av veggen.

Alle el apperater var ødelagt. (untatt de som var uplugget)

Det luktet svidd over hele huset.  :lol:  

 

Men eieren hadde montert en lyn avleder. Den virket den, men når du jorder den til sikringskapet ber du om bråk.

Treet utenfor var pent brettet i to deler på plenen. Siden det var den han hadde hengt den opp i.  :lol:  

 

Men han fikk igjen på forsikringen sin vist uansett.

Lenke til kommentar
Dere som mener at det er lov å legge opp kabler og utstyr selv, bare man får noen til å godkjenne det i etterkant, tar feil.

 

Mystisk. Jeg er Telekommunikasjonsmontør selv men har ikke jobbet med det de siste årene. Men vi ble altid fortalt at vi kunne legge opp fast anlegg bare vi fikk en elektriker til å godkjenne det. Vet ikke om dette har blitt forandret eller om jeg har blitt villedet.

Lenke til kommentar
Husk at du også må ha godkjent utdanning til å legge fast installasjon :D

 

Stemmer det, men er det ikke lov til å gjøre det selv, og får godkjent jobben i etterkant?

 

ellers hadde de ikke solgt slikt utstyr til gud og hvermannsen.

 

...Les innlegget mitt på forrige side. Det er IKKE lov.

 

skal ikke stå her å si du tar feil, men hvorfor selges dette da på maxbo jernina etc, har enda ikke tenkt å tro på deg før du kommer med en link til disse såkalte lovene.

Men om det står der så skal jeg legge meg flat.....

Lenke til kommentar
Husk at du også må ha godkjent utdanning til å legge fast installasjon :D

 

Stemmer det, men er det ikke lov til å gjøre det selv, og får godkjent jobben i etterkant?

 

ellers hadde de ikke solgt slikt utstyr til gud og hvermannsen.

 

...Les innlegget mitt på forrige side. Det er IKKE lov.

 

skal ikke stå her å si du tar feil, men hvorfor selges dette da på maxbo jernina etc, har enda ikke tenkt å tro på deg før du kommer med en link til disse såkalte lovene.

Men om det står der så skal jeg legge meg flat.....

 

Det e' ikkje ulovlig å selge utstyr til kem så helst, og det e' ikkje alle plasser det e' krav te den så montere utstyret. Monteres det i ei hytta, me solsellepanel eller aggregat, så har alle lov å jørra det. Forsikringsselskapet har sikkert noen "krav" når du ska forsikra bygget, men ikkje så strenge så e-verkene har. Du kan og bruka utstyret i f.eks båt. Den siste normen for inst på land, hette NEK 400, http://www.standard.no, og gjelde for bygg på land. Selv om eg e' utdanna eletrikker, har eg ikkje lov å jørra noe sjå naboen, pga eg jobbe ikkje i eit godkjent firma.

Lenke til kommentar

Man har IKKE lov å legge om ett fast elektrisk anlegg hvis man ikke har utdanning til dette. Selv om man selger utstyret i butikken, det finnes mange utdannete elektriskere som ikke jobber som det mer, og de har lov å legge opp, så de kan kjøpe når man trenger. Eller man kan kjøpe utstyret selv, og få ett firma til å legge opp, men mange firmaer nekter dette, fordi man tjener på matriell, og mange nekter å sette opp utstyr fra f.eks. Clas Olhson og Biltema, fordi man ikke stoler på utstyret.

 

En MEGET god grunn til å bruke en fagman til jobben, er at hvis du legger opp anlegget selv, og det skulle begynne å brenne, noe som det ofte gjør, vil du ikke få igjen ett øre på forsikringen, hvis anlegget ikke er godkjent.

 

Grunnen til at det er såpass strengt er at normale folk er STOKK dumme, og strøm ER farlig hvis man ikke behandler den riktig. Jobbet med renovering av en del leiligheter på sagene i oslo, og etter at vi var ferdige med jobben, og noen hadde flyttet inn, så kom det ei dame og klagde på at det ikke lyste i lampa, når jeg kom på plassen så fungerte ikke lampa som kjerringa sa, og når jeg sjekket ut hva som var feilen så hadde hun hengt lampa på kroken i taket, og skrudd på brytern, men IKKE koplet til ledningen på sukkerbiten.

 

Det man har lov til å gjøre selv, er skjøte ledninger, så i teorien kan man legge opp strøm til hele sitt hus selv, men man har ikke lov til å feste det på veggen, men hvem har lyst på løse ledninger over alt.

Lenke til kommentar

jeg har overspenningsværn, jeg har ikke jordet kontakt på rommet, men måtte sette den i ett rom med jording, en kamerat som jobber på elverket ordnet alt gratis, den står før isdn og adsl modemet og pcene mine, la opp nye strøm kabler fra boksen til dataene, han mente att overspenninga gokk rett til jord, hadde du ikke jord så kunne du risikere att den ble kortsluttet og att maskinen kunne få ett trøkk, ikke vet jeg men stoler på han jeg :) er litt brisen+++ så ikke ta skrivefeil og div. så tunkt :)

Lenke til kommentar

Uff og uff... folk tror jammen mye rart altså :lol:

 

Folk uten fagbrev gruppe L, eller elektromontør som man kaller det nå har IKKE lov til å gjøre noe annet enn å montere brytere å støpsler på lampettene sine.

 

En annen ting dere driver og maser om er om det er lov å sette opp en jordet stikk i et rom der alle kontaktene orginalt er ujordet, svaret da er ja, så lenge det ikke er en ujordet kontakt nærmere enn 2.5 meter fra den jordete.

Lenke til kommentar
hvis du har et jordet uttak et sted kan man vel fint legge videre derfra selv? det er en grunn til at de selger ledninger og stikkontakter på jernina, maxbo etc....

 

mener det ligger jord uansett om utaket er av jordet type, så på når mr. elektriker la opp en del nye stikk her hjemme.

 

Det er for at du skal kunne erstatte materiell som blir knust/ødelagt. Ikke for at gudoghvermansen skal leke elektrikker.

Lenke til kommentar
hvis du har et jordet uttak et sted kan man vel fint legge videre derfra selv? det er en grunn til at de selger ledninger og stikkontakter på jernina, maxbo etc....

 

mener det ligger jord uansett om utaket er av jordet type, så på når mr. elektriker la opp en del nye stikk her hjemme.

 

Det er for at du skal kunne erstatte materiell som blir knust/ødelagt. Ikke for at gudoghvermansen skal leke elektrikker.

 

Noe som heller ikke er lov :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...