Gå til innhold

Den lille Paintball-tråden


Exia

Anbefalte innlegg

Har valgt også prøve å få folk til å starte med paintball, så jeg bestemte meg for å lage en tråd om det.

________

 

Hvis du er litt intresert i å prøve det, så er jeg 99% sikker på at du sitter med noen spørsmål, så lagde en mini FaQ;

1. Gjør det vondt?

2. Hva skal jeg ha på meg?

3. Er det dyrt?

 

 

1.

JA. Det gjør vondt, men det er ikke i nærheten av så vondt som noen skal ha det til.

Folk har sammenlignet det med biestikk, ta tattoveringer osv. Det er bare tull, så vondt er det ikke.

 

Det er som å bli klypet hardt i armen. Det gjør vondt i 10-20 sekunder, også er det over.

Det er også store sjanser for at det ikke vil gjøre vondt i det hele tatt. Når man er ute og spiller, så får man skikkelige adrenalin kick, som overdøver smerten. Det eneste som kommer til å skje er at det blir et lite rødt merke der.

 

2.

Anbefaler å dra i noe tynt, og stort. Har sett folk komme i tjukke jakker osv, men det er ikke nødvendig.

En vanlig hettegenser og en joggebukse er det beste hvis ikke du har ordentlig utstyr.

Fakta er at hettegenseren er tjukkere enn en paintball jersey er.

 

3.

Ja, det er en relativt dyr sport.

 

________

Litt om paintball

 

Det er en grunn til at det heter markør. Det er fordi man markerer folk med paint, lagd av økologiske stoffer. Det er maling med et tynt gelatin skall utenpå.

Det er IKKE et våpen.

 

Det er en del som er skeptiske til det, og sier at det er en voldelig og farlig sport.

Det er helt feil. Jeg vil gå så langt som å si at det er en av de minst farlig sportene som finnes.

________

 

Ikke vær redd for å stille spørsmål, samme hva det er =)

 

 

Kommer til å legge til mer i tråden senere, men vil se om folk har litt interesse i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og noen kompiser har latterlig lyst til å kjøpe oss utstyr og løpe rundt i skogen med det. Dessverre har vi aldri klart å bestemme oss for om vi skal kjøpe paintball eller airsoft. Airsoft har jo den fordelen med at det er mye billigere over tid og at det er mye enklere å holde på med. Kulene koster jo utrolig lite, og det hele handler om batterier, ikke gass eller luft-tanker.

 

Ulempen med airsoft derimot er jo det at det ikke er like "pang-pang" som paintball. Man får ikke den samme opplevelsen av å treffe noe med airsoft som man får med paintball. Å se en plastkule sprette av en vegg er ikke det samme som å se en malingskule knekke utover. Dessuten er det mye lettere for de du spiller med å bare si at de ikke ble truffet av BB´en din da den ikke lager noe merke.

 

Det avhenger vel mest av alt på hvordan tilgangen er på gasstanker osv. så det er noe jeg lurer på. Om jeg kjøper meg en Tippmann som går på luft vil jeg jo også trenge å fylle opp denne lufttanken noen ganger (hvor lenge varer en full tank egentlig?), og hvor gjør man det?

Lenke til kommentar

Paintball vs Airsoft har det alltid vært :p

 

Airsoft er mer military sim enn paintball.

Paintball har masse forskjellige typer.

Speedball, woodsball og scenario.

 

Speedball foregår på baner, med oppblåsbare bunkere. Mye mer fart og action.

Woodsball er i skogen, og scenario er store games der man har oppdrag osv.

 

Speedball er morsomt i min mening.

 

En tank på 2000 psi varer ett sted mellom 400-600 ball.

En kasse med ball er på 2000.

 

Du burde også kjøpe en HPA tank, ikke en c02.

 

Tankene får man fylt på brannstasjoner,dykkeklubber og paintball klubber.

Men man må ha en overgang til kompressoren. overgangen koster 700 kroner.

Anbefaler dere å kjøpe dykkertank.

 

Tippmann er helt greit å starte med. Selv startet jeg med mid-level utstyr.

Nå har jeg akkurat solgt alt og kjøpt en high-end markør.

En "Planet Eclipse Ego 08" <3

 

Bare Egoen koster 8000 kr.

Maska jeg har koster 1000 kroner

magasinet koster 1000 kroner og tanken koster 2000.

 

En kasse med paint koster 300-400 kroner, og på en helg med aktiv spilling bruker mann en 4000 ball.

 

Anbefaler deg å kjøpe noe annet en tippmann.

Dere må bestemme dere om dere skal spille i skogen eller på bane, da er det lettere å velge markør.

Endret av Exia
Lenke til kommentar

Vi kommer nok til å spille mer eller mindre kun i skogen, da det er veldig enkelt her hvor vi bor. Jeg hadde egentlig også fått inntrykket av at Tippmann var et rimelig godt merke, men jeg kan ikke stort innenfor området så jeg blir ikke overrasket om jeg tar feil. Hovedpoenget er vel egentlig at det ikke skal koste så mye for da ender jeg opp med å være den eneste med paintballutstyr fordi de andre ikke gidder å kjøpe dyre saker.

Lenke til kommentar

Det er vel det mest kjente merket, og det mest nybegynner vennlige.

Den tåler mye, og trenger lite vedlikehold.

Til gjenngjeld er den blytung, triggeren er hard og stor.

Anbefaler dere heller å kjøpe elektroniske markører.

De er hakket dyrere, men fortsatt billig og low-end.

 

Maske:

http://www.paintballnorge.no/product_info.php?cPath=49_50&products_id=60

 

Magasin:

http://www.paintballnorge.no/product_info.php?cPath=52_112&products_id=608

 

Tank:

http://www.paintballnorge.no/product_info.php?cPath=60_62&products_id=84

 

Markører:

1000 kroner: http://www.paintballnorge.no/product_info.php?cPath=35_162&products_id=594

2500 kroner: http://www.paintballnorge.no/product_info.php?cPath=35_47&products_id=332

3500 kroner: http://www.paintballnorge.no/product_info.php?cPath=35_44_165&products_id=625

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg har valgt de, er fordi man kan spille woodsball med en speedball markør, og ikke speedball med en woodsball markør.

Spyder og Tippmann er vel det mest kjente for de som ikke driver med paintball, men det er langt fra det beste.

 

Speedball markører går helt greit i skogen.

De er mindre, og lettere.

Eneste ulempen er vel at de tåler litt mindre.

Endret av Exia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...