Gå til innhold

Anmeldelse: Football Manager 2010 (PC)


Anbefalte innlegg

Et spørsmål til anmelder: På demoen har jeg(og tydeligvis mange andre) vært grovt plaget av 1)flust med røde kort, 2)keepere som fomler med ballen i beina, ballen snappes opp av angriper som scorer, og 3)Perverst mange cornere. Er dette noe man slipper unna på fullversjonen, eller er det det du har klassifisert som "feil av den trivielle sorten"?

 

Jeg har faktisk ikke opplevd noen av de nevnte problemene. Om noe så var jeg litt bekymret for at det var for mange selvmål en stund, men etter å ha klokket inn en del timer har det jevnet seg ut. Cornerstatistikken har vært helt normal, målene har for det meste kommet på realistisk vis (ikke tusenvis av returer som i fjor, altså) og det har ikke vært påfallende mange røde kort. Utvisningene henger nok løsere enn hva de gjorde i fjor, men ikke så løst at det er urealistisk. Sånn sett har vel spillerne blitt skildret mer realistisk, da det er en klar forskjell på hvor mange kort de får i løpet av en sesong.

 

Angående karaktersettingen så er det opplevelsen og helhetsinntrykket av spillet jeg anmelder her. Det finnes absolutt spill er mer polerte og lider av færre feil enn Football Manager 2010, men i dette tilfellet står de på ingen som helst måte i veien for kjerneopplevelsen. Dette spillet greid å kombinere en gumbo med elementer som har blitt perfeksjonert gjennom et tosifret antall år til det mest fullkomne managerspillet jeg har spilt. Jeg har klokket inn mange tusen timer med denne serien til sammen, og jeg føler at anmeldelsen gjør godt rede for hvorfor dette spillet er såpass bra, og hvorfor det fortjener 10/10. Den absolutte toppkarakteren er ikke kun forbeholdt de spillene som blåser alt av banen og står som en revolusjon på alle mulige vis, men spill som har en spilleglede man rett og slett bare kommer over maks et par ganger i året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"På tide å ta ut sykemelding?" Oppfordrer gamer.no folk til å snylte på den norske stat over et pc-spill? Hehe ;)

 

Desverre finnes det folk som faktisk gjør det!

 

Men fra spøk til alvor, burde man gi toppkarakter til spill som blir spydd ut i nye versjoner hvert år? Jeg tenker egentlig mest på NHL10, som ikke fikk noen spesielt bra karakter pga. lite nyheter. Dette synes jeg er mer riktig. Men dette kan vel diskuteres opp og ned (og det blir vel også gjort :)).

Lenke til kommentar

Med en så svak norsk database, synes jeg ikke vi nordmenn kan gi spillet 10 av 10, men jeg har god tro på at dette blir det aller beste spillet i serien så langt.

 

Du har sikkert spilt demoen, eller med "liten/middels/stor database"..? I det komplette spillet - pass på å velge "ta med alle spillere" i innledningen på landene du ønsker. (Veldig mange land vil gjøre at spillet jobber saktere, men det er det verdt).

 

På landene du haker av får du med alle spillere uvirkelig dypt ned i ligasystemet.

 

Hvis du ikke gjør dette, men eksempelvis bare velger "stor database" vil svært mange spillere mangle.

 

Selv henter jeg alle spillere fra alle land. Spillet bruker nok dobbelt så lang tid på å laste+++, men det er det virkelig verdt.

 

Merkelig at de tok vekk alternativet "svært stor database" som gjorde dette for en etter FM06. Tar lang tid å gjøre det manuelt, og er en lidelse når man klør etter å komme i gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...