Gå til innhold

Multiplatform Spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt 360 siden launch og aldri blitt lei meg over grafikken. Jeg er ikke fanboy, men min tidsplan begrenser min til med spill og velger derfor å holde meg til en konsoll for å kunne spille "alt" jeg ønsker på den. Synes det er litt slitsomt med alle forsøkene på å rakke ned på andre sine konsoller....

Lenke til kommentar
Da det norske nettstedet Gamer.no nylig gikk motstrøms og tildelte det ellers kritikerroste PlayStation 3-spillet «Uncharted 2: Among Thieves» sju av ti mulige poeng, brøt helvete løs på nettstedets forum. Klokka halv to på natta var over 800 folk aktive i tråden, og etter hvert flyttet diskusjonen seg ut av landet.

 

På nettstedet N4G.com ble den «negative» anmeldelsen slått opp som en stor nyhet, og flere hundre kommenterte saken. En norsk bruker skrev følgende: «Jeg er norsk, og jeg har aldri vært stolt av landet mitt — og dette gjør ikke akkurat ting bedre.»

 

GAMER.NO har vært i kikkerten hos mange PlayStation 3-fanboys etter at de ga et annet PS3-spill, «Killzone 2», seks av ti poeng mens snittet fra andre anmeldere lå langt høyere. Slikt glemmes ikke lett av Sony Defence Force, som de mange PS3-fanboyene uoffisielt kalles.

Dagbladet

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Jeg setter dette til grunn for at nesten alle multiplatform spill kjører sub HD resolusjon. Utviklerenes hensyn til xbox360's manglende maskinkraft.

Hvis PS3 har maskinkraft til å kjøre med høyere oppløsning, hvorfor gjør den ikke det, hvorfor må utviklerene ta hensyn til at Xbox360 ikke kan gjøre det?

Det jeg kan tenke meg er at utviklerene legger på mer data per pixel når dem har gått for sub-HD oppløsning og må da også redusere oppløsningen for PS3 versjonen. Det kan også bli gjordt for å ta en snarvei med PS3 versjonen (få spillet raksere opp å gå med akseptabel framerate), og ikke grunnet at Xbox360 kjører på sub-HD pga begrenset framebuffer minne. Vel, ikke direkte i det minste, men kanskje mangel på incitament når Xbox360 versjonen likevel vil kjøre i sub-HD oppløsning. Det er nå tilfeller der Xbox360 versjonen kjører i sub-HD oppløsning pga manglene framebuffer minne og PS3 versjonen i 1280x720.

 

Edit: Godt over halvparten av multikonsoll spillene bruker nå også 1280x720 eller høyere på både Xbox360 og PS3 så vidt jeg vet.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Tatt fra Gameswire:

 

230-0032-94666137.jpg

 

"Look at the screenshots of Uncharted 2 we’ve taken. Look at the amount of detail in each. Look at how sharp the textures are, and how good the lighting is.

 

Amazing, isn’t it? And there’s a lot more that these screenshots can’t show, like the animation and Uncharted 2’s physics – which are both excellent. It is the best showcase of what the PS3 hardware can do, when given the chance. And While Naughty Dog must be given a lot of the credit for this, it’s also hard not to look at Uncharted 2 as proof that the 360 is now holding the PS3 back.

 

Look at the recent multiformat releases and compare them to Uncharted 2 – big difference, right? This isn’t surprising. The PS3 has a hard drive and it has a Blu-ray drive, two things the 360 doesn’t have as standard. The hardware itself is also more recent. As Naughty Dog co-president Evan Wells confirmed in a recent interview, these things were instrumental in making Uncharted 2 the game it is:

 

"We’re fortunate that we get to work on a system that has a hard drive and uses Blu-ray for storage. Without these things, Uncharted 2 would have been a very different game. What we were able to do with the Cell processor allowed us to achieve a density of polygons and a fidelity to our effects that would simply not be possible without it.”"

 

Wells adds that had Naughty Dog not had the talented staff it does “we wouldn’t have been able to take advantage of the hardware and achieve the results that we did”. But the hardware issue can’t be ignored, and leads you to wonder how many multiplatform titles have suffered because of the 360’s spec. Modern Warfare 2 is a good example. Would we now be looking forward to a MW2 that renders in 1280x720 or even 1920x1080 now – and not 1200x600 – if the 360 was better equipped? Infinity Ward is one of the world’s leading developers, so it’s not a question of ability. Therefore, you have to look at the hardware involved.

 

This theory is supported by some recent 360 exclusives. ODST is a reminder that Bungie has been unable to make a 360 game engine that can do respectable levels of detail and ‘proper’ HD visuals. And then there’s Forza 3:

 

"Yeah, it’s pretty special. When you see it running for the first time, the detail and smoothness of it all is quite something. It’s such a step up from previous 360 racers. You just can’t believe that Turn 10’s been able to drag that kind of performance out of a four-year-old console.” "

 

This is what a journalist who has reviewed the game for a UK 360 magazine told us. And he’s right in the sense that it does things with the 360 hardware that should be impossible. And perhaps they are. Disappearing roads and other glitches are an example of this. And the extra content disc is proof that the DVDs used by the 360 are no longer up to the job.

 

But because the 360 is every bit as popular as the PS3, third party developers are still required to ensure their multiformat games work just as well on an Arcade spec 360 as they do the PS3. This means that although the PS3 has Blu-ray and a hard drive as standard, most multiformat games released for it will struggle to take advantage of the additional storage and hard drive caching these features offer – especially when the 360 version has been the lead version.

 

This won’t stop such games being good games. But whenever a developer like Naughty Dog gives you a glimpse of what the PS3 is truly capable of, you can’t help by wonder how much better third party games could be, were it not for the 360."

 

Mista Pi:

 

Her legges det vekt på Blu-ray drev og Cell CPU som katalysatoren bak ps3 sin overveiende kraft kontra 360. Kan forsåvidt si meg enig i dette. Om det er 360's manglende kraft eller ps3 dominerende hardware som argumenteres for her, er likegyldig. Det er bare to forskjellige måter å beskrive samme tilstand på.

 

Bare se på "Forza 3"; 2x dvd for mere lagringsplass of flere pop-ups/ins, blant annet forsvinnende veibaner og andre alvorlige glitcher. Ser for meg ut som kompensering for manglende hardminne/renderingskraft. Turn 10 har jo god fartstid på denne platformen og jeg vet at de har et utmerket talent for utvikling, som de flere ganger har vist med båda forza 1 og 2. Desverre ser det ut som de denne gangen ikke har de riktige verktøyene til rette. Ett spill kan bare bli så grafisk godt som platformen den kjøres på tillater det å bli.

Lenke til kommentar

Enkelte punkt i artikkelen er rett og slett idiotiske.

 

1. Det er en grunn til at Halo 3 ODST ikke ser mye bedre ut enn Halo 3. Det var opprinnelig ment å være DLC. Halo Reach kommer derimot til å kjøre på en helt ny grafikkmotor.

 

2. Modern Warfare kommentaren er rett og slett bare spekulasjon

 

3. Ang. FM3: Det er ikke nødvendigvis det vakreste bilspillet til 360.

Fra Eurogamer: "In a side-by-side comparison with GRID or the thrilling showboating of Need for Speed: SHIFT, Forza 3 will leave you cold."

 

Og er det virkelig alvorlige glitcher i FM3? Ut i fra demoen og en rekke anmeldelser så ser det ikke sånn ut.

 

4. Sammenlignelsen mellom Uncharted 2 og multiplatspill er tåpelig. Gears of War 2 ser bedre ut enn alle multiplatspillene til 360. Og før dere sier noe: Jeg er klar over at Uncharted 2 ser bedre ut enn Gears 2. Poenget mitt er at multiplatspill ser ut slik de gjør fordi utviklerene lager spill til 2 eller 3 forskjellige platformer. Det har også mye med designvalg å gjøre. Stor satsing på brukergenerert innhold? Community? Split-scren? Det er mye som spiller inn.

 

Folk kan komme med mange forskjellige hypoteser om forskjellene mellom konsollene. Enten det er 360s "underlegne" hardware eller om det er PS3s innviklede struktur.

 

Men forskjellig struktur og grafikknivå hindret aldri multiplatspillene i å se bedre ut til XBox 1 enn til PS2. Og da hadde også PS2 en langt større brukerbase enn XB1. Dersom PS3 virkelig er så mye sterkere enn Xbox 360 så tviler jeg på at det er 360-en som holder den tilbake.

Lenke til kommentar

Hele denne tråden stinker og trådstarter er kun ute etter å trolle.

Han har heller ikke svart på motargumentene det tråden egentlig handler om.

 

Flere har besvart og det viser seg at de fleste MP spillene er det faktisk PS3 som kommer dårligst ut når det gjelder grafikken.

Denne tråden burde stenges og la trådstarteren leve i sin egen lille fantasiverden.

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Ramsey:

 

Det var mye edder og galle som kom frem i den artikkelen. Foruten de punktene Leflus kom med er det litt rart å ta frem Halo 3 ODST når Xbox360 har et merkant penere spill med Gears 2.

 

Begge konsollene holder hverandre igjen når det kommer til multiplattform spill da de har forskjellige styrker og svakheter. Spørsmålet er hvilken holder hvem mest igjen.

PS3 har satt Xbox360 i dårligere lys med spill som Killzone2 og Uncharted2, men er det likevel så åpenbart at PS3 er en merkant kraftigere konsoll. Fakta er at vi vil aldri få vite hvor nærme Uncharted2 på Xbox360 hadde kommet PS3 versjonen. Det er ikke mulig å sammenligne ekslusive spill på de samme premissene som budsjett, tid og ikke minst dyktighet.

Det er også viktig for Sony at PS3 skal fremstå som den beste tekniske konsollen og dem har veldig dyktige 1. og 2. parts utviklere til å gjøre dette. Jeg mener MS har et problem her når det beste grafiske spillet de har er utviklet av en 3. parts utvikler på en middleware grafikk motor, som ikke benytter seg av Xbox360 sin tesselator enhet eller memexport funksjonen.

Men når alt dette er sagt er det nok PS3 som har mest potensiale og dermed den konsollen som lider mest med multiplattform spill ja, men neppe i den grad enkelte skal ha det til.

"Mer kraftig" blir forøvrig definert av programvaren behov for ressurser; minne, generell heltall ytelse, bestemt type shader ytelse osv. Så man kan vanskelig si her at den ene konsollen er kraftigst på et generelt grunnlag.

 

Grafikk beror på mer enn det tekniske. Det artistiske er vel så viktig og den gode grafikken til Uncharted2 er også mye takket godt artistisk arbeid, deriblant mye smart "artistisk trickery". Dette er det ikke noe gitt grense for.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

De forteller jo også i Uncharted 2 hvordan de flyttet mange av de oppgavene som skjermkortet gjorde over til SPU'ene. F.eks. motionblur, noe som frigjorde kapasitet til skjermkortet samt at spu'ene gjorde jobben mye bedre. Se her

 

Naughty dog hadde uten tvil laget ett meget pent spill på xbox 360 også, men tror ikke de hadde klart å lage ett resultat like bra som uncharted 2.

Lenke til kommentar

Multiplattform spill vil alltid være en ulempe for en eller annen part når konsollene ikke kan utvikles likt på. Du får ikke Uncharted 2 på Xbox360, likevel så kan man se simple spill som et NHL eller Fifa spill være dårligere på PS3 enn Xbox360. Det har ingenting med PS3 å gjøre men at utviklere har fokusert på Xbox360 først. PS3 krever langt mer arbeid.

 

Foreslår folk se på en av bonusfilmene som er med på Uncharted 2 hvor Naughty Dog forklarer kraften til Cell prosessoren. At Tekken 6 kunne sett bedre på PS3 hadde det vært eksklusivt er det INGEN tvil om overhodet. Jeg liker ikke multiplattform, se nå bare på COD6. Der har PC brukere blitt latt i stikken pga konsollene.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Men, vi ville kanskje også blitt spart for mange drittspill, da spillene må klaffe mer for å selge til bare 1 konsoll, istedet for 3-4. Skjønner likevel hvor du vil.

 

Og samtidig som at spillene må klaffe mer for å selge så tørr heller ikke utviklerene å ta noen sjanser. Men skjønner også hva du mener :p

Lenke til kommentar

De forteller jo også i Uncharted 2 hvordan de flyttet mange av de oppgavene som skjermkortet gjorde over til SPU'ene. F.eks. motionblur, noe som frigjorde kapasitet til skjermkortet samt at spu'ene gjorde jobben mye bedre. Se her

Men å benytte SPU'ene til grafikk oppgaver er ikke bare nødvendig for å komme over nivået til Xbox360, men også opptil. Mange av disse operasjonene som partikkel effekter, vertex prossesering og post prossessering som motion blur er xenos en grei del bedre på enn RSX, bl.a pga eDRAM'en. Det er ikke bare positivt at Cell brukes til dette da det betyr mindre CPU ressurser til andre mer typiske CPU oppgaver. Dette veier noe opp for en svakere CPU i Xbox360.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Alle spill har feil wacked, og bare ramse opp Uncharted 2 gjør det ikke like lett, tror jeg hadde funnet 50 feil/glitches i Gears 2 hadde jeg vært skikkelig etter dem...

 

Jeg har alltid likt ekskulsive spill til diverse plattformer, er alltid dem som ser best ut kontra multiplattform..

Endret av Toman
Lenke til kommentar

Ganske mange spill har glitches du har rett i den Toman, vet att for eksempel Forza 3 har glitches som gjør att det kan se ut som du er inne i andre biler og att banene blir på en måte forvridd.

 

Grunnen til att jeg dro frem Uncharted 2 som ett eksempel i mitt forrige innlegg er fordi enkelte og jeg er enig i dem att grafikken er utrolig bra men dessverre så inneholder også dette overnevnte glitches.

 

Selvsagt så vill det alltid være slik at utviklere som kun utvikler for en konsoll får jobbet mye tettere opp mot hardwaren enn det en multiplattfrom utvikler for gjort. De eksklusive spillene vill neste alltid se bedre ut enn multiplattform spill men det sier seg på en måte nesten selv også.

Lenke til kommentar

Eneste jeg er litt pissed over når det gjelder multi plat er at de nedgraderte grafikken til final fantasy 13. Jeg har FF 13 demoen som fulgte med advent children. Venter nå bare på en internasjonal demo jeg kan samenligne grafikken med. Ikke at det bryr meg så alt for mye så lenge jeg vet at jeg kommer til å kjøpe spillet uansett grafikk.

link til noen screens her

Men grafikken kan jo kanskje bli bedre. Hører at de driver å fin polerer spillet før release nå.

 

PS 3 til venstre. FF 13 etter xbox 360 multi plat til høyre.

hatima_ff13_hikaku2.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...