Gå til innhold

Spill er kultur ^^


Anbefalte innlegg

I helgens Stavanger Aftenblad fant jeg en artikkel som var kjekk å lese for en gangs skyld.

 

Artikkelen var også satt i kategorien "Kultur" =) så spill er faktisk kultur.

 

Artikkelen tok for seg at det faktisk er viktig å la barn spille dataspill. Hvis man nekter dem det vil de få et handikap med tanke på at de trenger den tiden de bruker på datan til å venne seg med akkurat det å bruke data og internett. Samtidig ligger det en sosial faktor bak dette. Barn snakker nemlig om spill på skolen, og hvis barnet ditt ikke har dataspill eller TVspill hjemme så vil han/hun bli utstøtt fra "gjengen" fordi han/hun ikke vet hva Mario Kart er.

 

Dere får sjekke det ut selv ;)

 

Den kjekke artikkelen kan du lese HER

 

Ha en kjekk lørdagskveld! Jeg skal på jobb i morgen så dette er nok det siste jeg tar meg til på datan før jeg legger meg ^^

 

-Cocho

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke uenig, men jeg er ikke enig heller.

 

Som assistent i barnehage vet jeg at noen unger har f.eks en DS, men de snakker utrolig lite om det, og jeg merker min interesse for hva de spiller (som gamer) er mye større enn deres egen interesse. Avdelingene med store barn (3-6) har riktignok dataspill med Mumitrollene, Byggmester Bob og forskjellige Josefine-spill, men det er for det meste dårlige skjulte pedagogiske spill, uten at det er noe galt i det.

 

At noen skulle bli utstøtt fra gjengen er nok mest tom skremselspropaganda - mange er glad i å være ute å leke, og den som sitter inne og spiller er vel den som først ryker ut av gjengen. Nå finnes det vel enkelte steder hvor det å skjemme bort barna sine med f.eks. konsoller av ymse slag kanskje er kulturen, men alikevel er et barns liv fyllt av andre ting som nok tar mer tid - og er viktigere - enn spilling.

 

Dessuten er data-/tvspill en generelt usunn kultur rent fysisk, og er det noe vi ikke trenger her på berget er det fler barn som sitter for mye rolig.

 

Et poeng Bertelsen har er at barna må forberedes på den digitale hverdagen. I barnehagen jeg jobber er data i bruk. Bokstaver og tall kan læres, samt den faktiske bruken av datamaskiner. Og som nevnt datapsillene som jo da har et pedagoisk tilsnitt.

 

Edit: for ordens skyld vil jeg bare påpeke at jeg mener spill er kultur i aller høyeste grad, men ikke noe barn har behov for å få tredd noedover ørene.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Jeg spillte stunts på barnehagen i alle fall 4 ganger husker jeg. Barnehage "onkelen" var vell den som introduserte vårt kull for spill verdnen. Har vell likt spill og data siden.

Men jeg har vært mye med på turer og fått med meg en god del kultur i min oppvekst. Men det er jo strengt tatt ikke spillene som ødelegger for at de ungge nå til dags blir usosiale, ikke reiser på turer eller får med seg noe norsk kultur. Det er foreldrene som ikke klarer å sette grenser for ungene sine.

Lenke til kommentar
Edit: for ordens skyld vil jeg bare påpeke at jeg mener spill er kultur i aller høyeste grad, men ikke noe barn har behov for å få tredd noedover ørene.

 

Det var liksom det som var i en annen artikkel (sok ikke var lagt ut på nette) hvor en fyr som jobbet sim psykolog eller noe for barn sa at det var bra til en viss grad, og at vi ikke måtte tre det ned over hodene deres.

 

Men igjen... en normal unge vil nok bli lei av å sitte i ro å spille. Så det er ikke snakk om flere timer, men kanskje en liten time mens man venter på middag. En unge på 4 som velger å sitte i ro hjemme foran PCen i 6 timer er ikke normal. Det er slike ting man gjør når man er 20 og dum... ikke som 4 åring.

 

Så jeg er heller ikke enig i at spill skal erstatte hverdagen, og det er vel strengt talt ikke det som blir sakt i artikkelen heller ;)

 

Det er bra for barn å spille dataspill. Ikke slike Byggmester Bob og vennen hans på nye eventyr, men heller noe sånt som Spiderman etc. som kanskje engasjerer barna på en annen måte. Husker selv mitt møte med online gaming (Runescape) for mange herrens år siden. Jeg har lært en god del engelsk av det også, er vel derfor jeg har engelsk fordypning ;) samtidig er jeg oppdatert på det meste og jeg kan bygge min egen PC når det passer meg (eller har rå) x)

 

Men jeg ser hva du mener, og jeg er fullstendig enig. Men jeg kommer nok til å la mine barn spille spill hvis de vil, men ikke i 6 timer. De skal også få drive på med msn etc. for å lære seg betydningen av internett, og dermed lære seg engelsk i en alder av 6 år, noe jeg kunne tenkt meg selv.

 

 

-Cocho

Lenke til kommentar

alt+f4 har mye rett det er mye mer her i verden enn dataspill. la ungene være ute og ha det gøy sånn som naturen har lagd oss naturen har ikke lagd oss for å sitte inne hele dagen. Hilsen en som løpte birken på under 2 timer igår :p

 

EDIT: Nå er jo jeg hykler som sitter på et gamer forum og skriver slike ting, men så satt ikke jeg foran pcen når jeg var i barnehagen heller og jeg vet da litt over snittet mer om data enn andre, uten at det er så veldig avansert det jeg vet.

Endret av Zimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...