Gå til innhold

Nytt Command & Conquer krever nett


Anbefalte innlegg

Om det også legges inn streaming av innhold som må utføres hver gang klienten startes (innhold som ikke lagres lokalt) vil det også bli langt vanskeligere å piratkopiere spillet. Tipper det ikke er lenge til vi ser denne metoden i bruk, og den vil bidra til at piratkopiering reduseres ytterligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si meg enig med de som synes at dette er helt greit. Forbeholdet er selvsagt at det blir implementert på en måte som fungerer noenlunde fornuftig og at det gir en viss ekstra verdi for oss spillere (jeg elsker f.eks. ideen som ble nevnt med mer statstracking).

 

Se på utviklingen de siste årene - hva er det utviklerne satser på? Jeg trekker litt konklusjoner ut av luften her (noe å undersøke som en feature gamer.no?), men det synes som at stadig flere utvikler spill som A) er primært for konsoll, B) er et MMO eller C) hovedsaklig fokuserer på online multiplayer der offline spill har begrenset verdi og piratservere ikke er så "gøy".

 

Årsaken til dette er som kjent, moar monies plix. Man kan gjerne synes at det er rått, kapitalistisk og teit, men hvis en klarer å heve debatten litt over "jammen jeg vil laste ned spill gratis"-tankegangen, så skjønner vel de fleste at både utviklere og ikke minst utgivere ønsker å tjene penger på produktene sine. At noen av dem (HEI EA!) til tider går for langt i både DRM og annet rask, og ikke minst at de spruter ut spillserier som aldri burde vært påtenkt er en annen del av debatten spør du meg. Liker du ikke spillseriene utgiverne kommer med? Bruk det middelet du har som forbruker, ikke kjøp det. Intet salg = ingen utvikling av lignende spill.

 

For å oppsummere: poenget med innlegget er dette: hvis et krav om konstant nettilkobling kan gjøre at det utvikles flere spill til PC med mer fokus på singleplayer og historiebasert spilling, så synes jeg det er helt greit. Det må selvsagt implementeres på en slik måte at dette ikke genererer stor trafikk eller lignende, og gi en viss egenverdi ut over overnevnte - men klarer de det så er det thumbs up fra meg.

 

Det virkelig interessante (men usannsynlige) ville jo være om EA faktisk så potensialet i dette og f.eks. reduserte prisene etc dersom man ser at dette ikke lar seg piratkopiere og at kopieringen dermed redusres (noe som er deler av hvorfor prisen er såpass høy).

 

Har motstanderne noen refleksjoner rundt dette? Jeg ser klart en del begrensninger, men det er hovedsaklig rettet mot scenarioer av typen "hva skjer hvis nettet/EA-serveren er nede?".

Lenke til kommentar
Folk som blir behandlet som kriminelle eller med manglende tillit pleier som oftest å oppføre seg deretter, og det er det EA gjer.

 

For meg er det ein rein prinsipp-sak. Skal dei behandle meg, ein ærlig kunde, som ein kriminell så mister eg all form for interesse av å støtte dei, så enkelt er det.

 

Jeg er enig med deg at man ikke bør behandle kundene sine som kriminelle, men jeg ser ikke helt problemet med å måtte være tilkoblet nett hele tiden. Som sagt er jeg "alltid" på nett og det tror jeg stort sett de fleste andre i Norge er også. Å måtte være tilkoblet nett synes jeg er langt rimiligere og mer praktisk enn feks maks X installasjoner på Y maskinkonfigurasjoner, eller å måtte ha CD/DVD i spilleren, kodehjul (noen som husker dem?), osv.

 

Om dette tiltaket kan gi oss noe ekstra i form av stats samtidig som det bidrar til å bekjempe piratkopiering er det helt greit for meg. Personlig kan jeg ikke se noen fordeler med piratkopiering. Det er jo så klart en fordel for dem som "får" gratis spill, men det går utover spillutviklerne, noe som igjen går utover oss som betaler for spillene våre.

 

Jeg tror en reduksjon i piratkopiering bidrar til både flere og bedre spill (samt større lommebøker for dem som lager og utgir spill). En prisreduksjon er kanskje ikke like sannsynlig, i alle fall ikke for nye spill. Kommer det imidlertid flere spill kan det godt hende at prisene på ikke-helt-nye spill faller noe raskere, hvem vet?

Lenke til kommentar

Blir sinnsvakt ukult når serverne deira er nede av ein eller annan grunn, du blir bannet av ein eller annan grunn, eller pga av at du sitter på eit ustabilt wifi (som det fins ein del av... :p).

 

Og å trekke WoW fram som eksempel på at det er ok for folk å spele online er jo i og for seg greitt nok når du tenker på at det er multiplayer-spel og MMO, men for single-player spel, som det faktisk fins vilt mange av, så er det ikkje like greitt. Det er ganske forskjellige forventninger til eit produkt.

 

... det oyvind skreiv...

 

Det har seg no slik at nesten alle eg kjenner, inkludert meg sjølv, piratkopierer enten fordi dei ikkje har råd til det i det heile tatt, eller fordi dei vil teste spelet. Dei 2-3 som piratkopierer, og er voldsomt underrepresentert her, ville gjort det uansett, og om dei ikkje får cracket spelet, så låner dei av ein av oss andre, eller driter i spelet. Det er så enkelt som det.

 

Demoer er noke drit, dei fortél ikkje halve historia, og eg var lei av at 70% av spel-kjøpa var dårlige. Sjølv så har spel-kjøpinga gått frå nesten ikkje-eksisterende til eksplosivt etter at eg kunne teste spelet skikkelig før eg kjøpte det. Angrer fremdeles på nyare kjøp som GTA IV (kjedelig og buggy som f...) og E:TW (var ikkje spelbart før tre patcher seinere). Dei beviste, igjen, at "try before buy" er fremdeles best for min del.

Endret av Morghus
Lenke til kommentar
Blir sinnsvakt ukult når serverne deira er nede av ein eller annan grunn, du blir bannet av ein eller annan grunn, eller pga av at du sitter på eit ustabilt wifi (som det fins ein del av... :p).

 

Serverne vil de holde oppe så lenge det er folk som spiller spillet, og god skikk er at nedetid vil minimeres så langt dette er praktisk mulig.

 

Blir man bannet har man ofte kun seg selv å takke.

 

Sitter du på et ustabilt trådløst nett, skift kanal eller bruk ledning.

 

Noe mer du lurer på? :)

Lenke til kommentar
Demoer er noke drit, dei fortél ikkje halve historia, og eg var lei av at 70% av spel-kjøpa var dårlige. Sjølv så har spel-kjøpinga gått frå nesten ikkje-eksisterende til eksplosivt etter at eg kunne teste spelet skikkelig før eg kjøpte det. Angrer fremdeles på nyare kjøp som GTA IV (kjedelig og buggy som f...) og E:TW (var ikkje spelbart før tre patcher seinere). Dei beviste, igjen, at "try before buy" er fremdeles best for min del.

 

Jeg ser jo at det kan være en fordel å laste ned for å prøve et spill før man kjøper det. Selv bruker jeg "aldri" demoer (tror jeg prøvde demo av Mount & Blade og World of Goo) før jeg kjøper ting, men jeg laster heller aldri ned noe ulovlig heller.

 

Det er stort sett ikke vanskeligere enn å lese en anmeldelse eller to, feks her på gamer.no. Som regel får man en god pekepinn på hva som er bra og hva som er dårlig med spill. Jeg leser ofte "user reviews" på gamespot.com, spesielt dem med de laveste karakterene for å finne ut hva folk mislikte med et spill. Hvis du er i tvil om et spill er det jo fult mulig å spørre folk feks her på forumet. Det er masse hyggelige folk som svarer på alle mulig spørsmål og det er som regel noen som har prøvd det meste av spill.

 

At feks E:TW hadde bugs var vel ikke akkurat noen bombe. Det var et ambisiøst prosjekt og Creative Assembly er vel ikke kjent får å utgi feilfrie spill. Selv har jeg ikke kjøpt det enda, men det er nok noe jeg kommer til å kjøpe, men jeg ville vente til det ble spillbart og gikk litt ned i pris.

Lenke til kommentar
Blir sinnsvakt ukult når serverne deira er nede av ein eller annan grunn, du blir bannet av ein eller annan grunn, eller pga av at du sitter på eit ustabilt wifi (som det fins ein del av... :p).

 

Serverne vil de holde oppe så lenge det er folk som spiller spillet, og god skikk er at nedetid vil minimeres så langt dette er praktisk mulig.

 

Blir man bannet har man ofte kun seg selv å takke.

 

Sitter du på et ustabilt trådløst nett, skift kanal eller bruk ledning.

 

Noe mer du lurer på? :)

 

Man kan kverulere fram og tilbake så masse ein vil, men det er nedetid på servere uansett koss ein vrir og vender på det, og har man kjøpt spelet, så skal man kunne spele det sjølv om ein blir bannet frå online-delen (skjedde visst med ein kar, husker ikkje ka spel det var), og ikkje alle har mulighet til å velge tilkobling.

 

Det fins alltid løysinger, så det samme kan ein sei til EA.

 

@oyvind - gamer-reviews av eitt eller anna slag kjem aldri til å slå å teste noko sjølv. Som oftest betyr det at "Oi, virker jo kult, kanskje teste det allikevel..." istadenfor å skippe det fullstendig slik planen var. Alle skrøyt jo av GTA IV, men eg syns det var voldsomt langdrygt og kjedelig, buggy og slitsomt. Ingen som nevnte det i artiklene ;P

Lenke til kommentar

Jeg spiller nesten aldri data lengre, bare litt xbox iblant, men disse gangene tar jeg med bærbare og setter meg ned med ett singelplayer spill.

 

* Togturer (holder vel på å bli innført her, men fortsatt strekninger uten, dessuten koster vel dette penger?)

* Lange bilturer

* Når vi er på hytta med familie over lengre tid. Denne er klassiker, her har det gått endel timer spilling igjennom årene.

* Hotell (her må man betale for internetten

* Langtekkelige familiebesøk, da kan det være greit å spille litt iblant (det er mange eldre som ikke har internett)

* Noenganger man har LAN også av en grunn faller internetten ut eller en som ikke får koblet seg på. Da husker jeg vi alltid fant strategispill som Command Conquer blant annet. (Nå drar jeg aldri på LAN lengre, men er vel mange som gjør det).

 

Jeg overlever fint, siden er ikke så ofte jeg spiller, men å si at det er internett overalt blir jo feil. Og hvis det er internett må man betale. Betale først for å kjøpe spillet og så betale der man er for å få lov å spille spillet...

 

Men som mange sier, jeg skjønner godt at hvis de skal tjene penger så må de gå til slike tiltak. Nå vet jeg ikke om jeg hadde kjøpt meg spillet, men jeg gjør jo det ikke nå siden jeg spiller kun sånne spill når jeg er borte eller internetten er nede.

Lenke til kommentar

På tide at utviklerne tar til vettet. Har sagt siden tidens morgen at dette er eneste metode for å fremme fortsatt utvikling for PC Gaming. Jalla-indie spill ala Braid og liknende er vel og bra, men det er ikke retningen jeg ønsker PC Gaming skal ta. Bredde innen PC spill er dens største styrke og alle er tjent med at flest mulig sjangre er representert. PC er en overlegen platform på alle måter, men videre spillutvikling krever ressurser, noe som utviklerne sliter med pga piratkopiering. Vi er alle ansvarlige her, men heldigvis ser det lysere ut i fremtiden.

 

PC en død spillplatform?

- Yeah, right...

 

De som synes EA gjør noe dumt trenger en reality-check.

 

Over og ut!

Lenke til kommentar

Så, du syns jeg trenger en reality check fordi jeg ikke liker når en utgiver/utvikler ikke er ærlig med meg? Hvilken stat tracking er det som skal gjøres som ikke er mulig å gjøre med vanlig modell? For jeg kommer ikke på noe som helst egentlig :p

 

At de gjør internett tilgang nødvendig har jeg lite imot, heldigvis har jeg annet å kose meg med om internett skulle falle ned og det er piss vær ute.

Lenke til kommentar

Jeg velger å se det positive og nevner noen punkter for dere pirater ;

 

Ved å være online ;

 

1.spillet er alltid oppdatert på patcher .

2.Stats er online og opp mot andre.

3.Nytt innhold kan addes fortløpende uten for mye tull.

 

Det nytter ikke å sutre over dette, det er EA sitt produkt og de gjør hva de vil med det.

Lenke til kommentar

Jeg gjenntar, hvordan er dette noe nytt i forhold til vanlig modell? :p Greit nok, jeg må innom battlenet for at warcraft 3 skal oppdage en ny patch, men utrolig nok samler den stats online uten å kreve internett når jeg ikke spiller over internett.

 

Nytt innhold/patches: 360 spillene mine greier fint å lete fram om det er en ny oppdatering og ber meg laste den ned når jeg fyrer opp ett nytt spill uten at de bastant krever internett for offline spilling.

 

Antipirat ideer er greit, men hvorfor ikke bare si det som det er? De skryter av mye bedre stat tracking, men jeg fatter ikke hva de skal tracke som ikke bare kan lastes opp når jeg fyrer opp multiplayer :p

Lenke til kommentar

Da foreslår jeg følgende:

 

De som HATER at en mann fra EA skjuler sannheten:

La være å kjøpe spillet hvis dere føler dere så snurt. Antageligvis ville de fleste av dere uansett ha prøvd å laste det ned...

 

De som gir BENG i hvem som sier hva i EA, og gleder seg til spillet - OG online tracking:

Kjøp spillet!

 

INGEN kan gjøre ALLE fornøyde, og jeg tror nok EA er såpass "kyniske" at de mer enn gjerne gjør akkurat det som passer de, når det allikevel ender med FLERE salg.

Lenke til kommentar

De som er så redd for at nettet går ned får ta seg en tur innom slutten.no, før nettet forsvinner.

 

@Ghaundan: Enig at de nødvendigvis ikke får til noe nytt med konstant nettilkobling og at EA kanskje ikke er "ærlige", men er det noe å bry seg om?

 

Hva ville du gjort hvis du var EA? Ville du lagt vekt på det negative med et slik tiltak eller ville du prøvd å spille på de positive mulighetene med konstant nettilkobling? Ta feks lavprisselskap X. De reklamerer med at de har de lavest prisene på flybilletter, forventer du virkelig at de skal være "ærlige" og reklamere med at de har den minste beinplassen?

Lenke til kommentar

Jeg forventer at om de er ærlige med grunnlaget for å kreve internett kobling. Kanskje bare jeg som ikke får frysninger nedover ryggen når jeg ser at selskap prøver å få bukt med piratkopiering. Faktisk vil jeg si at nett tilgang er ca den mildeste formen for DRM til dags dato siden svært få som spiller RTS ikke har internett, og internett tilkoblinger er svært stabile.

 

Ville du blitt fornærmet om politiet vinket bilen din til siden fordi de såg at du var en ungdom og ikke rent tilfeldig? Jeg ville ikke blitt det, det er en grunn til det tross alt. Løgner derimot, ihvertfall dårlige, er fornærmende syns jeg.

Lenke til kommentar
Ville du blitt fornærmet om politiet vinket bilen din til siden fordi de såg at du var en ungdom og ikke rent tilfeldig?

 

Ja litt, siden jeg begynner å bli "gammel" :p

 

Løgner derimot, ihvertfall dårlige, er fornærmende syns jeg.

 

"I did not have sex with that woman", er en løgn. Å si at de krever konstant internettilkobling for å tracke spiller-stats er i værste fall et pr-triks. Det kan imidlertid hende det gir spilleren noen nyttige funksjoner.

 

Jeg har stort sett bare spilt CoD, L4D, og TF2 av spill som krever nett. Jeg må si at jeg synes Valve sin løsning med lagring av profilen på en eller annen server er bedre enn den lokale løsningnen i CoD. Det er kjedelig å spille masse og unlocke alle gullvåpnene (ikke at jeg er så flink/gidder å bruke så mye tid) for så å miste dem pga et lokalt problem.

 

Nå er kanskje ikke C&C direkte sammenlignbart med et FPS-onlinespill, men det kan jo hende det kommer achievements, unlocks eller andre funksjoner som gjør at det er gunstig å være på nett også i C&C også, hvem vet?

Lenke til kommentar
Nå er kanskje ikke C&C direkte sammenlignbart med et FPS-onlinespill, men det kan jo hende det kommer achievements, unlocks eller andre funksjoner som gjør at det er gunstig å være på nett også i C&C også, hvem vet?

 

Vi kanskje tilmed får det beste spillet i serien pga dette !

 

Jeg er enig med en post i denne tråden om at folk må slutte å sutre, det er vel piratene som sutrer mest antar jeg.

 

Man kan ikke kjøpe ting man ikke har råd til , slik gjelder også med spill.

Lenke til kommentar

Jeg er selv en pirat - i en noe mildere form enn de fleste - men hovedårsaken til at jeg ble det er nettopp aggressiv og direkte skadelig DRM. Når EA nå ser ut til å bli en av de snillere gutta i klassen gir jeg all kustus til de for det - og kommer garantert til å kjøpe C&C. :)

 

Å syte over at en talsmann for EA ikke direkte går ut med at vi krever online-spilling for å sjekke at du virkelig bruker en original versjon av spillet blir latterlig.

 

Hvor ofte hører man at Rimi-Hagen sier "prisene våre er billige, men de kunne egentlig vært det halve - men jeg har lyst til å tjene ennå mer...".

 

Kritikerne får leve med at produsentene tar frem det POSITIVE med et produkt, og ikke nødvendigvis alltid går ut med den hele og fulle sannhet.

 

I tråder tidligere (primært på hw.no) har jeg vært aktiv pådriver for å få nettopp krav om 100% nett-tilgang for å slippe annen DRM. Når jeg nå ser at EA kommer med en slik løsning må jeg si at alle mine argumenter for å IKKE kjøpe C&C er borte.

Lenke til kommentar

Hvorfor started spillutviklerne/spillutgivere med ulike former for kopibeskyttelse?

 

Jeg tror att de aller fleste vet hvorfor dette kom og hvorfor det hele tiden vill komme ulike metoder for å begrense eller komplett stoppe ulovig nedlasting av spillindustriene produkter. Deres motiv er att vi som forbrukere skal kjøpe og ikke stjele produktet som de har brukt masse tid og ikke minst penger for å utvikle.

 

Jeg håper att CC 4 bare vill kreve nettilgang og komme komplett uten en annen form for kopibeskyttelse for da kommer jeg garantert til å kjøpe produktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...