Gå til innhold

Er Pcen bra eller dårlig? [Løst]


Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer og oppgradere PCen min, men vet ikke om det er noe mer en CPU det er noe vits å oppgradere.

 

 

windows xp home premium (2002 modell, så den har levd en stund)

 

Intel ® Pentium ® 4 CPU 2.60 GHz

2,50 GB RAM

NVIDIA Geforce 7600 GT

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skulle helst ha noe som ikke koster for mye, da jeg må betale selv :unsure: så det blir nok ikke Hd 4870 på meg.

Takk for svar :)

 

vis oppgraderer til noe lavere enn 4870 vil du kanskje betale mindre, men du får mindre for pengene.

4870 vil ha lengre "levetid" siden det er er bedre og kan ta flere av de nyere spillene framover.

 

Et hint fra meg: Vis du først skal oppgradere, så gjør det skikkelig!

Endret av Ateuz
Lenke til kommentar

Da blir det nok litt investering i grafikk kort :)

 

EDIT: Er det noe spesielt jeg bør gjøre for å få opp hastigheten på PCen? den går overdrevent tregt til tider. (eks; skal se en film, men når jeg trykker på ikonet tar det fort 1- 1,5 minutter før det starter)

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar

Bare for å nevne noe ikke Benny her sa. Gjør punkt 3 før du gjør punkt 2, også kan det være lurt å kjøre en ccleaner som fjerner ganske mye skitt du ikke trenger. Kan også være lurt å la virusbeskyttelsen ta en skikkelig gjennomsøkning av maskinen så du kan få fjernet de som den vanligvis ikke finner.

Lenke til kommentar

Regner med at du har DDR ram? da er hovedkortet ditt også temmelig gammelt, og det er usikkert som du har PCI-E. Mest sannsynlig hviler skjermkortet ditt på en AGP port og da er det ikke mye du kan gjøre. Hovedkortet støtter neppe Core2 heller, og med en såppass gammel maskin som du har der ville jeg heller ha ventet til å jeg kunne ha kjøpt en helt ny maskin istedet for å prøve å holde den i live ved å bytte ut èn og èn del.

Lenke til kommentar

Det som nevnes her vil sikkert hjelpe, men det vil ikke gjøre denne PCen til en rask PC.

Skal du oppgradere må du oppgradere CPU, skjermkort og hovedkort minimum. Å kun oppgradere skjermkort vil ikke hjelpe deg så mye da den CPUen vil bli en flaskehals rimelig kjapt.

RAM er så billig nå at det kunne vært like greit å slenge med noen nye brikker også. Jeg tipper du ville fått bedre ytelse på minnet ditt slik det er nå om du hadde fjernet de ekstra 512 megabytene, regner med du kjører 2x1GB + 1x512MB. Minnet yter bedre om du kjører det i dual channel, men det forutsetter at minnekonfigurasjonen i begge kanalene er helt lik. Systemet vil ikke bli raskere jo mere minne du har, så lenge du har nok. Snarere tvert imot da brikker med høyere minnemengde har dårligere ytelse enn tilsvarende brikker med mindre minnemengde.

Lenke til kommentar
Regner med at du har DDR ram? da er hovedkortet ditt også temmelig gammelt, og det er usikkert som du har PCI-E. Mest sannsynlig hviler skjermkortet ditt på en AGP port og da er det ikke mye du kan gjøre. Hovedkortet støtter neppe Core2 heller, og med en såppass gammel maskin som du har der ville jeg heller ha ventet til å jeg kunne ha kjøpt en helt ny maskin istedet for å prøve å holde den i live ved å bytte ut èn og èn del.

Prescott-kjernen kom i '04 og jeg tror den var den første til å ta i bruk DDR2, wikipedia forteller meg iallefall at DDR2 kom i '04 også så det rimer. GeForce 7-serien var den siste som kom med støtte for AGP, og med tanke på alderen på systemet er det sikkert det han har. Hovedkortet han har støtter garantert ikke Core2, jeg er ikke så sikker på om det har 775-sokkel engang.

Ingen tvil om at hvis han skal oppgradere må han oppgradere alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...