Gå til innhold

Invision power board 3


Anbefalte innlegg

De årvåkne av dere har kanskje snappet opp at en ny versjon av Invision Power Board er i emning. Programvaren har nå kommet som versjon 3 Release Candidate 2, og er rimelig nærme lansering.

 

Før vi gjør noe som helst må vi imidlertid teste ting, og vi har derfor "speilet" dette forumet over til ipb3.innlegg.no. Alle skins og språk må bygges opp på nytt, og æøå fungerer foreløpig ikke.

 

Ta gjerne turen innom og se selv! Merk at dette er en kopi ment for testing, der ting vil endres, slettes etc. Bruk denne adressen, www.innlegg.no for ordinær forumaktivitet :)

 

Nytt i IPB3:

  • Reputation system der brukerne kan gi et innlegg positiv eller negativ karakter, karakterene samles i profilen. Også mulighet for å kun ha muligheten til plusskarakter.
  • Facebook connect som gir muligheten til å opprette en konto enklere dersom du har Facebook konto

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jeg ikke helt oversikt over enda, men vil rekne med at de gjør en god del ting endel smartere. For administratorer og moderatorer er i alle fall ting bedre oppbygd, for eksempel i redigering av skins og språk.

 

Ellers tror jeg Invision har prøvd å "tenke nytt" på en god del i plasseringen av ulike elementer på forumet.

Lenke til kommentar

Terje kommer sikkert til å lage en liste over de viktigste nyhetene når han har fått kikket litt nærmere på det. Jeg har hørt noe kremting om TinyURL-støtte, Facebook-connect, lekker template-admin (kun betydning for oss admins), osv.

 

Dessuten er visst store deler av kodestrukturen gjort langt mer fremtidsrettet. IPB er et godt produkt, men direkte oversiktlige kodestruktur kan jeg ikke si at jeg har opplevd til nå :-)

Lenke til kommentar

Ved første titt synes jeg det så ganske så kurrant ut. Også har de ENDELIG fjernet strekene under lenkene. Det håper jeg dere vil videreføre når dere bytter over. Det er stort sett det eneste jeg ikke liker med det nåværende forumet - det at det er understreking av lenker, og at bakgrunnen er markant mørkere enn resten av skinnet (bruker Gamer.no - dynamisk)

 

=)

Lenke til kommentar

Jeg har tatt en kjapp innpakking av forumet i gamerdrakt nå, hva synes dere om det?

 

Jeg er også usikker på hva som skal være "førsteskinnet" for Innlegg.no. Et statisk skin med 800px innhold og 180px sidebar gjør at endel av innholdet blir litt "skvist". Samtidig synes jeg det ofte blir litt stygt med dynamisk bredde.

 

Nå har jeg benyttet full bredde tilpasset 1024px, og tatt vekk sidebar. Innspill?

 

(ipb3.innlegg.no)

 

edit Endret førstepost

Lenke til kommentar

Nå er reputation noe annet enn ranking. Ranking er noe som kan settes èn gang per bruker, reputation kan settes flere ganger.

 

Hvis person A f.eks. poster 3000 innlegg på forumet og får 1374 "pluss" og 443 "minus" ender vedkommende opp med pluss 931 i "reputation"

 

Hvis berson B poster 2500 innlegg på forumet og får 100 "pluss" og 600 "minus" ender vedkommende opp med minus 500 i "reputation"

 

Dette kan si noe om kvaliteten på postene, sett at folk ikke jukser og f.eks. stemmer fram spaminnlegg. Det går også an å sette at det ikke skal gå an å stemme negativt på et innlegg, bare positivt.

 

Se på Gormer sin profil i IPB3. 8 av hans innlegg har jeg trykket pluss på, slik at han totalt har 8 i reputation.

 

Merk at de features som blir listet opp framover ikke sier noe om hvorvidt dette blir implementert eller ei, bare at det finnes i ipb3!

Lenke til kommentar
Har ikke lest mye om IPB3, men det virker lovende. Tror forskjellen blir størst for admins/mods.

 

Det ser ut til å være en rekke kodeforbedringer, og jeg har forståelse for at IPB-teamet har fokusert mest på å få dette godt og stabilt fremfor å pøse på med ny funksjonalitet.

 

Straks IPB3 er ute vil jeg gjette på at fokuset igjen blir funksjonalitet, og da vil vi ta imot oppgraderingene med åpne armer.

Lenke til kommentar

Godt observert! Jeg ser at den ligger under "Stable releases" i vår kundekonto hos Invision Power også. Dette tyder jo på at alt er klart.

 

Nå er det slik at vi må testkonvertere, oversette og skinne en del før vi kan se nærmere på dette. Likevel er det absolutt noe vi håper å få til i løpet av sommeren. (Før vi har testet skikkelig er det dumt å gå ut og si at dette er fort gjort...)

Lenke til kommentar
Facebook connect som gir muligheten til å opprette en konto enklere dersom du har Facebook konto

Twitter er nå forsåvidt greit, men jeg synes at både det og Facebook blir litt for lignende nettsamfunn som nettopp Facebook og Nettby. Twitter er iallefall en miniblogg som kan inneholde litt interessante biter, men med Facebookstøtte frykter jeg for både hva mine venner vil tro om meg om den oppdaterer seg stadig vekk og for hva som vil skje med forumet generelt. Chattekanal?

 

Det skinnet som fulgte med, var iallefall rimelig usjarmerende.

Word. Flott med litt rundere kanter og litt nyere feeling, men ikke ta helt av. Jeg synes Gamer.no skinnet er det desidert peneste per dags dato, men selv det synes jeg kanskje er litt over the top til tider. Det ser ikke ut som et veldig veldig seriøst blodseriøst forum (som forum på internett er; serious business), men det ser bedre ut enn de andre. Utrolig vaklevorent svar det her, jeg ser det :p

 

Terje kommer sikkert til å lage en liste over de viktigste nyhetene når han har fått kikket litt nærmere på det. Jeg har hørt noe kremting om TinyURL-støtte, Facebook-connect, lekker template-admin (kun betydning for oss admins), osv.

TinyURL som i at alle linker blir automatisk forkortet gjennom TinyURL.com? Takk, men nei takk. Om noen ikke i det minste forklarer hva en link inneholder liker jeg å iallefall kunne lett se hvilken side den vil føre meg til. Facebook har jeg allerede stilt meg skeptisk til.

 

Jeg er også usikker på hva som skal være "førsteskinnet" for Innlegg.no. Et statisk skin med 800px innhold og 180px sidebar gjør at endel av innholdet blir litt "skvist". Samtidig synes jeg det ofte blir litt stygt med dynamisk bredde.

 

Nå har jeg benyttet full bredde tilpasset 1024px, og tatt vekk sidebar. Innspill?

Uansett hva som velges som førsteskin mener jeg at dere burde komme opp med ett design som kan overføres til alle de andre avdelingene. Slik det er nå er det jo veldig store forskjeller på alle de forskjellige utseendene, noe som ikke er veldig bra. Etter min mening burde dere kjøre på med oppsettet til Gamer.no skinnet, men i 960px og med forskjellige logoer basert på hvilke sider man logger inn via. Litt diskusjon.no aktig.

 

Ble vi ikke enige om at rating ikke skule vises i profilen?

Rating og "rykte" er som spiselig sopp og fotsopp: De er beslektet, men likevel rimelig forskjellige. Der hvor ett ratingsystem kun lar deg stemme på bruker lar et ryktesystem deg stemme på enkeltinnlegg, noe som kan føre til (om riktig brukt av brukerne) at man veldig enkelt kan se hvilke brukere som pleier å være hyggelige og hjelpsomme, og hvilke som er... mindre hjelpsomme.

 

Bare mine raske og usammenhengende tanker.

Lenke til kommentar
Godt observert! Jeg ser at den ligger under "Stable releases" i vår kundekonto hos Invision Power også. Dette tyder jo på at alt er klart.

 

Nå er det slik at vi må testkonvertere, oversette og skinne en del før vi kan se nærmere på dette. Likevel er det absolutt noe vi håper å få til i løpet av sommeren. (Før vi har testet skikkelig er det dumt å gå ut og si at dette er fort gjort...)

 

Da var mitt forum oppgradert til IPB3. Og det gikk særdeles greit!! Det virker som at IPS har gjort en meget god jobb med denne oppgraderingen.. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...