Gå til innhold

Anmeldelse: UFC 2009: Undisputed


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin anmeldelse, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal få trekk for å være for lite tilgjengelig. Man kommer fort inn i spillet gjennom tutorialen og jeg vil ikke påstå at det er spesielt komplisert. Å sammenlikne det med Street Fighter eller Tekken blir jo selvfølgelig feil, det er mer naturlig å sammenlikne det med Fight Night for eksempel. I den sammenlikningen føler jeg ikke det er spesielt treigt eller overdrevent taktisk.

 

Jeg er derimot veldig enig i at spillet har et par rare designvalg, menysystemet er utrolig treigt. Når man spiller i career får man sikkert 5-6 forskjellige loadscreens etter hver kamp eller trening. Alt i alt en fin anmeldelse, kunne kanskje sagt litt mer om online delen enn å nevne det i en bisetning, men thumbs up ;)

Lenke til kommentar

Har bare prøvd demoen, og spilt endel kamper. Føler jeg bare har skrapt i overflaten av alle teknikkene man kan bruke på bakken. Hver gang noen kommer hit, vil de spille UFC-demo, så jeg burde kanskje gå til innkjøp av spillet snart. Lurer bare på om jeg gidder å sette meg inn i de mer avanserte delene av kontrollsystemet.

Lenke til kommentar

Når jeg sammenligner det med Tekken og Street Fighter er det ikke fordi de er direkte sammenlignbare spill, men fordi de greier å kombinere intuitive og enkle kontroller med et avansert gameplay hvis man ønsker det. UFC 2009: Undisputed spilles på en helt annen måte enn de fleste slåssespill, og bare måten bakkekamp gjøres er veldig uvant om enn genialt utført. Når andre spill i sjangeren, arkade eller ikke, greier å kombinere tilgjengelighet og kompleksitet så synes jeg ikke at det er urimelig å trekke dette spillet for at det ikke gjør det, selv om det måtte være en simulator.

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

Som en ivrig UFC entusiast så må jeg si at dette spillet var virkelig velkommen. Jeg klarte aldri å sette meg ordentlig inn i SF4 så det var jo ikke akkurat så morsomt online, Tekken synes jeg alltids har vært en buttonmasher så det blir et spill som kommer inn når det har gått ned fryktelig i pris.

 

Derimot Undisputed ble jeg hakket mer ivrig etter å bli bedre i ettersom at du har den forskjellen med bakkekamp og stående, og hvordan posisjonen din er i forhold til motstanderen. Selvsagt kan du button mashe deg igjennom fint om du så ønsker men da råder jeg de fleste til å hoppe vekk fra beginner/experienced så det blir litt mer motstand.

 

Det jeg synes er ille med spillet akkurat nå er online delen og selvfølgelig all lagringen som måtte skje heletiden. Det er jo selvsagt online delen som gir meg mest gruff ettersom de fleste du spiller mot quitter når de blir "rocked" eller om de failer en submission med en gang.

 

Takk gud så kommer det en patch som ordner opp i det med at de kan quitte uten å få registrert en loss og du en win. Samt at det skal ordne på at du ikke kan bruke turbo-kontrollere til å få en super submission uten å egentlig måtte gjøre noe arbeid. Og den skal visst komme den 13 denne måneden.

 

Etter det vil nok UFC Undisputed være mitt go to game for online spill. Jeg hadde hvertfall gitt det 7/10 selv, helt til patchen kommer og ordner opp. Da kan vi kanskje snakke 10/10.

 

Er trossalt allerede ligaer oppe å kjører med penger å hente. Så jeg tror nok dette blir noe av det mest populære innen fighting sjangeren.

Lenke til kommentar
Når jeg sammenligner det med Tekken og Street Fighter er det ikke fordi de er direkte sammenlignbare spill, men fordi de greier å kombinere intuitive og enkle kontroller med et avansert gameplay hvis man ønsker det. UFC 2009: Undisputed spilles på en helt annen måte enn de fleste slåssespill, og bare måten bakkekamp gjøres er veldig uvant om enn genialt utført. Når andre spill i sjangeren, arkade eller ikke, greier å kombinere tilgjengelighet og kompleksitet så synes jeg ikke at det er urimelig å trekke dette spillet for at det ikke gjør det, selv om det måtte være en simulator.

 

Grei presisering. Forskjellen slik jeg ser det er at i Tekken og Street Fighter så er ikke kompleksiteten et kriterium for kunne spille spillet, man kan plukke opp kontrollen og "button mashe". Den komplekse delen blir å linke sammen komboer og spesialangrep som ofte er forbeholdt proffe spillere. I UFC: Undisputed kan man stort sett ikke komme unna ground game, som er den komplekse delen av spillet, og blir nødt til å lære den delen for å kunne nyte hele spillet. Samtidig føler jeg ikke dette er unødvendig komplisert, tutorialen dekker det i stor grad, og jeg ser ikke helt hvordan man kunne gjort det enklere uten å beholde den dybden i spillet man trenger. Man kan sikkert si at dette er noe som gjør at spillet ikke er like attraktivt for de som ønsker å bare kunne plukke opp kontrollen og stupe i det, men at det skal være en stor grunn til å trekke spillet ned er jeg ikke enig i. Jeg har ikke tenkt å krangle på karakteren, det er meningsløst, men ut ifra anmeldelsen kunne jeg ikke finne noen store ankepunkter foruten dette og det håpløse menysystemet.

Lenke til kommentar

Jeg forstår for all del hva du vil frem til, men jeg er ikke helt enig. Jeg måtte kjøre gjennom tutorialen flere ganger samtidig som jeg måtte terpe triks på treningsleirene for å i det hele tatt kunne gjøre noe vettugt. Det er en fantastisk stor mengde med kombinasjoner her, og selv om man kan stå og spamme hodespark med en Cro Cop-kopi så går nok selv de minst kresne spillerne fort lei av det. Jeg føler at for å få skikkelig utbytte av dette spillet så må man avse en del energi til det, og selv nå som jeg har gjort det så føler jeg meg fortsatt grønn og rimelig utilstrekkelig.

 

Hva karakteren angår så er det ikke slik at vi begynner på ti og går nedover. En anmeldelse kan være 100% positiv og optimistisk samtidig som spillet får en åtter. Noen ganger mangler spillene rett og slett det lille ekstra som gjør at de fortjener en av de to øverste karakterene, og det er ikke alltid at man kan begrunne dette like godt. Trekkpunktene er hovedsakelig det du nevner, og det hindrer spillet fra å være en svært sterk åtter / potensiell nier i mine øyne.

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...