Gå til innhold

Windows 7 - Erfaringer og diskusjon rundt RC og beta-utgavene av operativsystemet


Anbefalte innlegg

Det er vel ikke noen mulighet for at win7 blir solgt tidligere med pc'er enn det blir solgt som ren retail? Foreldra mine skal bytte den gamle kassa med en laptop, og jeg synes det er litt småkjipt at de får vista nå helt på tampen. Men oktober blir nok litt lenge å vente..

 

Edit: Hm. Så akkurat at hvis man nå kjøper Vista Home Premium vil man kunne oppgradere til tilsvarende Win7 versjon gratis (?). Og Home Premium er vel det de fleste pc'er kommer med, så da er vel den saken egentlig grei.

Endret av Riboflavin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå kjørt Windows 7 (RTM) siden den ble lagt ut for over 1 uke siden.

 

Har installert den på PC'en på jobb og 4 maskiner hjemme. Så langt fungerer alt bedre enn Vista (og det skulle bare mangle).

 

De fleste spill fungerer, men det er noen av de som drar 100% cpu (WoW feks), noe de ikke gjorde i RC versjonen. Sikkert noe som blir fikset etterhvert.

 

Raskere filkopiering, slipper å søke gjennom AD for å finne skrivere på nettverk, den fikser en del programmer som ikke fungerer selv (spør om den skal "fikse" programmer som ikke er riktig installert"), raskere oppstart, driverstøtte fra dag 1! (nvidia, creative, Asus etc. hos meg iaf).

 

På en ny Lenovo maskin var det en del ting vi ikke visste hva var i device manager, det fikset Windows update på et par minutter. Det er utrolig hvor mye drivere jeg har sluppet å grave frem!

 

Kjører 64 bit og 32 bit om hverandre, og jeg har faktisk ikke støtt på noen problemer som er spesifikt for 64 bit enda.

 

 

En ting jeg la merke til som virkelig ble et stort problem er at Windows faktisk fucker opp en del programmer under installasjon så lenge UAC står på. Når man slår UAC helt av er det ikke noe problem, men en del programmer jeg har installert har jeg måttet reinstallere for å få med alle filene fordi Windows tydeligvis nekter programmet å legge inn filer i visse kataloger (eller noe i den stilen) og det uten å si et kvekk om det til brukeren. Det gjelder uavhengig av om du får en mld om kompatibilitet, eller om UAC popper om med "er du helt sikker på at du er sikker på at dette er sikkert...".

 

Den "(/"(¤ strømsparingen når du installerer Windows på en stasjonær PC burde være unødvendig. Den vil at maskinen skal "dø" etter 30 minutter som standard (jeg er litt for gammeldags, og mener det bør være forbeholdt laptoper).

 

Jeg er fortsatt ikke glad i utforskeren ettersom den inneholder alle mulige snarveier til mine dokumenter og masse annet som tar opp alt for mye plass. Jeg har heller ikke fått den til å utvide mappene på venstre side når jeg graver meg gjennom høyresiden.

 

 

Så langt er jeg strålende fornøyd, og kanskje mest av alt fordi jeg er lettet over at dette gikk betydelig bedre enn Vista noen gang har gjort for meg.

 

Selv norsk møkkaprogramvare fra Profdoc etc. som legene bruker på jobb fungerer i Windows 7, og jeg tror ikke de folkene har sett ut av vinduet siden Windows 95.

Lenke til kommentar

Har nettopp installert Windows 7 RC 7100 build selv. funker fett, hadde noe problemer med å finne riktig driver til G15 keyboarded mitt men fikset det etter litt googling.

 

Men ett annet problem har dukket opp, hvis jeg prøver å starte opp pc'en uten installasjons dvden i pcen, så får jeg bare, BOOTMGR MISSING press ctrl+alt+del to restart.

 

prøvde å boote opp dvden og gikk inn på repair greia og tok den reparer oppstart funksjoner etc etc. den scanna alt og fant ikke noe feil, men fortsetter å komme samme feilen.

 

Har ikke peiling hva jeg skal gjøre, håper dette kan løses uten å reinstallere windows på nytt : \

Lenke til kommentar
En ting jeg la merke til som virkelig ble et stort problem er at Windows faktisk fucker opp en del programmer under installasjon så lenge UAC står på. Når man slår UAC helt av er det ikke noe problem, men en del programmer jeg har installert har jeg måttet reinstallere for å få med alle filene fordi Windows tydeligvis nekter programmet å legge inn filer i visse kataloger (eller noe i den stilen) og det uten å si et kvekk om det til brukeren. Det gjelder uavhengig av om du får en mld om kompatibilitet, eller om UAC popper om med "er du helt sikker på at du er sikker på at dette er sikkert...".

Virkelig? Brukt Windows 7 med UAC siden beta og til RTM uten å opplevd noen som helst problemer med UAC. Hvilke programmer er dette?

 

 

Jeg er fortsatt ikke glad i utforskeren ettersom den inneholder alle mulige snarveier til mine dokumenter og masse annet som tar opp alt for mye plass. Jeg har heller ikke fått den til å utvide mappene på venstre side når jeg graver meg gjennom høyresiden.

Så fjern det feltet da. Organize -> layout -> navigation pan.

 

Grunnen til at det ikke skjer er pga. det er et navigasjonsfelt for snarveier. Denne har blitt flyttet til toppen (adresselinjen) siden Vista.

 

 

Men ett annet problem har dukket opp, hvis jeg prøver å starte opp pc'en uten installasjons dvden i pcen, så får jeg bare, BOOTMGR MISSING press ctrl+alt+del to restart.

Se om det hjelper å sette SATA til ATA i BIOS.

Lenke til kommentar
Men ett annet problem har dukket opp, hvis jeg prøver å starte opp pc'en uten installasjons dvden i pcen, så får jeg bare, BOOTMGR MISSING press ctrl+alt+del to restart.

Se om det hjelper å sette SATA til ATA i BIOS.

Aner ikke hvordan det skal gjøres, gikk inn i BIOS og kikka rundt der. Fant ikke noe som kunne forandre på det.

 

Har fremdeles det samme problemet, men er stort sett ikke noe jeg bryr meg om, at dvden står i konstant forandrer ikke mye for meg, før jeg installerte win7 så var Futurama sesong 3 dvden i cd-rom i tre uker uten at jeg rørte den :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har peiling på hvorfor jeg ikke får tilgang til den eksterne harddisken min? Fungerte fint før i dag på Windows XP SP3.

Står "You don't currently have permission to access this folder. Click continue to permanently get access to this folder."

Jeg trykker continue, disken begynner å arbeide, men jeg får bare beskjed om at "You have been denied permission to access this folder. To gain access to this folder you will need to use the security tab."

Har prøvd meg på security tab men finner fremdeles ikke ut av noe som helst :(

Endret av Gal_ape
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Finnes det noen gode grunner til å ikke gå for 64-bit versjonen, så lenge alt man har av maskinvare er nogenlunde nytt? Har prøvd å lese litt rundt, og selv om det er litt forvirrende, virker det som om det er lurt å gå for 64-bit nå?

 

Er det forresten noen som vet hva som egentlig er forskjellen mellom OEM og vanlig retail når det gjelder OS? Vet at oem "bare er cd'en", men er det noe mer forskjell, som f.eks. "strengere" lisens på oem? Forskjellen er omtrent 600 kroner og det er ikke en liten pappeske verdt, hvis produktet ellers er det samme..

Lenke til kommentar

Finnes det noen gode grunner til å ikke gå for 64-bit versjonen, så lenge alt man har av maskinvare er nogenlunde nytt? Har prøvd å lese litt rundt, og selv om det er litt forvirrende, virker det som om det er lurt å gå for 64-bit nå?

 

Er det forresten noen som vet hva som egentlig er forskjellen mellom OEM og vanlig retail når det gjelder OS? Vet at oem "bare er cd'en", men er det noe mer forskjell, som f.eks. "strengere" lisens på oem? Forskjellen er omtrent 600 kroner og det er ikke en liten pappeske verdt, hvis produktet ellers er det samme..

 

Ta for eksempel en titt på Vegars artikkel om hvorfor du bør bytte til 64-bit med Windows 7 http://www.teknofil.no/wip4/temasider/kjoepe-pc-derfor-boer-velge-64-bit-windows/d.epl?id=40734

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-127711

Husker jeg leste et sted om et program der du kan justere fargene og sånt på de skjermene du har koblet til pcen. Vet dere hva det heter? Sitter nemlig med 2 skjermer der den ene har korrekte farger, og den andre har helt forferdelige, å justere på selve skjermen funker ikke.

 

Bare glem det, det fulgte visst med.

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...