Gå til innhold

FINALE: De beste rollespillene!

FINALE!  

2 stemmer

1. 1. FINALE 1!

• The Elder Scrolls spillene
      68
    • Final Fantasy spillene
      35
    • Baldur's Gate spillene
      37
  2. 2. FINALE 2!

• Mount & Blade
      37
    • The Witcher
      30
    • Mass Effect
      73

Anbefalte innlegg

Skrevet
Toeblast:

IGN Genre: RPG

Gamer.no Sjanger: Rollespill

Gamespot Genre: Role-Playing.

Tre eksempler på store, anerkjente spill-sider som sier at M&B er et rollespill. Det er deres ord mot ditt, jeg tror jeg velger å stole på dem.

Oj så flott at du har tatt deg bryet med å finne disse linkene da. Vet du hvilke andre spill som går under sjangeren rollespill? Final Fantasy 1

Tror jeg skal prøve å få igang en poll hvor vi kan stemme over hvilket spill som er best av M&B, FF1 og Fallout 2....

/me must stop visit silly "vote for best game" threads

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elder Scrolls serien er vel mer adventure enn ordentlig RPG. I hvert fall Oblivion, som var helt blottet for valg og konsekvenser, en god historie og relevante sideoppdrag.

Uten litt strengere kriterier kan man jo kalle alt mulig et RPG.

Skrevet (endret)
Elder Scrolls serien er vel mer adventure enn ordentlig RPG. I hvert fall Oblivion, som var helt blottet for valg og konsekvenser, en god historie og relevante sideoppdrag.

Se nå skal du høre Anarion, The Elder Scrolls serien er så mye rollespill som det kan få blitt.

Og når du sier at Oblivion er helt blottet for valg og konskvenser, så er jo det helt feil. Hvis du stjeler fra eller dreper noen i f. eks guildet ditt så blir du kasta ut. Samme hva du gjør så får du konsekvenser, blir du sendt i fengsel så får du en straff. Dine skills går ned, du mister ting du har stjelt osv. Hvis du sier Oblivion er blottet for valg og konsekver, så er det heller du som er blottet.. Ja, jeg skal ikke gjøre den setningen ferdig..

Og Oblivion har jo en kjempe historie

Og forresten, hva er det med at alle sutrer over folk stemmer på elder scrolls bare fordi de bare har spillt det. Hvis folk har hatt mest glede av de spillene så er det deres valg. Slutt å sutre over deres spill ikke vinner. Og de som kommer og sier det er teit at det og det spillet ikke er med så er det deres feil. Dere burde ha nominert det og dere burde ha stemt på det..

EDIT: Kopirer Shampoo sin:

To spillsider som sier elder scrolls er RPG

Gamespot - Oblivion

IGN - Oblivion

Gamespot - Morrowind

IGN - Morrowind

Endret av Craxdm
Skrevet
Oblivion har jo en kjempe historie

Oblivion har ikke noen "kjempe" historie som du sier, den har en helt grei fantasy historie som du blir ferdig med på fire-fem timer. Det er ikke slik at du bryr deg noe om karakterene, for å nevne slutten, brydde meg ikke litt en gang. Det eneste som var bra med Oblivion var The Dark Brotherhood side quest.

Folk som sier at Oblivion har en kjempe historie har tydligvis ikke prøvd andre spill med historie som for eksempel Den Lengste Reisen og KOTOR.

Skrevet (endret)

@Craxdm:

Dersom spørsmålet er "kva rollespel er best?", er faktisk det å ha ein del erfaring med rollespel heilt avgjerande for å kunne gi eit skikkeleg svar. Kvifor er dette so vanskeleg å forstå? Du kan ikkje vurdere kva som er best innanfor ei gruppe, utan å ha rimeleg god greie på det som er i gruppa. Om eg t.d. hadde 2 album i mi CD-samling: "Aqua - Barbie Girl" og "Hard Dance Mania 13", og dette var dei einaste albuma eg hadde høyrt igjennom, ville eg vere feil mann til å kåre "tidenes beste album".

For øvrig er eg til dels einig med Anarion. Eg reknar Oblivion som eit "RPG light". Ting du gjer har konsekvensar, men berre so vidt. Ja, om du drep nokon, kan du ikkje snakke med dei meir, og eventuelle quests dei var ein del av vil kanskje bli utilgjengelege. Men generelt verkar det som om Bethesda har gjort sitt beste for å halde alle dører åpne so langt det er mogleg til ei kvar tid, og konsekvensen er ei statisk, livlaus og lite truverdig spelverd, der hverken evnene dine, den sosiale statusen din, eller kva du har gjort spelar stor rolle, hverken for kva du kan gjere, eller for korleis folk reagerar på deg. Karakterane er papirtynne, og mekanismane som til ei kvar tid stiller inn spelverda til ditt nivå er ekstremt opplagte, noko som for meg bidrog til eit sterkt inntrykk av at alt berre var kulissar som eksisterte utelukkande for mi skuld.

Nokre vanlege typer valg og konsekvensar i rollespel:

- moralske valg, med kjenslemessige konsekvensar. Dette krever skikkelege karakterar, som klarar å engasjere spelaren.

- valg som påverkar historia.

- valg som påverkar spelverda, samt måten folk reagerar på karakteren din på.

I spel/seriar som t.d. KOTOR, Fallout, Gothic og The Witcher er der mange slike valg. I tillegg vil ein i mange rollespel oppleve at der skjer ting i historia som påverkar spelverda og karakterane i ho.

Spelverda i Oblivion er til samanlikning veldig statisk og uforanderleg. Når ein i tillegg tek i betraktning at måten ting blir skalert til ditt nivå på gjer karakterutvikling rimeleg meiningslaus, har ein mista ein god del av det eg meiner er viktig i eit RPG. Oblivion er eit brukbart spel, som er veldig polert og pent, men som RPG er det ein lettvektar. Eg har forståelse for at enkelte ser det meir som eit action-/eventyrspel.

Kay

Endret av KayAU
Skrevet (endret)

KayAU: Etter den karrakeristikken er det bare The Witcher av dem som kan klassifiseres som et RPG. ;)

Edit: Og det at folk ikke har prøvd alle spillene betyr ikke at de ikke vil synes at det de har prøvd er best. Det kan jo være en grunn til at de ikke har prøvd de andre.

Endret av Rider of Reason
Skrevet
KOTOR, Planescape Torment og Fallout-spillene fortjener sin plass i denne tråden, ja.

Alle var der, men ble ikke stemt videre.

Oblivion har jo en kjempe historie

Oblivion har ikke noen "kjempe" historie som du sier, den har en helt grei fantasy historie som du blir ferdig med på fire-fem timer. Det er ikke slik at du bryr deg noe om karakterene, for å nevne slutten, brydde meg ikke litt en gang. Det eneste som var bra med Oblivion var The Dark Brotherhood side quest.

Folk som sier at Oblivion har en kjempe historie har tydligvis ikke prøvd andre spill med historie som for eksempel Den Lengste Reisen og KOTOR.

Har alle spillene som er med i pollen, men synes fortsatt at Oblivion er bedre.

Skrevet
KayAU: Etter den karrakeristikken er det bare The Witcher av dem som kan klassifiseres som et RPG. ;)

:) No meinte eg det ikkje slik at eit spel måtte ha ALT det der for å kunne kallast eit rollespel, då...men ja, The Witcher hadde stort fokus på det med valg og konsekvensar.

Edit: Og det at folk ikke har prøvd alle spillene betyr ikke at de ikke vil synes at det de har prøvd er best. Det kan jo være en grunn til at de ikke har prøvd de andre.

Eg meinar sjølvsagt ikkje at ein treng å ha spelt igjennom ALT for å kunne ha ei gyldig meining. Men eg synast at om ein skal kunne seie noko om "kva rollespel som er best", bør ein ha eit visst samanlikningsgrunnlag. Trådstartar snakkar no faktisk til og med om "tidenes beste rollespill".

Grunnen til at folk ikkje har prøvd mange av spela, er vel mest truleg alder. Det er i alle fall ikkje det at dei eldre rollespela er dårlege. Dersom du ser på kva kandidatar som nådde finalerunda, er det tydleg at spel eller seriar som har hatt utgivelsar i nyare tid er kraftig overrepresenterte.

Kay

Skrevet
Oj så flott at du har tatt deg bryet med å finne disse linkene da. Vet du hvilke andre spill som går under sjangeren rollespill? Final Fantasy 1

Har jeg noen gang sagt at FF1 ikke er et rollespill? Har det overhode noe med saken å gjøre?

Skrevet

Se nå skal du høre Anarion, The Elder Scrolls serien er så mye rollespill som det kan få blitt.

Og når du sier at Oblivion er helt blottet for valg og konskvenser, så er jo det helt feil. Hvis du stjeler fra eller dreper noen i f. eks guildet ditt så blir du kasta ut. Samme hva du gjør så får du konsekvenser, blir du sendt i fengsel så får du en straff. Dine skills går ned, du mister ting du har stjelt osv. Hvis du sier Oblivion er blottet for valg og konsekver, så er det heller du som er blottet.. Ja, jeg skal ikke gjøre den setningen ferdig..

Og Oblivion har jo en kjempe historie

Ro deg ned noen hakk, da. Om du mener det du nevnte er gode eksempler på valg og konsekvenser i rollespill, så er standardene dine virkelig lave.

Man skal ikke stole for mye på anmeldelser. Man spiller spillet altfor liten tid før anmeldelsen går i trykken, og har ikke rukket å se helheten og svakhetene enda. Slik er det med f.eks. Oblivion, som lett kan blende deg med pen grafikk, episk musikk og fine miljøer.

Det skal litt erfaring med ordentlige rollepspill til før man ser disse svakhetene, og det er nok derfor Elder Scrolls-serien er så overvurdert.

Skrevet
Har jeg noen gang sagt at FF1 ikke er et rollespill? Har det overhode noe med saken å gjøre?

Point obviously missed...

Skrevet

Jeg ser ikke helt hva man oppnår med å holde en avstemming. Det må være mest for moro skyld ettersom jeg tviler på at noen legger om spillsmaken sin etter å ha lest resultatene. Men det går jo an å diskutere kvaliteten på rollespill uten å bry seg med stemmer, og da synes jeg det første man skal gjøre er å ha separate diskusjoner for vestlige og japanske rollespill. Det blir som å sammenligne epler og pærer; det finnes mange overfladiske likheter men de byr på to helt forskjellige spillopplevelser. Det er også en tendens til at de som spiller mange vestlige rollespill ikke er så glad i japanske rollespill, og vice versa, og dermed har få av dem noe særlig grunnlag for å uttale seg på vegne av begge sjangerne.

Selv har jeg spilt mest japanske rollespill men en god del vestlige og. Blant førstnevnte vil jeg fremheve Final Fantasy-spillene, Chrono Trigger og den ikke fullt så kjente Suikoden-serien (dog ikke fireren). For nestegenerasjon synes jeg Lost Odyssey er det beste som er kommet så langt og inkluderer vi strategiske spill med rollespill-elementer må også Valkyria Chronicles med. Blant de vestlige rollespillene er de jeg har likt best Morrowind (mer enn Oblivion) og Mass Effect. The Witcher og Mount & Blade har jeg ikke prøvd, men Baldur's Gate har jeg forsøkt å like (i og med jeg kjøpte både 1 og 2 med expansion packs) uten å lykkes.

Skrevet
HVa med noen klassikere her, som Chrono Trigger, Golden Sun, Final Fantasy VI etc.

Replayer atm Golden sun... ahh godsaker

Golden Sun :love: Det var tider det :rolleyes:

Selv syns jeg Final Fantasy serien er meget bra (de jeg har brukt mest tid på). Lost Odyssey var også ett meget bra spill selv om jeg spillte kun til andre disk. Dette var pga jeg ikke likte drømmene i spillet,

(de var meget bra laget osv, men enkelte ganger ble de bare kjedelig siden man MÅ lese de...

Chrono Trigger kjøpt jeg på DS nå for kort tid siden faktisk, men jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg likte kampsystemet =/ Historien er forsåvidt grei da.

Elders Scroll & Mass Effect faller bare ikke i smak... å ja, jeg har prøvd de..

Valkyria Chronicles er meget bra da, fortsatt ikke ferdig med det :)

Skrevet
Lost Odyssey var også ett meget bra spill selv om jeg spillte kun til andre disk. Dette var pga jeg ikke likte drømmene i spillet, (de var meget bra laget osv, men enkelte ganger ble de bare kjedelig siden man MÅ lese de...

Nei, du kan skippe dem ved å trykke på en knapp, verre er det ikke.

Jeg leste bare de 3-4 første selv og så ble jeg lei av å få spillingen avbrutt av noveller. Novellene var forsåvidt godt skrevet, men setter man seg ned for å spille så er det for å spille, vil jeg lese henter jeg en bok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...