Gå til innhold

Den gamle klassikeren Commander Keen til DOS.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er det noen her som husker Commander Keen? Selv spilte jeg dette når jeg var 8 år i en pc-klubb de hadde i Åsane. Vi satt der på kanskje 20 pcer og spilte alt fra Commander Keen til gamle bilspill hvor man mekket bil og kjøpte ting og tang.

Commander keen var en slager! Dem som ikke har prøvd det, prøv det ut!

http://www.commander-keen.com/

Bilder fra Commander Keen 4

Skjul

1.gif

2.gif

3.gif

4.gif

5.gif

6.gif

7.gif

Endret av Riot
Videoannonse
Annonse

Klart det! Keen 4 er den eneste jeg har spilt da, prøvde vel et par andre men ble ikke fullt så engasjert.

Meiner det var aller mest stas å finne is eller brus på flaske! Og at det var et svømmebrett med en helt forferdelig, diger fisk...

Husker også paddle war, trærne som skifta ansiktsuttrykk, de små grønne dyrene som plutselig ble store når man gikk forbi, pc speaker-lydene, "mirage"-brettet osv... moro :)

Ja CK 4 var faktisk det første jeg prøvde selv. Det er nok spillet jeg har vokst opp med på pc. Jeg fikk ikke egen pc før jeg var 14 eller 15, så det å gå ned til den klubben hver torsdag og spille CK i fire timer var himmelsk.

Skal ta meg en tur med å spille det nå, faktisk. ;) Kanskje ta noen screenshots haha.

Husker ett av Commander Keen-spillene (men ikke hvilket av dem) lå på en av PC-ene med Windows 3.1 på barneskolen. Å spille dette var fast rutine hver torsdag, men da ingen i gjengen hadde særlig god forståelse for hva de forskjellige tastaturknappene kunne brukes til, kom vi aldri veldig langt i spillet. Hvis jeg ikke tar helt feil, var manglende engelskkunnskaper også et problem som gjorde det vanskelig å få til den helt store fremgangen. Hadde det likevel gøy med spillet – PC-spill generelt var veldig spennende når man ikke hadde maskin hjemme. Burde sette meg ned igjen med Commander Keen, for å få greie på nøyaktig hva det egentlig var som gjorde det vanskelig å komme videre ;)

Jeg fikk ikke egen pc før jeg var 14 eller 15, så det å gå ned til den klubben hver torsdag og spille CK i fire timer var himmelsk.

Edit: Morsom sammentreff ;)

Endret av snkupo

Ja jeg la også merke til torsdagen.

Om jeg ikke husker feil så var lydene man fikk høre ganske artige. Ble selv ganske satt inn i spillet på den tid og jeg mener fortsatt nå, etter å ha spilt litt, at det ikke er et så gale spill! En nyere oppdatering med litt barskere 2Dgrafikk hadde vært en drøm. Kanskje jeg skal vurdere å lage dette selv i Flash til en senere anledning? Tror CK har en god del tilhørere i eldre alder.

Commander Keen-serien har jeg spilt mye. Mener å huske at nummer 5 var min favoritt, selv om den var betydelig vanskeligere enn nummer 4. Husker spesielt den enorme røde skapningen som gikk under navnet "bang bang" elns. av meg og de jeg spilte sammen med. Ikke bare var han nærmest umulig, men han var også rasende skummel!

Edit: http://www.commander-keen.com/screenshots/keen5/8.gif

Der har vi han også. Ikke rart jeg var redd?

Endret av qweac

Jessur. Tror ikke jeg har spilt femmeren. Skal til det nå. :p

PS: Forbannade bug i fireren jo. Jeg fyrte av et skudd mot en snegle mens jeg løp mot den, og når den gjorde det lille hoppet og fikk stjerner over seg så gikk jeg inn i den -- og døde. Game Over i tillegg =(

Endret av Riot

Kjøpte ID-pakken da den kom på steam og da fikk jeg samtidig med alle Commander Keen-spillene. Husker jeg og en kompis når vi gikk i 2-klasse, satt hjemme hos de og spilte. Dritskummelt var det på enkelte baner der vi satt i mørket en sen høskveld og spilte. Endte opp med at vi slo av mye tidligere enn det vi burde ha gjort.

CK er en av mine all time favoritter.

Har aldri hatt så stor glede med et spill som når jeg spilte dette.

Husker ikke hvem av spillene jeg startet med, men husker godt da jeg fikk tak i Episode 6 - Aliens Ate my Baby Sitter.

Hadde spilt et godt stykke inn i spillet, og plutselig til min store forskrekkelse så kunne jeg ikke spille videre.

Fikk opp en svær banner midt på skjermen, og med engelskkunnskapene mine på det tidspunktet så klarte jeg ikke å tyde hva som stod. Da far endelig hadde lest gjennom så fikk jeg vite til min store forskrekkelse at det var en demoversjon. Gikk flere år før jeg fikk spillt fullversjonen.

Hoho, husker CK spillene ja. Jeg og pappa brukte mye tid på disse da jeg var bare en liten pojke.

CK 4 er vel det jeg husker best, men jeg kan komme på og ha spilt flere, dog ikke hvilke. Nå fikk jeg fryktelig lyst til å ta meg en tur ned "Memory Lane", takk :)

EDIT: Når jeg ser på screenshots fra nettsiden OP kom med, har jeg visst spilt alle untatt "Keen Dreams" hmm... Kult.

EDIT2: Ok, nå kommer jeg til å høres ut som en fullstendig idiot, men hvordan taste inn kolon ( : ) i DOsBox? har aldri skjønt hvordan jeg kan gjøre dette i amerikansk-konfigurerte keyboards.

Endret av Chapper

Det aller første spillet jeg kan huske å ha spilt på en datamaskin (men ikke konsoll, NES kom litt før), var Commander Keen 4. En nabojente hadde som den eneste i gaten en datamaskin, og faren hennes lot oss spille på den en halvtime til time før barne-tv innimellom. Jeg ELSKET det spillet.:) Og gjør det ennå.:b: Goooode minner.:p

Hoho, husker CK spillene ja. Jeg og pappa brukte mye tid på disse da jeg var bare en liten pojke.

CK 4 er vel det jeg husker best, men jeg kan komme på og ha spilt flere, dog ikke hvilke. Nå fikk jeg fryktelig lyst til å ta meg en tur ned "Memory Lane", takk :)

EDIT: Når jeg ser på screenshots fra nettsiden OP kom med, har jeg visst spilt alle untatt "Keen Dreams" hmm... Kult.

EDIT2: Ok, nå kommer jeg til å høres ut som en fullstendig idiot, men hvordan taste inn kolon ( : ) i DOsBox? har aldri skjønt hvordan jeg kan gjøre dette i amerikansk-konfigurerte keyboards.

Beklager sent svar - la meg "tidlig" i går.

Ø for : og * eller ' for \.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...